خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” کلاه خود را قاضی کردن “

معنی ضرب المثل ” کلاه خود را قاضی کردن “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل کلاه خود را قاضی کردن 🎩

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کلاه خود را قاضی کردن کنایه از چیست؟

۱- یعنی با وجدان خود، داوری کردن و انصاف را رعایت کردن.

۲- اگر بخواهند کسی را با وجدان خودش تنها بگذارند تا به حق قضاوت کند، این ضرب المثل را به کار می برند.

ریشه ضرب المثل

ریشه این ضرب المثل به داستان مرد بی گناهی بر میگردد که تهمت دزدی به او زدند در حالیکه او روحش هم از این کار خبر نداشت. داروغه او را به نزد قاضی خوانده بود. تا موعدِ رفتن فرا رسد مضطرب و ترسان اوقات خود می گذرانید.

همسرش که حال و روز او را دید گفت تو که گناهی نکردی برای چه می ترسی؟ برو پیش قاضی و از خودت دفاع کن. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ مرد هم گفت: خودت می دانی که من اگر پیش قاضی بروم دستپاچه می شوم و آنها از هول شدن من، فکر می کنند که واقعا گناهکارم.

پیشنهادی: طلا که پاکه چه منتش به خاکه

زن گفت: پس برو همین الان کلاه خودت را قاضی کن. مرد گفت: منظورت چیست؟! زن گفت: کلاهت را بگذار مقابلت و همه حرف هایی را که قرار است به قاضی بزنی، به این کلاه بزن. فرض کن این کلاه، قاضی است.

مرد هم همینکار را کرد. کلاهش را مقابلش گذاشت و از خود دفاع کرد. انقدر برای دفاع از خودش دلیل آورد که دیگر بدون هیچ واهمه ای میتوانست سخن بگوید. صبح فردا که او را نزد قاضی شهر بردند توانست به خوبی در مقابل قاضی و شاکی ای که او را با دزد اصلی اشتباه گرفته بود، از خود دفاع کند و از مخمصه رها یابد.

💬 این چنین شد که هروقت بخواهند کسی را به گفتن سخن حق دعوت کنند، می گویند تو برو کلاهت را قاضی کن؛ یعنی ببین در تنهایی خودت که با وجدانت تنها هستی و خودت را کلک نمی زنی، چه سخنی می گویی و از چه کسی دفاع می کنی.

بیشتر بخوان: ضرب المثل با کلاه

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *