خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” خوشی زیر دلش زده “

معنی ضرب المثل ” خوشی زیر دلش زده “

درباره معنی و مفهوم ضرب المثل خوشی زیر دلش زده 🕺

ضرب المثل خوشی زیر دلش زده

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

خوشی زیر دلش زده یعنی چه؟

۱- کنایه از قدرنشناس بودن افراد در هنگام رفاه و آسایش فراوان است و بجای خوشحالی و بهره بردن از آن موقعیت و شکرگزاری، دنبال دردسر برای خودشان می گردند!

۲- یعنی انقدر خوش و بیخیال است که کم کم دارد عقلش را از دست می دهد! (وقتی کار غیرعاقلانه ای انجام می دهد دیگران چنین برداشتی می کنند)

۳- وقتی کسی کارهای دور از عقل انجام می دهد و برای خودش خوش و خرم است و فکر می کند کار خوبی انجام می دهد، دیگران که عاقلانه تر می اندیشند می گویند: خیلی دارد زیاده روی می کند اصلا حواسش به کارهایی که می کند و حرف هایی که می زند نیست! راستی راستی خوشی زده زیر دلش!

۴- همچنین به کسانی می گویند که نسبت به بقیه افراد در زندگی از آسایش و امکانات فراوانی برخوردار است اما نمی داند چگونه به خوبی استفاده کند یا خودش را به ندانستن زده! برخی از این افراد خوشی هایشان را در معرض دید بقیه قرار می دهند و به قولی دوست دارند چشم بقیه را کور کنند!

با این کارهای سبک و خفیف لذت هم می برند! یا ریخت و پاش های افراطی می کنند و … خلاصه واقعا خوشی زده زیر دلشان! نمی فهمند دارند چه می کنند!

پیشنهادی: معنی ضرب المثل کبکش خروس میخونه

۵- البته گاهی افراد این مَثل را جهت شوخی با یکدیگر به کار می برند. در اینصورت با این معانی منفی ای که گفتیم خیلی ارتباط ندارد. مثلا دوستتان به نظرتان امروز خیلی شادتر از روزهای قبل شده، بی دلیل می خندد، انرژی اش زیاد شده و… اینجا با شوخی می گویید چه خبره امروز؟ خوشی زیر دلت زده! آفتاب از کدوم طرف دراومده؟ 😏

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *