خانه » مذهبی و دینی » توضیح در مورد دلیل پیروی مردم از فتوای فقها

توضیح در مورد دلیل پیروی مردم از فتوای فقها

چرا مردم باید از فتوای مراجع و فقها پیروی کنند؟

دلیل پیروی مردم از فتوای فقها

در ادامه با دلیل پیروی مردم از فتوای فقها از کتاب پیام های آسمان نهم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

مقدمه

دین اسلام برای تنظیم زندگی انسان دستوراتی دارد. اسلام برای مسلمانان وظایفی مشخص کرده است؛ بنابراین هر مسلمانی باید وظایفش را بشناسد تا بتواند به آنها عمل کند. یکی از راههای شناخت وظایف و مسئولیتهای دینی، مراجعه به «فقیه جامع الشرایط» و عمل کردن طبق فتوای اوست. در ادامه معنای فقیه جامع الشرایط و فتوا و دلیل پیروی از فتوا و… بیان خواهد شد.

معنای فقیه

فقیه یا مجتهد، شخصی است که با تلاش بسیار و علم آموزی فراوان به جایی رسیده که قادر است احکام و دستورات دین را از آیات قرآن و روایات و… استخراج کند. به فقیهی که علاوه بر این توانایی، دارای ویژگی های عدالت و تقوا و مدیریت و… باشد فقیه «جامع الشرایط» می گویند و به فقیه جامع الشرایطی که از همه فقیهان داناتر (اعلم) باشد؛ یعنی بهتر بتواند احکام و دستورات دین را شناسایی کند، «مرجع تقلید» می‌گویند؛ مرجع تقلید فقیهی است که مسلمانان در احکام دین از او پیروی می کنند.

معنای فتوا

فتوا همان حکم و دستور الهی است که فقیه از قرآن و روایت و… کشف کرده و به مسلمان اعلام کرده است.

راههای شناخت و عمل به دستورات و احکام الهی

هر مسلمانی برای شناخت دستورات خداوند و عمل به آن سه راه دارد:

۱- اینکه خود انسان با تلاش و کوشش و علم آموزی، مجتهد و فقیه شود و خودش دستورات الهی را کشف نماید و طبق آن عمل نماید. این راه سخت ترین راه است؛ زیرا فرد باید سالهای طولانی علومی مثل ادبیات عرب، علوم قرآنی، فقه، اصول، منطق، تفسیر، حدیث شناسی و… را بیاموزد و در آنها تسلط داشته باشد تا بتواند احکام الهی را کشف کند.

۲- راه دوم احتیاط کردن است، برای این کار هم باید شخص یک شناخت نسبتا خوبی درباره علوم دینی داشته باشد تا بداند چطور احتیاط کند. این روش هم سختیهای مخصوص خودش را دارد؛ مثلا کسی که به مسافرت رفته و نمی داند نماز چهار رکعتی را کامل بخواند و یا شکسته بخواند(دو رکعت بخواند) باید احتیاط کند و یکبار به صورت کامل و یکبار به صورت شکسته بخواند.

۳- راه سوم آسانترین راه است؛ اینکه انسان برود سراغ فقیهی که سالها درس دین خوانده و احکام را استخراج کرده است تا مطابق آن عمل کند؛ بدون اینکه زحمت چندین سال درس خواندن در این زمینه را به خودش بدهد یا اینکه بخواهد سختی احتیاط کردن را به جان بخرد.

دلیل پیروی مردم از فتوای فقها

با توجه به سه گزینه بالا که ذکر شد، علت پیروی مردم از فتوای فقیه روشن می‌شود، در واقع پیروی کردن از فتوای فقیه راحت ترین راه برای شناخت و عمل به دستورات خداوند است. و این نعمتی از طرف خداوند است که به ما اجازه داده برای شناخت دستوراتش به فقیه مراجعه کنیم و حتما لازم نیست که همه انسانها بروند فقیه شوند، یا احتیاط کنند.

خداوند در قرآن می فرماید: «… فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»(۱۲۲، توبه) در این آیه از گروهی از مومنان خواسته شده که بروند و علوم دین را یاد بگیرند و فقیه شوند، سپس نزد مردم بروند و دستورات خدا را به مردم یاد دهند تا مردم هم با عمل به دستورات الهی که برای سعادت و خوشبختی انسان است، هدایت شوند و به کمال برسند.

نتیجه

دین اسلام برای هدایت انسان ها دستوراتی دارد، یکی از راههای شناخت و عمل به دستورات دین، مراجعه به مرجع تقلید و پیروی از فتوای اوست.

پیشنهادی: آشنایی با معنای تقلید در احکام شرعی

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *