خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” شیطان را درس دادن “

معنی ضرب المثل ” شیطان را درس دادن “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل شیطان را درس دادن 😈

شیطان را درس دادن

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

شیطان را درس دادن کنایه از چیست؟

۱- کنایه از شدت حیله‌گری فرد است که شیطان وقتی او را می بیند لبخند می‌زند و چه بسا خودش راه حل های جدیدی از این شخص یاد بگیرد! 😶

۲- به کسی می گویند که همه مشکلات و موانعی که بر سر راهش قرار دارد با نیرنگ کنار می زند. چنین فردی خودش نیز عامل ایجاد مشکلات فراوان و تازه در زندگی بقیه است. وقتی دیگران از شرارت های او به ستوه می آیند می گویند: او شیطان را هم درس می دهد!

۳- هر عمل زشتی از کسی سر بزند که ظاهرا تازه است و زشتی اش دیگران را حیرت زده می کند، این مَثل را به کار می برند. چنین کسانی که همچون شیطان، عامل گمراهی افراد در جامعه هستند، در روز قیامت هم گناهان خود را به دوش می کشند هم گناهان دیگران را. (البته هر کسی که فریب اینها را خورده و گناه کرده نیز بار گناهش را به دوش می کشد.)

ضرب المثل شیطان را درس دادن

🔸 عاقبت چنین افرادی در سوره نحل آیه ۲۵ آمده است: لِيَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۙ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ:

ترجمه: آنها باید روز قیامت، (هم) بار گناهان خود را بطور کامل بر دوش کشند؛ و هم سهمی از گناهان کسانی که بخاطر جهل، گمراهشان می‌سازند! بدانید آنها بار سنگین بدی بر دوش می‌کشند!

🔸الإمامُ الباقرُ عليه السلام : أيُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللّه ِ سَنَّ سُنَّةَ هُدىً كانَ لَهُ أجرٌ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بذلكَ مِن غَيرِ أن يُنقَصَ مِن اُجُورِهم شَيءٌ ، و أيُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللّه ِ سَنَّ سُنَّةَ ضَلالَةٍ كانَ علَيهِ مِثلُ وِزرِ مَن فَعَلَ ذلكَ مِن غَيرِ أن يُنقَصَ مِن أوزارِهِم شَيءٌ [بحار الأنوار:۷۱/۲۵۸/۵ .]

ترجمه: امام باقر عليه السلام: هر بنده اى از بندگان خدا سنّت و روشى هدايتگر بگذارد، اجرش به اندازه اجر كسانى باشد كه بدان عمل مى كنند؛ بى آن كه از اجر آنان چيزى كاسته شود. و هر بنده اى از بندگانِ خدا، سنّت و روشى گمراه كننده بگذارد، گناهش به اندازه گناه كسانى است كه به آن رفتار مى كنند؛ بى آن كه از گناهان ايشان چيزى كاسته گردد.

اختصاصی-دانشچی

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل آب زیر کاه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *