خانه » دانستنی ها » جوشکاری لیزری چیست؟ (آشنایی کامل با روش های جوش لیزر)

جوشکاری لیزری چیست؟ (آشنایی کامل با روش های جوش لیزر)

همه چیز درباره جوشکاری لیزری و روش های آن

جوشکاری لیزری چیست؟ (آشنایی کامل با روش های جوش لیزر)

جوشکاری به روش های مختلفی انجام می شود و استفاده از هر روش، در موقعیت خاصی مناسب است. اما جوشکاری لیزری چیست؟

استفاده از جوش لیزر، روشی نوین و دقیق از زیرمجموعه جوشکاری ذوبی به حساب می آید. تجهیزات پیشرفته در زمینه استفاده از پرتوی لیزر، جوش های بسیار ظریف، دقیق و محکمی ایجاد می کند که توجه صاحبان صنایع گوناگون را به خود جلب نموده است.

برخلاف روش های سنتی که در آن از گاز جوشکاری استفاده می شود، در فرآیند جوش لیزری از حرارت و تابش اشعه استفاده می‌گردد. این روش برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی ابداع شد و با رشد تکنولوژی، کم کم تکامل پیدا کرد. در حال حاضر، استفاده از لیزر یک روش نوین در جوشکاری به حساب می آید.

آشنایی با جوشکاری لیزری

در پاسخ به سوال جوشکاری لیزری چیست؟ می توان این روش را شکل نوینی از جوشکاری ذوبی تعریف کرد. در واقع جوشکاری لیزری با استفاده از ایجاد گرما و تابش اشعه لیزر و همچنین با دقت بالا و سرعت زیادی انجام می شود.

در این روش، جوشکار ابتدا به سطح کار و قطعه مورد نظر اشعه می تاباند که باعث ایجاد حرارت و تشکیل حوضچه مذاب می شود. سپس جوشکار فرآیند اتصال و جوش را آغاز می کند. به همین دلیل به این روش از جوشکاری، جوشکار ذوبی گفته می شود.

با استفاده از جوشکاری لیزر می توان انواع مختلف فلزات را به یکدیگر متصل کرد. همچنین امکان انجام جوشکاری لیزری با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک و دستی وجود دارد. از این روش جوشکاری در صنایع مختلف به طور گسترده استفاده می شود.

جوشکاری لیزری چه کاربردهایی دارد؟

جوشکاری لیزری چه کاربردهایی دارد؟

اکنون که می دانید جوشکاری لیزری چیست و چگونه انجام می شود، بهتر است با کاربرد آن آشنا شوید. در واقع، با توجه به دقت و سرعت انجام این جوش می توان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد که شامل موارد زیر می شود:

  • صنعت الکترونیک
  • خودرو
  • هوا و فضا
  • پزشکی
  • جواهرسازی
  • کالاهای تزئینی

معرفی ۳ حالت مختلف جوش لیزری

پس از اینکه دانستیم جوشکاری لیزری چیست و چه کاربردی دارد، می توان حالت های مختلف این روش جوشکاری را بررسی کرد. حالت های جوش لیزری که فرآیند اتصال را انجام می دهند، عبارت‌ اند از:

رسانشی

در حالت رسانشی، جوشکاری لیزری به صورت عریض و با عمق کم انجام می شود. این حالت یک جوشکاری سطحی است که به دو شکل گرم کردن مستقیم و انتقال انرژی انجام خواهد شد. طیف وسیعی از فلزات و آلیاژ ها به صورت گرم کردن مستقیم و به روش جوشکاری لیزری به یکدیگر متصل می شوند.

در جوشکاری لیزر برای انتقال انرژی از یک جوهر استفاده می شود. جوهر ابتدا اشعه لیزر را به خود جذب می کند و حرارت را به ضخامت مورد نظر منتقل می کند. این حالت برای جوشکاری مواد پلیمری مناسب است.

رسانشی-نفوذی

این حالت از جوشکاری لیزری تفاوت قابل توجهی با حالت رسانشی دارد. در واقع، عمق این حالت نسبت به حالت رسانشی بیشتر و نسبت به حالت نفوذی، کمتر است.

نفوذی

اصطلاحا به این حالت از جوشکاری لیزری، سوراخ کلید گفته می شود. ویژگی منحصر به فرد آن، این است که تابش اشعه لیزر در عمق بیشتری نفوذ می کند، اما عرض جوش بسیار کم است. در نتیجه، با این حالت تابش اشعه، سوراخ هایی به وجود می آیند که با ذوب شدن دیواره های آن پر می شوند.

۵ نوع جوشکاری لیزری پرکاربرد

5 نوع جوشکاری لیزری پرکاربرد

اگر قصد دارید با جزییات کامل به پاسخ این پرسش که جوشکاری لیزری چیست برسید، بهتر است انواع جوشکاری لیزری را نیز بشناسید. جوشکاری لیزری را می توان بر اساس روش انجام و نحوه اتصال تقسیم بندی کرد.

۱- جوشکاری لیزری لب به لب

در این نوع از جوشکاری لیزری لبه های دو قطعه در کنار هم قرار می گیرند و فرآیند جوشکاری به صورت خطی انجام می شود. البته در این نوع از جوشکاری را می توان به صورت T شکل نیز انجام داد.

جوشکاری لب به لب بسیار کارآمد است و منجر به افزایش مقاومت محل اتصال می شود. با این حال، در هنگام انجام این نوع جوشکاری لیزری، دقت بالایی لازم است.

۲- جوش لیزری ۹۰ درجه

جوشکاری ۹۰ درجه نوع دیگری از جوشکاری لیزری بوده که از آن برای اتصال قطعات به صورت ۹۰ درجه یا زوایه ای استفاده می شود.

جوشکاری ۹۰ درجه نیز مقاومت بالایی دارد و در آن ضخامت ورق یا قطعه کار بالایی، مهم است، زیرا قطعات ضخیم برای این نوع جوش لیزر مناسب نیستند.

۳- جوشکاری لیزری روی هم

این نوع از جوشکاری لیزری معمول ترین و پرکاربردترین روش جوش لیزری به حساب می آید. این روش به راحتی انجام می شود و همانگونه که از نام آن مشخص است، قطعات روی هم قرار می گیرند و توسط جوش لیزری به هم متصل می شوند.

۴- جوشکاری لیزر نقطه ای

اگر در هنگام بررسی اینکه جوشکاری لیزری چیست با اصطلاح جوش لیزری نقطه ای مواجه شدید، بدانید که این مورد نیز یکی از انواع جوشکاری لیزری است. در این نوع، تنها نقاط مشخص شده از قطعات با استفاده از گرما و تابش اشعه، به هم متصل می شوند.

جوشکاری لیزری نقطه ای برای اتصال قطعات ریز الکترونیکی، ساخت جواهرات و موارد مشابه مناسب است.

۵- جوش لیزری خطی

جوشکاری خطی نوع دیگری از جوشکاری لیزری است، اما برخلاف جوشکاری نقطه ای، دو قطعه به صورت کامل و به صورت پیوسته به یکدیگر جوش داده می شوند. از کاربردهای مهم این نوع جوشکاری لیزری می توان ساخت قطعات الکترونیک، ساخت موتور و ساخت وسایل مخابراتی را نام برد.

مزایا و معایب جوشکاری لیزری

حال که دانستید کاربردها، حالت‌ها و انواع جوشکاری لیزری چیست اکنون بهتر است با مزایا و معایب این نوع جوشکاری نیز آشنا شوید. جوشکاری لیزری یکی از روش های جدید جوشکاری ذوبی است و به دلیل برخورداری از مزایا و ویژگی های مهم در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود.

مزایای جوشکاری لیزری عبارت اند از:

  • دقت و سرعت بالا در جوشکاری
  • انجام جوشکاری ظریف
  • مصرف پایین برق و انرژی
  • قابلیت جوشکاری انواع فلزات
  • قابلیت جوشکاری پلاستیک
  • عدم نیاز به گاز محافظ

جوشکاری لیزری علاوه بر مزایای نام برده، دارای معایب متعددی است. با این حال، این معایب در مقابل ویژگی های مثبت و مزایای آن ناچیز هستند. معایب جوشکاری لیزری عبارت اند از:

  • محدودیت در ضخامت ورق
  • بازده تبدیل انرژی کم
  • نیاز به تجربه و مهارت بالا

کلام آخر، چرا جوشکاری لیزری؟!

جوشکاری لیزری چیست؟ استفاده از این روش نوین برای جوش به دلیل دقت، ظرافت و سرعت بالا و همچنین مصرف کم انرژی در صنایع مختلف ضرورت دارد. جوشکاری لیزری بسته به روش انجام و نحوه اتصال، شامل انواع مختلفی می شود، که می توان به لیزر لب به لب، ۹۰ درجه و نقطه ای اشاره کرد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *