خانه » روانشناسی » هزینه مشاوره خانواده در سال جاری چقدر است؟

هزینه مشاوره خانواده در سال جاری چقدر است؟

درباره هزینه مشاوره خانواده در سال جاری

هزینه مشاوره خانواده در سال جاری چقدر است؟

هزینه مشاوره خانواده یکی از مواردی است که معمولا زیاد درباره آن بحث می‌شود. هرچند سازمان نظام روانشناسی هر ساله تعرفه‌ای را برای مشاوره تعیین می‌کند، اما در واقعیت عوامل زیادی هستند که روی هزینه نهایی مشاوره تاثیر می‌گذارند. در این مقاله به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی هزینه مشاوره خانواده و راه های کاهش قیمت نهایی

هر مشاور تعرفه خاصی برای جلسات در نظر دارد که به موضوع جلسه، میزان تجربه مشاور و تحصیلات او مرتبط است. هزینه مشاوره خانواده هم دقیقا تحت تاثیر همین عوامل قرار دارد و قیمت مشاوره با هر روانشناس فرق دارد. به نظر شما چه عواملی بر قیمت مشاوره خانواده تاثیر دارد.

مدرک تحصیلی روانشناس

یکی از عوامل مهمی که بر روی هزینه مشاوره خانواده تاثیر دارد، مدرک تحصیلی روانشناس است. این قانون در همه مشاغل وجود دارد و هزینه دریافتی مشاور در مقاطع تحصیلی مختلف مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کاملا با هم متفاوت است. بنابراین هرچه مدرک تحصیلی مشاور بالاتر باشد، طبیعتا هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

نوع تخصص روانشناس

بررسی هزینه مشاوره خانواده و راه های کاهش قیمت نهایی

علم روانشناسی و مشاوره تخصص‌های زیادی در زیرمجموعه خود دارد. روانشناسی تربیتی، خانواده، رفتاری، ازدواج، تحصیلی و غیره، هر کدام یک تخصص بوده که دارای گستره و پیچیدگی‌های خاص خود هستند. مشاوران معمولا سعی می‌کنند در یک حوزه کاری خاص، متخصص شوند. به همین جهت میزان تعرفه آنها بر این اساس می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. مثلا مشاور خانواده با مشاوره تحصیلی تفاوت‌های زیادی با هم دارند و مسلما تعرفه این دو مشاور به یک اندازه نیست.

میزان تجربه روانشناس

مسلما افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به روانشناسان تازه کار به افراد متخصص مراجعه کنند. کسانی که سال‌های زیادی در این حوزه فعالیت کرده و تجارب مفید و ارزنده‌ای دارند. در نتیجه بهتر می‌توانند راهکارهای موثر و سازنده برای مشکلات فرد ارائه کنند.

مشاوران با تجربه صبر و اشتیاق بیشتری برای طرح مسائل از جانب مراجعه کنندگانشان دارند. به همین جهت هم میزان تجربه روانشناس در هزینه نهایی مشاوره نقش مهمی ایفا می‌کند.

ضمن اینکه قانونی برای مشاغلی مثل روانشناسی، مشاوره، وکالت و پزشکی وجود دارد که به میزان هر ۱۰ سال سابقه کاری، به حق الزحمه فرد اضافه می‌شود. پس مشاوری که ۲۰ سال سابقه کاری دارد، می‌تواند هزینه به مراتب بیشتری از روانشناسان تازه کار با سابقه کاری کمتر دریافت کند.

نوع کلینک مشاوره

یکی از عوامل دیگری که مسلما روی هزینه‌های مشاوره خانواده تاثیر می‌گذارد، نوع کلینیکی است که به آن مراجعه می‌شود. آیا کلینیک دولتی است یا خصوصی؟ در کدام نقطه شهر قرار دارد؟ آیا جزو کلینیک‌های لوکس است که هزینه‌های جانبی و روزمره آنها زیاد است؟ تمامی این موارد می‌تواند در تعیین هزینه نقش داشته باشند.

مثلا کلینیک‌هایی که هزینه‌های جاری زیادی دارند و اجاره‌های هنگفت می‌پردازند، طبیعتا هزینه بیشتری نیز دریافت می‌کنند؛ که البته این کار غیرقانونی نیست. یا حق ویزیت در کلینیک‌های دولتی با خصوصی به طور چشم‌گیری با هم تفاوت دارند.

مدت زمان جلسات مشاوره

جلسات مشاوره بر اساس یک محدوده زمانی خاص تعیین می‌شود که معمولا حدود ۴۵ دقیقه است. در این مدت مراجعه کننده می‌تواند مشکلاتش را بیان کرده و توضیحاتی نیز برای رفع مشکل و راهکارهای آن دریافت کند. بنابراین هزینه پایه بر اساس همین ۴۵ دقیقه محاسبه می‌شود. سپس هر چقدر که مدت زمان جلسات بیشتر شود، طبیعتا هزینه بیشتری نیز باید پرداخت شود.

تعداد جلسات مشاوره

تعداد جلسات مشاوره

تعداد جلسات مشاوره بر روی هزینه نهایی که بابت مشاوره خانواده باید پرداخت، موثر است. واضح است که هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد، هزینه نهایی نیز بیشتر خواهد بود. برخی از مشکلات ممکن است یک یا دو جلسه بیشتر نیاز نداشته باشند. اما برای برخی دیگر شاید ماه‌ها ادامه یابد که بستگی به تشخیص مشاور و نوع مشکل دارد.

شهری که در آن زندگی می‌کنید

در بسیاری از مشاغل از جمله روانشناسی، حق الزحمه مشاور تابع شهری است که در آن زندگی می‌کنید. به طور کلی تعرفه خدمات مشاوره خانواده در کلان شهرهایی مثل تهران، بسیار بیشتر از شهرهای کوچک و شهرستان‌ها است. این امر به دلیل هزینه‌های ایاب و ذهاب، هزینه‌های جاری و مالیات و مواردی این چنینی است.

یعنی هرچه شهر شما کوچک‌تر و هزینه‌های زندگی روزمره در آن پایین‌تر باشد، به همان نسبت هزینه‌ای که برای مشاوره خانواده باید بپردازید، کمتر خواهد بود. اما هزینه مشاوره خانواده در شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز به مراتب بیشتر است.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و تعیین تعرفه مشاوره

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، وظیفه نظارت بر عملکرد روانشناسان و کلینیک‌ها را به عهده دارد. این سازمان همچنین هر ساله یک تعرفه ثابت را برای هزینه مشاوره تعیین می‌کند که بسته به مدرک تحصیلی مشاور با هم تفاوت دارد. این تعرفه به عنوان قیمت ثابت درنظر گرفته شده و سپس با توجه به عوامل گفته شده، میزان آن کم یا زیاد می‌شود.

با مشاوره تلفنی خانواده، هزینه‌های کمتری بپردازید

مشاوره تلفنی خانواده

بعد از همه گیری کرونا، استفاده از مشاوره تلفنی  برای رفع مشکلات و کارهای روزمره بیشتر از قبل شد. بسیاری از مشاغل سعی کردند تا فعالیت‌های خود در این بستر انجام دهند که طبیعتا باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شد. هم برای صاحبان مشاغل و هم برای مراجعه کنندگان آنها.

مشاوره‌های تلفنی در زمینه‌های مختلفی چون مشاوره خانواده، ازدواج و طلاق یکی از مواردی است که وب سایت‌هایی مختلفی مانند  wikiravan آن را ارائه می‌دهند. در این سایت‌ها، مشاوره تلفنی خانواده با حفظ کیفیت با حداقل هزینه ممکن انجام می‌شود. زیرا دیگه هزینه‌های مربوط به اجاره ساختمان، هزینه‌های جاری مطب و موارد جانبی به طور کامل حذف می‌شود. ضمن اینکه فرقی ندارد در کدام شهر یا استان هستید، تعرفه مشاوره تلفنی برای خانواده برای همه افراد یکی است.

بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است روند دریافت مشاوره‌تان به خاطر هزینه‌های نسبتا بالای کلینیک‌های مشاوره با اختلال مواجه می‌شود، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنید. البته باید سعی کنید وب ‌سایت‌های معتبری که مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دارند، را پیدا کنید.

برای دسترسی به لیست روانشناسان و وب سایت‌های معتبر، باید به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کنید.

جمع بندی

هزینه‌های مشاوره خانواده با توجه به عواملی مختلفی تعیین می‌شود که نسبت به هزینه مشاوره تلفنی و غیرحضوری بسیار بیشتر است. بنابراین می‌توان برای استفاده از خدمات مشاوره آنهم با حداقل هزینه‌ها، از مشاوره‌های تلفنی استفاده کرد. ضمنا برای آگاهی از تعرفه جلسات مشاوره در هر سال، می‌توانید به سایت سازمان نظام روانشناسی مراجعه کنید.

کیفیت جلسات مشاوره غیرحضوری تفاوتی با جلسات حضوری برای خانواده ندارد. ارتباط با کیفیت، کم شدن هزینه های دیگر و دسترسی به تعداد زیادی متخصص و روانشناس خانواده این جلسات را به گزینه ای فوق العاده برای مردم تبدیل کرده است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *