خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد گلسنگ ها، انواع و کاربردشان

تحقیق در مورد گلسنگ ها، انواع و کاربردشان

گلسنگ ها را بیشتر بشناسید!

تحقیق در مورد گلسنگ ها

گُلسَنگ‌ها موجوداتی هستند ریشه‌دار که از هم‌زیستی قارچ‌ها و مواد زندهٔ نورساختی (عامل فتوسنتز) پدید می‌آیند. این مواد زنده معمولاً یا جلبک‌های سبز و سبز آبی یا فقط جلبک‌های سبز آبی (cyanophesea) هستند. گلسنگ یک موجود تشکیل شده از قارچ و جلبک است. جلبک ها برای تولید غذا از نور آفتاب استفاده می کنند و بعضی از این غذاها توسط قارچها استفاده می شود.

گلسنگ باسرعت خیلی کم رشد می کنند اما می تواند در زیستگاه های نامناسب مثل کویر و نواحی قطب جنوب زنده بمانند. بسیاری از گونه های این گیاه روی سنگها می رویند و مواد معدنی آنها را جذب می کنند .در نتیجه‌ی فعل و انفعال گل سنگ سنگها می شکنند و به خاک تبدیل می شوند.

با توجه به ساختمان گلسنگ می بینید که جلبک ها در بین قارچ ها محبوس شده اند تا گل سنگ را بوجود آورند . بعضی از گلسنگها در طول سال فقط ۱ میلی متر ( یک چهلم اینچ )رشد می کنند این گیاه می تواند تا ۴۰۰۰ سال عمر کند .

در حدود ۲۰۰۰۰۰ گونه گل سنگ وجود دارد این گیاه در سراسرجهان به چشم می خورد و می تواند در دمای منفی ۶۰ درجه سانتیگراد (منفی ۷۶ درجه فارنهایت)زنده بماند بسیاری از گلسنگها در نزدیکی ساحل زندگی می کنند اما فقط یک گونه از این گیاه در دریا زندگی می کند.

پیکر گلسنگ ها

پیکر گلسنگ ها از چند لایه تشکیل شده است :یک لایه نازک سخت فوقانی از ریشه های قارچ,لایه جلبکی که بیشتر از سلول های جلبک و یا سیانو باکتر ساخته می شودو پایین ترین و ضخیم ترین لایه ,از ریسه های قارچی که به طور سستی مجتمع شده اند ساخته شده است.این لایه ممکن است۰.۵mmضخامت داشته باشدو در انباشتن اب و حفظ رطوبت نقشی اساسی ایفا کند.

گلسنگ ها واقعا اشکال تخصیص یافته ای از زندگی انگلی هستند زیرا در این رابطه ممکن است جلبک اصلا سودی نبرد زیرا قارچ بسیار سریعتر رشد می کند.شواهد مفصلی وجود دارد که قارچها با متابولیسم دیواره جلبک و یا سیانو باکتر ها مقابله می کنند به طوریکه قندها ترشح شده اما پلیمریزه شدن قندها متوقف می شود.

گلسنگها بسیار بادوام هستند احتمالا به این دلیل که می توانند به سرعت خشک شوند و به یک حالت مقاوم و یا دوره کمون وارد شوند.اما با کمی رطوبت مانند شبنم صبحگاهی ,گلسنگها سریعا ابدار شده و فتو سنتز و رشد از سر گرفته می شود.بسیاری از نظر متابولیکی فقط یک ساعت و یا کمتر در روز فعال هستند اما همین زمان کوتاه هم کافیست .اما بیشتر این گروه بر روی سنگهای برهنه در بیابان ها و در قطب جنوب رشد می کنند بنابر این انها باید در جذب مواد غذایی بسیار فعال باشند به طوری که گاهی مواد آلوده کننده سمی را فورا جذب کرده و می میرند.

تولید مثل گلسنگ

اگر چه یک گلسنگ حاصل ارتباط دو موجود زنده است اما کاملا شبیه یک فرد عمل می کنند . تولید مثل گلسنگهااز طریق قطعه قطعه شدن و یا بوسیله تولید سوریدی است.سوریدی رشته های نازکی هستند که توده سبکی را ایجاد می کنند تابه راحتی توسط آب، باد و یا جانوران کوچک پراکنده شوند.این روش در حیطه تولید مثلی غیر جنسی صورت می گیرد در صورتی که در تولید مثل جنسی گلسنگها شبیه قارچهای اسکومیست عمل کرده و تولید اسکوکارپ می کنند.

شکل انواع گلسنگ ها

• گلسنگ های پوسته ای: بیشتر روی درختان در مناطق گرمسیری به صورت فرو رفته قرار دارند.

• گلسنگ های برگی: شکلی شبیه برگ دارند که حاشیه انها دندانه دار است. گلسنگ برگی در واقع برگ ندارد بلکه به جای آن آویزهایی دارد که به منظور جذب هرچه بیشتر نور آفتاب به سمت خارج کشیده شده است.

• گلسنگ های بوته ای: به صورت یک بوته در روی زمین از محل اتصال اویخته شده است .

انواع گلسنگ
نمونه ای از عکس های گلسنگ

کاربرد و خواص گلسنگ ها

گلسنگ‌ها دارای انواع گوناگون هستند و یکی از منابع طبیعی مفید برای تغذیه حیوانات، حفظ اکوسیستم طبیعت و جذب مواد سمی به شمار می‌آیند. از قدیم این گیاه به عنوان یکی از داروهای طب سنتی در بسیاری از کشور‌ها به ویژه چین مشهور بوده و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار رفته است.

• گل سنگ در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود و به طور کلی دارای خواص زیر است:

بهبود آکنه، جوش و کاهش التهاب پوستی، دارای اثر ضدعفونی کنندگی موضعی برای درمان سریع زخم‌های پوستی، کنترل خونریزی‌های شدید، برطرف کننده و تسکین دهنده التهاب دهان و گلو درد، بهبود برونشیت، کمک به درمان و نابودی تومورهای سرطان تیروئید، کشتن و نابود کردن ویروس بیماری سل، نابودی باکتری‌های استرپتوکوکی که بویژه در ایجاد التهاب در بدن و ایجاد جوش و آبسه موثر هستند و در نهایت دارای خواص ضددرد، ضدالتهابی و ضدسرطانی است.

برخی از گونه‌های گل سنگ حتی در محصولات آرایشی بهداشتی مانند دئودورانت ها و کفی کفش‌های ورزشی برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع نیز استفاده می‌شوند.

کارشناسان در نظر دارند در آینده از این گیاه ارزشمند برای تولید آنتی بیوتیک ها، کرم‌های ضدآفتاب، محصولات آرایشی و حتی به عنوان یک ماده برای دفع اشعه‌های مضر استفاده کنند.

گلسنگ در مناطق مرطوب و بارانی مانند شمال غربی اقیانوس آرام رشد می‌کند و برخی از انواع آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

خواص آنتی بیوتیکی گلسنگ باعث می‌شود تا از آن برای التیام عفونت‌های تنفسی از جمله عفونت سینوس ها، ذات الریه و گلو درد استفاده شود.

همچنین این گیاه برای درمان سرماخوردگی، درمان عفونت‌های مجاری ادراری، کلیه و عفونت مثانه مفید است.

افراد مبتلا به مشکلات نقص سیستم ایمنی، چون HIV، خستگی مزمن، تبخال و بیماری هایی از این دست نیز می‌توانند از خواص گلسنگ برای کنترل علائم بیماری خود استفاده کنند.

به دلیل حساسیت پذیری بالای گلسنگ در مقابل تغییرات آب و هوایی و آلودگی آن در بسیاری از شهرهای جهان از تغییرات این گیاه به عنوان مقیاس اندازه گیری سطح آلودگی هوا استفاده می‌شود.

با وجود تمامی مزایای درمانی گیاه گلسنگ کارشناسان هشدار می‌دهند که خرید و استفاده از آن باید تحت نظارت پزشک و از مراکز معتبر انجام شود.

استفاده از این گیاه برای درمان انواع مشکلات سلامتی شیوه‌های مختلفی دارد که باید روش صحیح را از پزشک آموخت که مصرف گلسنگ‌های آلوده می‌تواند باعث ورود مواد سمی به درون بدن شود و سلامت فرد را به خطر اندازد.

بیشتر بخوانید: درباره جلبک ها
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. سلام من در منطقه ای زندگی میکنم که گلسنگ های خیلی زیاد داره مشخصاتش هم : اندازه خیلی ریز ، رنگ سبز و زرد ، روی سنگ های برهنه وجود داره – میخواستم ببینم چجوری میتونم از اونا استفاده کنم ایا میتونم درامد زایی داشته باشم ایا کتابی هست که بتونه منو راهنمایی کنه لطفا جوابشو به ایمیلم بفرستید ممنون از مطالب خوبتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *