خانه » مذهبی و دینی » چرا در کیفر و مجازات اخروی ظلم راهی ندارد

چرا در کیفر و مجازات اخروی ظلم راهی ندارد

پاسخ به پرسش که چرا در کیفر و مجازات اخروی ظلم راهی ندارد؟

چرا در کیفر و مجازات اخروی ظلم راهی ندارد

آیا در مجازات آخرت ظلم امکان پذیر است؟

به ما انسان ها فرصت زندگی موقت در این دنیا داده شده و قرار است از این دنیا به جهانی دیگر که ابدی و جاودان است رهسپار شویم. انسان عاقل می داند که دنیایی که موقت است را نباید جاودان و همیشگی بپندارد و سرگرم آن شود. بلکه این دنیا را مانند پلی می داند که از آن گذر می کند تا به زندگی جاودان خود برسد.

این دنیا مثل مسابقه است که نتیجه آن در جهان دیگر مشخص می شود و بر اساس عملکردمان پاداش گرفته یا مجازات می شویم. درواقع جهان بعدی، محصول عملکرد ما در همین دنیاست. شما اگر دست نابینایی را بگیرید و کمک کنید از خیابان رد شود، نتیجه این کار خیرتان در آن جهان به شما نشان داده می شود و پاداشش را دریافت می کنید.

حال اگر بخواهید همین کار خیرتان پاداشش چندین برابر شود، آن هنگام که در حال کمک به دیگران هستید در دل خود می گویید: خدایا این کار را به خاطر تو انجام می دهم.🧡
خداوند که همه گنج های آسمان و زمین در دست قدرت اوست، به بهترین نحو برایتان جبران می کند 🙂

اما بیایید از زاویه دیگر هم نگاه کنیم؛ اگر خدایی نکرده کسی از دیگران دزدی کند، آثار این کار بدش را در آن جهان می بیند. اما خداوند در آیات قرآن به گناهکاران فرموده که اگر گناه کردید و پشیمان شدید، توبه کنید و جبران کنید. من شما را حتما میبخشم. این بخشش یعنی چه؟ یعنی دیگر شما در جهان آخرت عذاب نمی شوید. البته شرطش توبه واقعی است. مثلا کسی که دزدی کرده باید علاوه بر پشیمانی، حتما مال دزدی شده را به صاحبانش برگرداند و به هر روشی آن را جبران کند.

بیشتر بخوانید: در مورد آثار گناه در وجود انسان

چرا می گوییم در کیفر و مجازات اخروی ظلم راهی ندارد چون:

کسی که مجازات می شود درواقع دارد نتیجه عمل زشت خودش را می بیند. جهان آخرت، محصول تمام رفتارهای ما در دنیاست. هرآنچه در دنیا انجام دهیم، اثرش را در جهان آخرت می بینیم.

کسانی که در دنیا گناهان بسیار کرده اند، به دیگران ظلم کرده اند، حق بقیه را پایمال کرده اند و هیچ گاه در دنیا از این کارهایشان پشیمان نشده اند، نتیجه این کارها در آخرت، آتش جهنم است.
این جهنمیان وقتی آتش جهنم را می بینند و می ترسند، به مالکان دوزخ التماس می کنند که ما را برگردانید به دنیا، ما قول می دهیم که خودمان را اصلاح کنیم کارهای خوب انجام دهیم!

اما پاسخ قطعی خداوند به جهنمیان چیست؟

خداوند آنها را با این سخن عتاب آمیز مخاطب ساخته می گوید: «أ لم تکن آیاتی تتلی علیکم فکنتم بها تکذبون»« آیا آیات من بر شما خوانده نمی شد و شما آن را تکذیب می کردید؟»
آیا به اندازه کافی آیات و دلائل روشن وسیله پیامبرانم برای شما نفرستادم آیا اتمام حجت به شما نکردم و شما پیوسته راه انکار و تکذیب را پیش می گرفتید!

💬 کسی که عمرش را در گناه کردن و ظلم به دیگران گذرانده، اگر به دنیا برگردد بازهم همان راه را پیش می گیرد. البته دیگر فرصت تمام شده و وقت حسابرسی کارهایی است که در دنیا انجام داده ام و بازگشتی وجود ندارد.

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *