خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس هشتم نگارش پنجم دفاع از میهن

پاسخ سوالات درس هشتم نگارش پنجم دفاع از میهن

جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هشتم نگارش پنجم دفاع از میهن

پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب نگارش پنجم دفاع از میهن صفحات ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش پنجم درس هشتم دفاع از میهن ( پاسخ گام به گام )

املا و واژه‌آموزی 

۱- الف) جدول زیر را با واژه‌های درس کامل کنید. (پاسخ های جدول با رنگ سبز)

[ ۱- غ ر ق     ۲- ق د ر      ۳- ف ر و غ     ۴- پ ی غ ا م     ۵- م ق ا و م ت     ۶- غ ل ت ی د ن د ]

ب) یک بار از روی واژه‌های جدول بالا بنویسید.

📗 پاسخ: غرق، قدر، فروغ، پیغام، مقاومت، غلتیدند

۲- در متن درس، جمله‌هایی را كه واژه‌های زیر در آنها به كار رفته، پیدا كنید و بنویسید.

سردار شجاع: 📗 پاسخ: ایران، میهن عزیز و دوست داشتنی، در دوران ما نیز هزاران سرباز و سردار شجاع به خود دیده است.

خاک وطن: 📗 پاسخ: آیا باید تسلیم شد و چیرگی دشمن را بر خانمان دید و خواری و خفت را به جان خرید، یا جنگید و خاک وطن را از خون خود گلگون کرد؟

شکوه خیره کننده: 📗 پاسخ: تخت جمشید با عظمت و شکوه خیره‌کننده‌اش، مرکز فرمانروایی این سرزمین پهناور بود.

سپاه عظیم: 📗 پاسخ: اسکندر که تا آن زمان در هیچ جا مانعی این گونه، در برابر سپاه عظیم خود ندیده بود غرق اندوه شد.

۳- از میان واژه‌های زیر، واژه‌هایی را که با واژه‌ی «دوست» ترکیب می‌شوند، پیدا کنید و بنویسید.

محاصره، مال، گرامی‌تر، فروغ، کتاب، وطن، تسلیم، زر، ناگاه، پایداری

📗 پاسخ: مال دوست: به کسی می‌گویند که 📗 پاسخ: به اموال خود علاقه زیادی دارد.

📗 پاسخ: کتاب دوست: به کسی می‌گویند که 📗 پاسخ: به مطالعه کتاب علاقه زیادی دارد.

📗 پاسخ: وطن دوست: به کسی می‌گویند که 📗 پاسخ: به وطن و کشور خود علاقه زیادی دارد.

📗 پاسخ: زر دوست: به کسی می‌گویند که 📗 پاسخ: به طلا علاقه زیادی دارد.

درک متن درس هشتم

۱- جمله‌های زیر را با دقّت بخوانید و آنها را مرتّب و شماره‌گذاری كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

۳   و سلام می‌شنوی.

۷   کارهای خوبمان نتیجه‌ی خوب دارد.

۵   باز همان را به تو بر می‌گرداند.

۱   حتماً تا بحال، به کوه رفته‌ای.

۹   و اگر کار بدی انجام دهید، به خودتان بدی کرده‌اید.

۲   اگر آنجا به کوه سلام کنی، صدای سلامت به خودت بر می‌گردد.

۶   دنیا هم مثل کوه است.

۸   و کارهای بدمان نتیجه‌ی بد.

۴   اگر هم به کوه حرف تند و تلخی بزنی،

۲- متن را با ترتیب درست بنویسید.

📗 پاسخ: حتماً تا بحال، به کوه رفته‌ای. اگر آنجا به کوه سلام کنی، صدای سلامت به خودت بر می‌گردد و سلام می‌شنوی. اگر هم به کوه حرف تند و تلخی بزنی، باز همان را به تو بر می‌گرداند. دنیا هم مثل کوه است. کارهای خوبمان نتیجه‌ی خوب دارد و کارهای بدمان نتیجه‌ی بد و اگر کار بدی انجام دهید، به خودتان بدی کرده‌اید.

۳- با توجّه به مفهوم متن، دو سؤال طرح كنید و پاسخ آنها را بنویسید.

📗 پاسخ: کوه چه خاصیتی روی صدای ما دارد؟

کوه صدا را انعکاس می‌دهد، پس اگر سلام کنی، سلامت به خودت برمی‌گردد و اگر حرف تندی بزنی باز همان را می‌شنوی.

📗 پاسخ: چرا دنیا به کوه تشبیه شده است؟

چون در دنیا هم مانند کوه نتیجه کارمان به ما برمی‌گردد، اگر عمل خوبی انجام دهیم، نتیجه خوب و اگر کار بدی انجام دهیم، نتیجه بدی دریافت می‌کنیم.

نگارش درس هشتم

شرح حال یا خاطره‌ی یكی از كسانی را كه در راه دفاع از میهن فداكاری كرده‌اند، بنویسید.

📗 پاسخ: شهید عبدالحسین برونسی در سال ۱۳۲۱ در روستای گلبوی کدکن تربت حیدریه چشم به جهان گشود. قبل از شروع مبارزات انقلابی به کارهایی از قبیل کشاورزی، کار در مغازه لبنیات فروشی و سبزی فروشی و بنایی مشغول بود. با شروع مبارزات به یکی از فعالان مهم انقلاب تبدیل شد به طوریکه ساواک چندین بار او را دستگیر و شکنجه کرد.

با شروع جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه به سپاه پیوست و بعد از گذشت اندک زمانی به یکی از فرماندهان قدرتمند جنگ تبدیل شد به صورتیکه رژیم بعث عراق برای سر او جایزه گذاشته بودند. به دلیل شجاعت و جنگاوری کم‌نظیری که داشت، به او لقب بروسلی داده بودند و شنیدن نام او لرزه بر اندام بعثی‌ها می‌انداخت.

عبدالحسین برونسی در جذب دانش‌آموزان به دین اسلام و دفاع مقدس نقش مهمی داشت و با بچه‌ها مانند یک پدر دلسوز و مهربان رفتار می‌کرد. در فاصله‌های کوتاهی که به مرخصی می‌آمد، به تعمیر خانه افراد نیازمند می‌پرداخت و تا جایی که در توان داشت در جهت رفع مشکلات آنان می‌کوشید.

سرانجام در اسفند سال ۱۳۶۳ با اصابت ترکش خمپاره به بدنش به شهادت رسید و پیکر او برای همیشه مفقود ماند.

هنر و سرگرمی و جمع‌بندی آموخته‌ها

۱- از روی سرمشق زیر، خوش‌خط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)

خوشا مرز ایران عنبر نسیم                         که خاکش گرامی‌تر از زرّ و سیم

همه بوستانش، سراسر گل است                به باغ اندرون، لاله و سنبل است

۲- به نظر شما هر یک از جمله‌های زیر چه پیامی دارد؟

جمله: سرود ملی، خلاصه و فشرده افتخارات، عظمت‌ها و خواسته‌های یک ملّت است.

پیام: 📗 پاسخ: سرود ملی هر کشوری، افتخار آن ملّت است.

جمله: میهن‌دوستان تا آخرین قطره خون، در برابر دشمن، پایداری خواهند کرد.

پیام: 📗 پاسخ: حفظ میهن از جان آدمی عزیزتر است.

جمله: صدای سرود زاغ بورها، سکوت کویر را شکست.

پیام: 📗 پاسخ: کویر گرچه ساکت و بی‌ثمر به نظر می‌رسد، اما زیبایی‌های خودش را دارد.

۳- با توجّه به واژه‌های داخل جدول، به سؤال‌های زیر پاسخ دهید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

هخامنشی خیره کننده‌اش نواحی سپاهیان آشفتگی چاره مرکز
شجاع یکسان عظیم با اندوه سهمگین فرزند
بی‌تابی بود حمله‌ور تخت جمشید برافراشته شکوه لحظه
چابک عظمت دوست‌داشتنی خاطره سپاه سلاح این
سوار گذرگاه فرمانروایی اجازه و بی‌باکانه بلندترین
آهنگ سرزمین مانع پهناور آریوبرزن حیرت‌آور باختر

الف) کلمه‌ی‌ بین کلمه‌ی «حمله‌ور» و «برافراشته» را بنویسید. تخت جمشید

ب) سمت چپ واژه‌ی «عظیم» چه واژه‌ای است؟ با

پ) واژه‌ای را که بالای واژه‌ی «گذرگاه» است، بنویسید. عظمت

ت) زیر واژه‌ی «سپاه» چه واژه‌ای قرار دارد؟ و

ث) بعد از واژه‌ی «برافراشته» چه واژه‌ای است ؟ شکوه

ج) بالای واژه‌ی «یکسان» چه واژه‌ای است؟ خیره‌کننده‌اش

چ) آخرین واژه‌ی سطر اوّل چیست؟  مرکز

ح) واژه‌ی سمت راست کلمه‌ی «اجازه» را بنویسید. فرمانروایی

خ) زیر واژه‌ی «لحظه» چه واژه‌ای است؟ این

د) واژه‌ای که با کلمه‌ی «سر» شروع می‌شود، چیست؟  سرزمین

ذ) فعلی را که داخل جدول وجود دارد، پیدا کنید و بنویسید. بود

ر) واژه‌هایی را که به دست آوردید، به ترتیب کنار هم قرار دهید و جمله‌ی به دست آمده را بنویسید.

📗 پاسخ: تخت جمشید با عظمت و شکوه خیره‌کننده‌اش، مرکز فرمانروایی این سرزمین بود.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *