خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد نقش لاله گوش در شنیدن صدا

تحقیق در مورد نقش لاله گوش در شنیدن صدا

لاله گوش در شنیدن صدا چه نقشی دارد علوم تجربی پایه پنجم

تحقیق در مورد نقش لاله گوش در شنیدن صدا

در ادامه با نقش لاله گوش در بدن از علوم تجربی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

تعریف گوش

گوش اندامی است که انسان به وسیله آن صداها را می شنود. گوش انسان از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این بخش ها در قدرت شنوایی انسان موثر است و اگر هر کدام از این بخش ها آسیب ببیند، شنوایی انسان دچار مشکل می‌شود.

ساختمان گوش

ساختمان گوش

گوش انسان از سه بخش اصلی تشکیل شده است که از خارج به داخل به ترتیب زیر است:

۱- گوش خارجی

گوش خارجی، شامل لاله، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) ‌است.

۲- گوش میانی

گوش میانی، حفره ی كوچكی است که در آن سه استخوانچه ی بسیار ظریف و کوچک به نام چكشی، سندانی و ركابی وجود دارد . این استخوانچه ها همراه با ارتعاش و حركت پرده صماخ به حركت در می آیند و امواج صوتی را به حلزون، در گوش داخلی منتقل می كنند.

۳- گوش داخلی

در گوش داخلی، حلزون گوش و مجاری نیم دایره ای وجود دارند. درون گوش داخلی، مایعی وجود دارد که ارتعاش و حرکت آن باعث تولید پیام عصبی و ارسال این پیام عصبی به مغز، در نتیجه شنیدن صدا می شود. همچنین این مایع باعث حفظ تعادل بدن می شود. بنابراین یکی از علایم عفونت گوش میانی سرگیجه و از دست دادن تعادل بدن است.

لاله ی گوش و نقش آن در شنیدن صدا

همانطور که گفته شد، لاله ی گوش قسمتی از گوش خارجی را تشکیل می‌دهد. لاله ی گوش از جنس غضروف است که با پوست پوشیده شده است. وظیفه ی لاله ی گوش، جمع کردن امواج صوتیِ محیطِ بیرون از گوش و هدایت آن به مجرای گوش است.

لاله ی گوش به تشخیص جهت صدا نیز کمک می کند؛ البته دقتِ تشخیص جهت صدا در گوش انسان که لاله اش ثابت است و حرکت نمی کند، به اندازه ی حیوانات نیست. حیواناتی که می‌توانند لاله ی گوش خود را حرکت دهند، به راحتی و با دقت زیاد می توانند محل دقیق ایجاد صدا را تشخیص دهند.

لاله گوش انسان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است:

بخش های مختلف گوش

۱. صدفک
۲. پیچه
۳. درون‌پیچه
۴. زبانه ی کوچک
۵. زبانه ی بزرگ
۶. نرمه ی گوش
۷. گودی سه‌گوش
۸. ناو گوش

بیشتر بدانید: همه چیز درباره موی بینی و وظایف آن

نتیجه

گوش انسان، وسیله شنیدن صداست. گوش از سه بخش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است، که هر کدام نقش خاصی در شنوایی دارند. لاله گوش بخشی از گوش خارجی است که وظیفه ی جمع آوری صدا و هدایت آن به مجرای گوش را دارد.

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *