خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها “

معنی ضرب المثل ” تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها 🗣

معنی تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها یعنی چه؟

۱- یعنی در ابتدا حتما یک اتفاقی ولو کوچک رخ داده است که آن ماجرا بر سر زبان ها افتاده؛ چه راست باشد چه دروغ، حتما از یک جایی شروع شده است.

۲- وقتی یک حرفی بین مردم شایع می شود و عده ای منکر آن حرف می شوند، کسانی که گوینده آن اتفاق هستند این ضرب المثل را به کار می برند؛ یعنی حتما یک چیزی بوده که الان همه دارند حرفش را می زنند. الکی الکی که نمی شود یک سخنی شایعه پیدا کند.

توجه!!❌

🔸 هر سخنی چه راست چه دروغ، از یک جا شروع می شود. اما مخاطب عاقل باید بفهمد که هر آنچه را خودش با چشمش ندیده و با گوشش نشنیده، به کسی منتقل نکند و این زنجیره شایعات را گسترش ندهد.

شاید همان چیز کوچکی که منشا این شایعات بزرگ شده، اتفاق خاصی نبوده یا سوء تفاهمی شده و کسی آن را بد برداشت کرده و سپس همان برداشت غلط خود را بین همه پخش کرده است. بعد هم که بهشان می گویی شما مطمئنی؟ می گویند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها! (دررواقع با گفتن این ضرب المثل در بیشتر موارد، سعی دارند حرف خود را به کرسی بنشانند و اعتماد مخاطبان را به دروغ هایشان جلب کنند!)

مثلا در دانشگاه یا مدرسه تان پشت سر یکی از استادها حرف نادرستی می زنند اما شما که او را می شناسید یقین دارید که آدم خوبی است. وقتی از دیگران می پرسید که چرا چنین حرف های بدی پشت سر ایشان میزنید درحالیکه او آنطور که فکر می کنید نیست، می گویند: حتما یک چیزی از او دیده اند که چنین حرفی را میزنند! تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!

ممکن است شما به خاطر ارادتی که به استادتان دارید، این مسئله را پیگیری کنید و ببینید منشأش چیست. بعد متوجه میشوید که مثلا استاد فلان رشوه را قبول نکرده یا به یکی از شاگردهایی که از بچه های بالا (!) بوده نمره نداده، آنها هم پشت سرش شایعه های عجیب و غریب ساخته اند!

این از نمونه شایعه پراکنی که به دروغ است. که قرابت معنایی دارد با ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ !.

🔸 اما گاهی واقعا این سخنانی که بین مردم بوده در اصل هم درست بوده است. مثلا یک شخصیت برجسته در جامعه که مردم از او توقع عدالت و خیرخواهی دارند و او را نماینده خود کرده اند، به مردم خیانت کند و در خفا از بیت المال برای مصارف شخصی مصرف کند، وقتی کسی از آن باخبر شود این سخن را بین مردم شایعه می کند و بر سر زبان ها می افتد.

⚠ البته باید توجه داشت که چه این شایعات منشأشان راست باشد چه دروغ، ما نباید بدون تحقیق آن را بپذیریم. چرا که حتی اگر چند درصد احتمال دروغ بودنش وجود داشته باشد، ما نیز در گناه آن شریک می شویم.

خلاصه اینکه به هر چیزکی اعتماد نکنید 😐

پیشنهادی: داستان ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *