خانه » بررسی و معرفی » چه صنایعی از موتور ویبره بدنه استفاده می کنند؟

چه صنایعی از موتور ویبره بدنه استفاده می کنند؟

همه چیز درباره موتور ویبره بدنه

چه صنایعی از موتور ویبره بدنه استفاده می کنند؟

ویبره بدنه در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و با انتقال لرزش به دستگاه های صنعتی کارهای از قبیل حباب زدایی، انتقال مواد، سورت کردن، جداسازی و سرند کردن و یا تنش زدایی را انجام می دهد.

در ادامه شما را با برخی از دستگاه های صنعتی که ویبره بدنه بر روی آن نصب می شود آشنا می کنیم.

سرند ارتعاشی

سرند یا الک صنعتی برای جداسازی ذرات براساس اندازه کابرد دارند. سرند ویبره ای در طیف گسترده ای از صنایع معدنی، شیمیایی، دارویی، غذایی استفاده می شوند. الک های صنعتی در طول، عرض، طبقات مختلف و با میزان لرزش های متفاوت ساخته می شوند.

در نهایت محصولات نهایی به صورت طبقه بندی شده از خروجی های مختلف خارج می گردند. برای بهتر شدن قدرت تفکیک، سطح دستگاه را کمی شیب دار می سازند.

سرند ارتعاشی  قابلیت جداسازی مواد در اندازه میکرون تا سانتی متر را دارند. می توان با افزایش تعداد طبقات و توری قابلیت آن را تغییر داد. نیروی ارتعاشی دستگاه سرند از یک موتور ویبره تامین می شود.

میز ویبره و قالب های تولید دیوارهای بتنی (دیوار پیش ساخته، قطعات و جداول بتنی)

برای تولید سنگ های مصنوعی، جدول و قطعات بتنی از میز ویبره استفاده می شود. این دستگاه یک میز لرزان است که قالب ها را بر روی آن قرار می گیرد و ملات سنگ یا قطعات بتنی درون قالب ها ریخته می شود. و با لرزش میز مواد داخل قالب ها یکنواخت و حباب زدایی می شود.

میز ویبره و قالب های تولید دیوارهای بتنی

در پروژه های ساختمانی از قالب بتن و ویبراتور برای ساخت ستون و دیوار پیش ساخته استفاده می شود. در روش های قدیمی فقط از ویبراتورهای شلنگی جهت حباب زدایی هنگام بتن ریزی پروژه های ساختمانی استفاده می شد. ویبره بتن شلنگی برای حباب زدایی در عمق بتن مناسب است. اما ویبره بدنه دوار علاوه بر عمق، سطح بتن را هم کاملا یکنواخت و صاف می کند. در واقع ویبره بدنه برای حباب زدایی در عمق و سطح بتن کارآیی دارد و کیفیت بتن را بسیار بالا می برد.

هاپرها، سیلوها و حمل کننده های مواد، گاری ها (با درب های تخلیه از پایین)

هاپر ها مخزن های برای ذخیره سازی مواد است که به شکل قیف یا هرمی ساخته می شوند. سیلو ها انبارهای از جنس فلز و بتن هستند که مواد خوراکی انسان و دام در آن ذخیره می شود. در هنگام تخلیه مواد از مخزن ها و حمل کننده مواد ممکن است گرفتگی به علت اصطحکاک بین دیواره و مواد و یا چسبندگی خود مواد به وجود آید. برای حل این مشکل و جریان مدام مواد، بر روی مخزن هاپر و خروجی سیلو ویبره بدنه نصب می شود. با انتقال ارتعاش به مخزن گرفتگی و راه انسداد باز می شود.

دستگاه بارریز ویبره

یکی از دستگاه های که برای جریان دائم مواد در سیلوها کاربرد دارد بارریز ویبره است. این دستگاه در خروجی سیلو قرار می گیرد. موتور ویبره ای بر روی آن نصب می باشد که دستگاه را به لرزش در می آورد.

بگ فیلتر یا غبارگیر کیسه ای

برای تخلیه آلودگی جمع شده روی فیلتر از تکان دادن استفاده می شود. موتور ویبره به صفحه متحرک متصل به فیلتر نصب می شود. با ارتعاش صفحه فیلتر تکان می خورد و ذرات گردوغبار از آن جدا می شود و درون مخزن زیر فیلتر جمع می شود.

بگ فیلتر یا غبارگیر کیسه ای

دستگاه تولید موزاییک ویبره

در این دستگاه ملات موزاییک توسط پیمانه به درون قالبهای پلاستیکی ریخته می شوند. برای فشردگی، متراکم سازی و خارج کردن هوای داخل مواد قالبها روی نوار نقاله لرزان قرار می گیرند. ارتعاش توسط ویبره بدنه به نوار نقاله منتقل می شود. موزاییک هایی که با این روش تولید می شوند دارای سطوح صاف هستند و نیاز به ساب مجدد ندارند، فقط در سنگهای تزئینی به عمل سایش برای زیبا سازی سطح محصول نهایی نیاز است.

خاک کوبی در کوره القایی

در روش خاک کوبی یا کوره کوبی صفحه آهنی دایره ایی شکل با قطر ۵ الی ۲۰ سانتی متر کوچکتر است از قطر داخلی کوره به داخل کوره هدایت می شود. موتور ویبره در مرکز صفحه نصب می شود و با شروع ارتعاش خاک کف کوره کوبیده می شود. از ویبره بدنه ۱۵۰۰ دور با نیروی ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلویی مناسب کوره کوبی است.

دستگاه های بچینگ پلانت

بچینگ پلانت ایستگاه تولید بتن به منظور ساخت بتن آماده در پروژه های عمرانی است. ساختار و اجزای دستگاه های بچینگ پلانت عبارت اند از سیلوهای سیمان، منبع و کنتورآب، مخزن شن و ماسه (فیدر)، اسکرو، باسکول، باکت، دیگ میکسر، نوار انتقال مصالح و اتاق اپراتور است. در فرآیند تغذیه و انتقال و مخلوط کردن نیاز به ارتعاش ویبراتور وجود دارد.

خشک کن بتن

دستگاه خشک کن بتن و مصالح ساختمانی جهت خشک کردن و کاهش رطوبت بتن تا ۹۵ درصد در خط تولید مصالح ساختمانی به کار می رود. برای آب گیری مصالح در خشک کن نیاز به ویبره است. ویبراتور متصل به دستگاه خشک کن ارتعاش مورد نیاز را به مواد منتقل می کند. انتقال ارتعاش تولید شده توسط ویبراتور به تورهای ضد سایش پلی اورتانی و ایجاد لرزش در سرند، مصالح به میزان رطوبت دلخواه آبگیری می شوند.

تنش زدایی ارتعاشی

در تنش گیری ارتعاشی (Vibratory Stress Relief) یا VSR با استفاده از لرزش موتور ویبره اقدام به کاهش تنش پسماند در سازه می شود. نحوه کار به این صورت است که ویبره بدنه بر روی سازه مورد نظر نصب می شود و با روشن شدن آن ارتعاش به سازه منتقل می شود.

فیدر ارتعاشی

فیدرهای ارتعاشی Vibrating feeder به عنوان خوراک دهنده در خطوط اولیه تولید قرار دارد و برای جریان مواد به سمت دستگاه دیگر استفاده می شوند. دستگاه فیدر دارای یک تغار باز یا سینی است که توسط موتور ویبره به جلو و عقب می رود.

دستگاه های بوجاری و جداسازهای سبوس و شن از دانه

غربال کردن غلات و حبوبات از شن و خاک و ضایعات سبک را بوجاری کردن می گویند. دستگاه بوجاری در صنایع گوناگون برای غربال و درجه بندی دانه ها ی مختلف استفاده می شوند. پس از ریختن دانه ها در دستگاه بوجاری سنگ و خاک به کمک فن و ویبراتور از دانه جدا می شود. در نهایت هر کدام از خروجی ­های مخصوص خارج می شوند. در مرحله ی بعدی باید حبوبات ها را از نظر سایز دانه ها با یکدیگر جدا نمود و قطعات کوچک تر آن ها را کنار گذاشت. معمولا این مرحله به کمک غلطک های دستگاه بوجاری انجام می گیرد.

در پایان مقاله یادآور می شوم که ویبراتور در مدل ها و برندهای متنوع در ایران قابل خرید است. موتور ویبره ایرانی دارای دو مزیت گارانتی و قیمت پایین تر نسبت به ویبراتورهای خارجی دارد. در میان صنعتگران برند پیلسا موتور نامی آشنا است و گزینه مناسب اگر به دنبال خرید موتور ویبره ایرانی هستید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *