خانه » علمی » تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

مختصر درباره لانه سازی مورچه ها و انواع آن

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

نحوه زندگی مورچه ها همواره از مسائل شگرف در طبیعت و مورد بحث برای بشر بوده است. مورچه به عنوان قوی ترین حیوان خشکی در شیوه های لانه سازی، زبان و برقراری ارتباط، نحوه ی برخورد با طبیعت، تقسیم کار و … از شگفتی های طبیعت به شمار می رود.

هدف از این نوشتار بررسی یکی از جنبه های زندگی مورچگان یعنی شیوه ی لانه سازی و مهندسی آن‌ها است که در ادامه به اختصار به آن پرداخته می‌شود.

لانه سازی مورچه ها

همانطور که میدانیم مورچه ها به صورت گروهی در داخل لانه هایی که خود میسازند زندگی می‌کنند. این سازه ها با توجه به اقلیم و نوع آب و هوا و همچنین نوع خود مورچه متفاوتند. لانه های ساخته شده بسیار پیچیده اما منظم اند و دارای طبقات مختلف برای مقاصد گوناگون هستند و گاها به چهل طبقه میرسند که ارتفاع هر طبقه حدود سه الی پنج میلی متر است.

برای درک بهتر به بررسی چند مطلب در این زمینه می‌پردازیم:

انواع لانه سازی مورچه ها

  • لانه در تنه درختان و روی برگ ها: اکثرا مورچه های جنگجو از آن استفاده میکنند.
  • لانه در عمق زمین: که تا بالای سطح زمین ادامه دارد
  • لانه سازی با استفاده از مورچه های فداکار: بدن مورچه تنه ی لانه یا دیوار را تشکیل میدهد

مورچه های مهندس یا پل ساز

مورچه ها در مسیر مهاجرت و یا در مسیر یافتن غذا یا حمل برگ ها جهت لانه سازی در برخورد با موانع یا آب از مورچه های پل ساز استفاده می‌کنند. اینها با گرفتن دست یکدیگر و افزایش طول بدن خود پلی تشکیل میدهند تا سایر مورچه ها عبور کنند.

تولید مصالح و ساختمان سازی

لانه ی مورچه ها با توجه به ساختمان بدن، نوع نیاز، اقلیم منطقه و روحیات نوع خودشان به شکل ها و طرح های مختلف ساخته میشود. غالبا در مناطق گرمسیر لانه ها روی برگ ها و درختان و در مناطق سردسیر لانه ها در زیر زمین ساخته میشوند.

اولین عمل به جهت لانه سازی، یافتن مکان مناسب است. سپس مورچه ای شروع به ترشح بزاق خود روی خاک نموده و به تولید گلوله های خاکی میپردازد. به تقلید از او سایرین نیز در آن مکان شروع به ساختن گلوله ها میکنند تا ستون ها را شکل دهند و در نهایت فاصله ی میان ستون ها را پر میکنند.

معماری داخلی خانه

به این صورت که با توجه به نیاز، اتاق ها و دهلیزهای مختلف ساخته میشود. اتاق ها ممکن است به جهت انبار آذوقه ، پرورش قارچ، پرورش نوزاد، محل استراحت کارگرها، محل اقامت ملکه و … باشد. در یک لانه ممکن است حدود هفت میلیون مورچه زندگی کنند.

سیسستم تهویه 

مورچه ها در لانه سازی توجه ویژه ای به دما و جریان هوا دارند. به گونه ای که در بالای ساختمان هر لانه طبقاتی ساخته میشود با دیواره های پر منفذ که هوای مطلوب توسط آن ها وارد فضای مارپیچ لانه میشود.

مورچه های فداکار

گونه ای از تقسیم کار است که این وظیفه را به مورچه ای میدهد که از بدنش به عنوان بدنه و یا دیوار لانه استفاده شود و آن مورچه بی حرکت باقی می ماند تا زمانی که دوباره جایگزین شود. ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که بدانیم از مورچه های فداکار همچنین در اتاق های انبار آذوقه استفاده میشود . آنها دارای کیسه های بزرگ جهت ذخیره سازی اند و از طریق بزاق غذا را بین مورچه های دیگر تقسیم می کنند.

زلزله شناسی مورچه ها

مورچه ها به علت برخورداری از حس شامه ی بسیار قوی با استنشاق بوی گازها پیش از وقوع زلزله از آن اگاه بوده و در زمان زلزله تا ساعت ها لانه را تخلیه میکنند.

نتیجه‌گیری

مورچه ها، این موجودات شگفت انگیز، نحوه ی زندگی قانونمند و مشابه زندگی انسان را دارند. ساختار بدن آنها متناسب با عملکردشان می‌باشد. آن‌ها موجودات آینده نگر و خردمندی هستند و در نهایت آدمی با نظر و توجه به زندگی اجتماعی این گونه از موجودات طبیعت هرچه بیشتر به شگفتی های خلقت و عظمت آفرینش پروردگار پی برده و در مقابل از عمق ناتوانی خود آگاه میگردد.

پیشنهادی: تحقیق در مورد شگفتی های زندگی مورچه

اختصاصی دانشچی/ نویسنده: صفیه عبدالرحیمی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. خیلی جالب بود… ممنووون

  2. ●●● Dr.kelishadi

    ●●● بسیار خوب بود
    با تشکر از زحمات شما در راه توسعه علمی و عملی ایران زمین.♡♡♡

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *