خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” بخشش از بزرگ ‌تر است “

معنی ضرب المثل ” بخشش از بزرگ ‌تر است “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل بخشش از بزرگ تر است 🤝

معنی بخشش از بزرگ ‌تر است

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی بخشش از بزرگ ‌تر است چیست؟

۱- معنای ظاهری این ضرب المثل این است که یعنی کسی که از لحاظ سنی بزرگ تر است باید نسبت به کوچکترها از روحیه بخشش بیشتری برخوردار باشد.

بخشش می تواند ۲ معنا داشته باشد:

۱- گذشتن از خطاها و اشتباهات دیگران

۲- دست و دلباز بودن و سخاوتمندانه زندگی کردن

در معنای اول یعنی: کسانی که بزرگتر هستند، در بخشش و گذشتن از خطاهای کم سن و سالان الویت با آنهاست. یعنی اینها سنی ازشان گذشته و خود نیز ممکن است در جوانی خطاهایی داشته باشند که از روی کم سنی و خامی مرتکب شده اند و حالا که بزرگتر شده اند باید از روی تجربه ای که دارند، احوال دیگران را بهتر درک کنند و در چشم پوشی از اشتباهات کوچکترها پیشقدم شوند. چرا که این کار قطعا به محبوبیت آنها در نزد جوان تر ها کمک می کند.

در معنای دوم یعنی: کسی که بزرگ تر است، نسبت به بقیه باید دست بخشنده ای داشته باشد. چراکه بقیه مخصوصا کودکان، در مناسبت های مختلف مثل جشن ها و اعیاد، چشمشان به دست بزرگترها و هدایای آنهاست. این هدایا هرچند هم کم باشند بازهم تاثیر عاطفی مثبت را در بر خواهند داشت.

۲- منظور از ” بزرگ تر ” هم می تواند از لحاظ سنی باشد و هم از لحاظ شخصیت؛ مثلا کسی ممکن است نسبت به دیگران سنش کم باشد اما آنقدر عاقلانه و متین زندگی کرده است که صفت ” اخلاق بزرگوارانه ” را به او نسبت بدهند. اینجاست که می گویند بخشش خطاهای دیگران از اخلاق بزرگان و کریمان است.

پس یعنی: همیشه بخشش از جانب کسی است که بزرگوارتر است.

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *