خانه » جغرافیا » تحقیق درباره اقیانوس هند و عمق آن

تحقیق درباره اقیانوس هند و عمق آن

همه چیز در مورد اقیانوس هند

اقیانوس هند

اقیانوس هند سوّمین اقیانوس بزرگ جهان است و ۲۰٪ از سطح کره زمین را پوشانده‌است. همچنین گرمترین حوزهٔ اقیانوسی جهان به‌شمار می‌آید (نمونه بارز آن خلیج فارس است، که از شاخه‌های این اقیانوس به‌شمار می‌آید و بر طبق آمار گرمترین ناحیه آبی جهان با ۳۲ درجه سانتیگراد می‌باشد).

از جمله مهمترین تأثیرات این اقیانوس ایجاد بادهای باران‌آور موسمی است که در سرتاسر جنوب شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی باعث ایجاد باران‌های فصلی و همچنین جریان‌های آب‌گرم استوایی می‌شود. این اقیانوس از شمال به آسیا، از غرب به آفریقا، از شرق به استرالیا و از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی منتهی می‌شود.

۳۷ کشور در کرانه و ۱۷ کشور از آبراهه‌های کوچکتر به این اقیانوس راه دارند. بیشتر این کشورها از کشورهای توسعه‌نیافته و از زمره کشورهایی هستند که اصلاحا کشورهای جنوب نامیده می‌شوند. راه ورود به هفت دریای مهم جهانی و چهار تنگه راهبردی جهان یعنی هرمز، باب‌المندب، مالاکا، و سوئز از این اقیانوس می‌گذرد.

صید ماهی‌ های موجود در اقیانوس هند عرصه رقابتی کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، روسیه، تایوان است. در میان کشورهای کرانه‌ای این اقیانوس دو قدرت اتمی، هند و پاکستان، قرار دارند. در گزارش سازمان دریانوردی بین‌الملل، اقیانوس هند ناامن‌ترین اقیانوس جهان گزارش شده‌است. بیشتر این ناامنی در قالب دزدی دریایی در کرانه‌های سومالی و تنگه مالاکا رخ می‌دهد.

عمق و دمای اقیانوس هند

عمق اقیانوس هند به طور میانگین ۳۸۴۰ متر می‌شود و این دریا ۲۹۲۱۳۱۰۰۰ کیلومتر مکعب آب را در درون خود جای داده است. از نظر دما نیز این اقیانوس گرم‌ترین آب‌های جهان را دارد. اینجا را به گونه‌های آبی متحیرکننده و تضاد رنگ آبی‌اش می‌شناسند؛ تضادی که از ارتفاع بالا بسیار زیبا است.

خلیج‌ها -تنگه‌ها و دریاهای کناره اقیانوس هند

دریای عرب-(بحر مکران)

خلیج فارس

دریای سرخ

خلیج عمان

تنگه باب‌المندب

خلیج کوچ

خلیج خمبات

خلیج بنگال

دریای اندامان

تنگه مالاکا

تنگه موزامبیک

پیچ بزرگ استرالیا

خلیج منار

پیشنهادی: مختصر درباره‌ی اقیانوس‌ها
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *