خانه » مذهبی و دینی » چرا انسان موجودی ارزشمند است

چرا انسان موجودی ارزشمند است

همه چیز درباره ارزشمندی انسان (طبق آموزه های دینی) 💎

چرا انسان موجودی ارزشمند است

در این پست با شاخصه های ارزشمندی انسان از کتاب ادبیات فارسی هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

سوال: چرا انسان موجود ارزشمندی است؟

پاسخ های فراوانی به این سوال وجود دارد اما مهم ترین آنها این است که برتری انسان بر سایر موجودات به دلیل جسم و هیکل او نیست. چه بسا حیواناتی هستند (مانند شیر، گرگ و …) قدرت بدنی بیشتری نسبت به انسان ها دارند. سریع می دوند، با قدرت حمله می کنند و… .

آنچه که انسان را از سایر موجودات تمییز می دهد، ۲ چیز است: عقل و اختیار او.

البته انسان تنها موجودی است که می تواند این دو قوه را به خوبی بکار گیرد و ارزشش از فرشتگان الهی نیز بالاتر رود و حتی می تواند در جهت منفی عمل کرده و حتی پست تر از حیوانات شود.(طبق سخن حضرت علی علیه السلام)

انسان ها می توانند با اختیار خود، راه زندگی خود را انتخاب کنند و با عقل خود، تصمیمات درست بگیرند. انسانی که عاقل باشد می فهمد آفرینش انسان ها به همین جهان محدود نمی شود. بلکه این دنیا، گذرگاهی بیش نیست تا او بتواند در این مدت محدود و معین، به پرورش خود و استعدادهای خویش بپردازد و طبق آموزه های الهی و روش پیامبران و امامانی که قصد هدایت انسان ها را داشتند عمل کند تا در جهانی دیگر حسرت نخورد و در بهترین جایگاه ها باشد.

انسانی ارزشمند است که:

بتواند در خلقت و آفرینش پدیده های این جهان تفکر کند. (در قرآن کریم به تفکر کردن بسیار توصیه شده است.)

بتواند خود و جایگاهش را بشناسد. (خودشناسی داشته باشد)

بتواند هدف از زندگی در این جهان را بفهمد و از فرصت ها نهایت استفاده را کند. (طبق سخن امام علی علیه السلام: فرصت ها مانند ابرها می گذرند؛ پس فرصت های نیکو را غنیمت شمارید)

بتواند از سرگذشت انسان هایی که درگذشتند عبرت گیرد و زندگی خویش را سامان دهد. ( در قرآن کریم به سیر کردن در زمین و عبرت گرفتن از عاقبت قوم های یشین، بسیار توصیه شده است.)

بتواند راه درست را از راه باطل تشخیص دهد و خود را با بی سوادی، بازیچه دست حیله گران قرار ندهد. (در آموزه های اسلامی به علم آموزی توصیه فراوان شده است)

دوستدار دوستان الهی باشد و دشمن دشمنان الهی؛ چرا که ارزش هر انسان به آن چیزی است که آن را می پسندد. (طبق حدیث امام علی علیه السلام: ارزش هرکس به آن چیزی است که آن را نیکو می شمارد.)

در نهایت: انسانی که محبت خدا و اولیاءش را در دل بپروراند، موجودی ارزشمند و والا مقام است. وگرنه چه بسیار انسان هایی که از علم و اختیار خود در مسیر باطل استفاده کردند و جنایات فراوانی در این جهان مرتکب شدند. چه بسیار انسان های بی گناهی که به دست انسان های ظالم کشته شدند. آیا به هر انسانی می توان گفت ارزشمند؟!

ذات انسان، ارزشمند است چون مخلوق پروردگار جهانیان است اما وقتی خود انسان مسیری را انتخاب می کند که جز هلاکت نتیجه ای ندارد، نمی توان شاخصه ارزشمندی را در او یافت.

پیشنهادی: همه چیز درمورد زندگی

 

اختصاصی-دانشچی

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *