خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات ششم چگونه تصمیم بگیریم؟

پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات ششم چگونه تصمیم بگیریم؟

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات ششم چگونه تصمیم بگیریم؟

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب مطالعات اجتماعی ششم چگونه تصمیم بگیریم؟ صفحات ۱۹، ۲۰، ۲۲ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس چهارم چگونه تصمیم بگیریم؟ ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس چهارم

تصمیم‌گیری کنید.

کاربرگه‌ی شماره‌ی ۳ و ۴ را در کلاس انجام دهید.

کاربرگه‌ی ۳: تصمیم‌گیری

به طور گروهی موقعیت‌های زیر را بخوانید و تصمیم‌گیری کنید. درباره‌ی انتخاب‌های مختلف و نتایج آنها در کلاس بحث کنید. هنگام تصمیم‌گیری، این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

آیا این تصمیم:

برخلاف دستور دینی است؟

برخلاف مقررات و قوانین خانه، مدرسه و اجتماع است؟

باعث نگرانی و نارضایتی خانواده‌ام می‌شود؟

به سلامتی من یا دیگران لطمه می‌زند؟

برای دیگران یا خودم مشکل و دردسر به وجود می‌آورد؟

موقعیت ۱

امیر و آریا به آزمایشگاه مدرسه رفته‌اند تا چیزی را به کلاس ببرند. آریا وسط آزمایشگاه می‌دود و ناگهان به یک وسیله‌ی گرانقیمت برخورد می‌کند و آن وسیله می‌شکند. آریا تصمیم می‌گیرد زود از آنجا فرار کند و در جایی مخفی بشود و به امیر هم می‌گوید: به کسی نگو من این کار را کردم…

📗 پاسخ: تصمیم آریا برخلاف دستور دینی است. اگر کسی کار اشتباهی انجام دهد باید شجاعانه به اشتباه خود اعتراف کند و خسارت ضرری را که وارد کرده، بپردازد. خانواده هم اگر بفهمند که آریا حقیقت را پنهان کرده است، حتماً ناراحت خواهند شد. امیر هم اگر پنهان‌کاری کند، کار  اشتباهی انجام داده و هردوی آنها با انجام این کار در آینده به مشکل خواهند خورد.

موقعیت ۲

پروین با برادر کوچک سه ساله‌اش به مغازه رفته است. در راه برگشتن از مغازه متوجه می‌شود که او یک بسته شکلات را از مغازه برداشته و همراه خودش آورده است…

📗 پاسخ: بهترین تصمیم این است که پروین به مغازه برگردد و بسته شکلات را به مغازه‌دار بدهد و یا پول آن را حساب کند. اگر چنین کاری نکند، برادر سه ساله‌ی او راه و رسم دزدی را از کودکی می‌آموزد و در آینده گرفتار مشکلات جدی خواهد شد.

موقعیت ۳

روز جمعه فرهاد به اتّفاق خانواده و چند نفر از پسرهای فامیل به یک باغ رفته بودند. پسرعموهایش به او پیشنهاد می‌کنند از پل چوبی قدیمی روی رودخانه که بعضی قسمت‌های آن خراب شده است، عبور کند.

📗 پاسخ: این کار عاقلانه‌ای نیست. چون این پل قدیمی و خراب است هر لحظه امکان شکستن و فروریختن دارد. پس با عبور از آن سلامتی خود را در معرض خطر قرار می‌دهد و خانواده را بسیار نگران می‌کند.

کاربرگه‌ی ۴: تصمیم‌گیری

درباره‌ی موقعیت‌های زیر تصمیم‌گیری کنید. فراموش نکنید هنگام تصمیم‌گیری، «سؤال‌های مهم» را درباره‌ی آن تصمیم از خودتان بپرسید. نتیجه، دلایل و مراحل تصمیم‌گیری خودتان را در کلاس بیان کنید.

موقعیت ۱

مدرسه تعطیل شده است و شما می‌خواهید به خانه برگردید. در چند قدمی مدرسه می‌بینید که یک کیف کوچک روی زمین افتاده است. آن را برمی‌دارید و مشاهده می‌کنید مقداری پول در آن است اما نام و نشانی صاحب کیف در آن نیست. چه تصمیمی می‌گیرید؟

📗 پاسخ: ما باید این موضوع را به پدر و مادر خود اطلاع دهیم. آنها نیز یک آگهی درست می‌کنند با این مضمون: یک کیف پیدا شده است. در صورت ارائه نشانی درست، آن را تحویل بگیرید. و شماره تلفن خود را در انتهای آن بنویسند. تا زمان یافتن صاحب کیف باید امانتدار خوبی باشیم.

موقعیت ۲

یکی از دوستان شما، کتابی را به امانت به شما داده است. دوست دیگری این کتاب را در دست شما می‌بیند و خواهش می‌کند تا به او بدهید که بخواند. او اصرار می‌کند که تا دو روز دیگر آن را می‌خواند و به شما پس می‌دهد. چه تصمیمی می‌گیرید؟

📗 پاسخ: ما صاحب کتاب نیستیم. پس اجازه نداریم آن را به شخص دیگری امانت بدهیم. بهترین کار این است که کتاب را به صاحب اصلی‌اش بازگردانیم و ماجرا را به او بگوییم تا در صورتی که تمایل داشت خودش به او امانت دهد.

موقعیت ۳

شما به یک سالن ورزشی رفته‌اید. فردی در آنجا لباس‌های ورزشی حراجی پهن کرده است و می‌فروشد. دوستان شما از او خرید می‌کنند. شما پول کافی همراه ندارید و به لباس جدید هم نیاز ندارید اما دوستان به شما اصرار می‌کنند و حاضرند به شما پول قرض بدهند…

📗 پاسخ: ما باید درخواست دوستانمان را رد کنیم چون به آن لباس نیازی نداریم و پول آن را هم نداریم. پس قرض گرفتن برای لباسی که نیازی به آن نیست کار اشتباهی است. از طرفی خرید بیش از نیاز اسراف محسوب می‌شود و خدا اسراف کاران را دوست ندارد.

موقعیت ۴

مدرسه تعطیل شده است و شما و دوستانتان می‌خواهید به خانه بروید. دوستتان از شما خواهش می‌کند که با هم به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید تا وسیله‌ای بخرد و فروشگاه هم از آنجا خیلی دور است…

📗 پاسخ: ما نباید بدون اطلاع خانواده جایی برویم. چون وقتی دیر به خانه برویم، پدر و مادر خود را بسیار نگران می‌کنیم.

 

فعّالیت ۲

نام چند نفر از افرادی را که صلاحیت و تجربه دارند و شما می‌توانید در مسائل و مشکلات زندگی یا تصمیم‌گیری‌های مهم با آنها مشورت کنید، جست‌وجو کنید و روی یک برگ کاغذ بنویسید. نام این افراد را به معلّم نشان بدهید.

📗 پاسخ: پدر و مادر – معلّم – مشاور مدرسه – دیگر اعضای خانواده که از ما بزرگتر هستند.

 

فعّالیت ۳

درباره‌ی تصمیماتی که طی یک هفته گرفته‌اید، فکر کنید. کدام یک از آنها درست و کدام یک نادرست بوده‌اند؟ چرا؟

📗 پاسخ:

من این هفته تصمیم گرفته بودم که بیشتر درس بخوانم و تلاشم را بیشتر کنم تا نمره‌هایم از دوستانم کمتر نشود. این تصمیم بسیار درست بود چون باعث شد در درس‌هایم پیشرفت قابل توجهی کنم.

اما دیروز تصمیم گرفتم که بدون اطلاع پدر و مادرم به خانه دوستم بروم و کتابش را قرض بگیرم این مسأله باعث شد یک ساعت دیر به خانه برسم. وقتی رسیدم مادرم را بسیار مضطرب و نگران دیدم و از کار خود پشیمان شدم.

 

فعّالیت ۴

با یکی از افراد خانواده، فامیل یا معلّمان و کارکنان مدرسه مصاحبه کنید و از او بخواهید یکی از تصمیمات مهم زندگی خود و آثار آن را برای شما تعریف کند و نتیجه را در کلاس بگویید.

📗 پاسخ: برادر بزرگتر من یک روز تصمیم گرفت که دیگر برای دیگران کار نکند و به طور مستقل کار خودش را شروع کند. او پای تصمیمش ایستاد و سال‌ها تلاش کرد تا کار خودش را راه انداخت. او در ابتدا مشتریان زیادی نداشت و مرتباً هزینه تبلیغات و آگهی می‌پرداخت،‌ اما با صبوری و گذر زمان مشتریان دائمی پیدا کرد و اکنون در کار خود بسیار معروف و سرشناس شده است.
جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی ششم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *