خانه » بررسی و معرفی » ضرورت ثبت شرکت

ضرورت ثبت شرکت

 همه چیز درباره ضرورت ثبت شرکت

ضرورت ثبت شرکت

ثبت شرکت در ایران، فرآیندی است که طی آن یک شخص یا گروه از افراد، اقدام به تاسیس یک شرکت می‌کنند. این فرآیند، در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری انجام می‌شود.

امروزه بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی را شرکت های تجاری برعهده دارند. بنابراین ثبت شرکت، گام مهمی در آغاز یا توسعه تجارت بسیاری از صاحبان کسب‌ وکارها به حساب می‌آید. با ثبت شرکت و تغییر از یک شخصیت حقیقی به یک شخصیت حقوقی می توانید بازدهی بیشتری به فعالیت خود ببخشید و در مسیری درست و هدفمند پیش بروید. فعالیت های اقتصادی تحت عنوان یک شخصیت حقوقی وجهه قانونی بهتری خواهد داشت. این امر علاوه بر تضمین فعالیت، اختیارات و مزایای متعددی چون سرمایه بیشتر و استفاده از وام‌های قانونی، تجمع تخصص های گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد، سهولت تبادلات قانونی با اشخاص و ارگانها و… را برای مؤسسین شرکت بوجود خواهد آورد.

همچنین شرکت دارای اموال و دارایی های مختص به خود است و کلیه تعهدات بر عهده شرکت خواهد بود. در شرایط خاصی مانند ورشکستگی یا اتفاقاتی که در زمینه های مالی شرکت رخ می­دهد، صرفا سهام شرکا در شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. سایر اموال شخصی شرکا در معرض خطر ریسک سرمایه گذاری نخواهد بود.

اقدامات بعد از ثبت شرکت

اقدامات بعد از ثبت شرکت

بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟ پس از اتمام ثبت شرکت به صورت رسمی مجاز به انجام کلیه فعالیت های مندرج در موضوع شرکت خود هستید. اما برخی از اقدامات را باید به صورت اجباری انجام دهید که عدم انجام آنها باعث ایجاد مشکلات و جریمه های مالی خواهد شد. درواقع در خصوص بعضی از اقدامات، قانون امری وجود دارد و در صورت عدم انجام آن، ضمانت های اجرایی و مجازات مربوطه اعمال می شود. گروهی از اقدامات هم وجود دارند که انجام آن ها مفید بوده ولی اجباری نیست. در نتیجه این اقدامات به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم می شود.

اقدامات اجباری بعد از ثبت شرکت:

پلمب دفاتر تجاری

بعد از ثبت شرکت یکی از اساسی ترین اقدامات اخذ دفاتر پلمب است که باید نسبت به آن اهمیت بسیاری قائل شد. کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند، مشمول پلمپ دفاتر قانونی هستند. شرکت های تازه تأسیس حداکثر دو ماه از تاریخ ثبت در اداره ثبت شرکت ها فرصت دارند در مورد تهیه و پلمب دفاتر قانونی خود اقدام کنند. در صورت عدم تهیه آن جریمه مالیاتی خواهید شد.

منظور از پلمب دفاتر تجاری در شرکت ها، یک جلد دفتر روزنامه و یک جلد دفتر کل است. این دفاتر مخصوص درج کلیه ی مراودات و حساب های مالی شرکت اعم از درآمدها و هزینه ها، بعد از تأسیس تا پایان سال مالی شرکت است. در واقع شرکت ها باید برای هر سال مالی خود که معمولاً از فروردین تا پایان اسفند ماه است این دفاتر را به صورت رسمی از مرجع قانونی تهیه کنند.

نکته: در صورتی که شرکت هیچ فعالیتی در سال مالی نداشته باشد نیز باید دفاتر را تهیه و تحویل مرجع قانونی بدهد، حتی اگر تمام صفحات آن سفید باشند. در اساسنامه شرکت سال مالی آن قید شده است.

اخذ کد اقتصادی

مطابق قانون، شرکت ها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده پس از ثبت شرکت هستند. در غیر این صورت از تسهیلات، مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم و مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. کلیه شرکت ها طی مدت زمان دو ماه پس از ثبت، باید اقدام به تشکیل پرونده دارایی کنند. تمامی مراحل تشکیل پرونده دارایی و مواردی همچون تعیین مالیات پرداختی در اداره مالیات و دارایی انجام ‌می‌پذیرد. متقاضیان برای مشخص کردن حوزه مالیاتی باید به نزدیکترین اداره امور مالیاتی مربوط به شرکت ‌ها رجوع و اقدام به تشکیل پرونده کنند.

با تشکیل پرونده دارایی، کد اقتصادی برای شرکت فعال و قابل استفاده می شود. امروزه کد اقتصادی همان شناسه ملی شرکت است که جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. از این کد برای ثبت عملکرد شرکت اعم از خدمات یا خرید و فروش در قراردادها یا فاکتورها مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق این کد محاسبه ی مالیات و درآمد توسط سازمان های مالیات کشوری به آسانی انجام می پذیرد.

نکته: علاوه برمالیات سالیانه که مربوط به عملکرد شرکت ها است، مالیات دیگری با عنوان مالیات ارزش افزوده وجود دارد که باید صورت فصلی یا سه ماه یک بار پرداخت شود. اشخاصی باید این نوع مالیات را پرداخت کنند که در حوزه عرضه کالا فعالیت دارند.

اخذ کد کارگاه از بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی به عنوان بیمه پایه برای کلیه کارمندان و کارگران در نظر گرفته شده است. در همین راستا، کسب وکارها باید برای دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی اقدام کنند. بهترین زمان برای دریافت این کد، حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت شرکت خواهد بود. کد کارگاهی یک شماره ۱۰ رقمی است که از سوی سازمان تامین اجتماعی به کارگاه‌ها و یا شرکت‌ها داده می‌شود.

اقدامات اختیاری بعد از ثبت شرکت:

اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور

رتبه بندی نوعی تعیین صلاحیت برای سنجش کیفیت و کمیت شرکت ها در ارائه ی خدمات است. ارزیابی شرکت ها و صدور رتبه، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری انجام می شود. این مرجع بر اساس میزان پرسنل متخصص، تجربه کاری، ساختار مدیریتی، توان مالی و امکانات فنی به بررسی صلاحیت شرکت های متقاضی می پردازد.

اشخاص حقوقی برای شرکت در مناقصات دولتی، خصوصی و همچنین عقد قرار با سازمان ها و شرکت های دولتی موظف به داشتن رتبه از سازمان مدیریت هستند. بدیهی است که کارفرمایان و سرمایه‌گذاران در انتخاب خود شرکت‌هایی با رتبه بالاتر را ترجیح می‌دهند. به بیان واضح تر کسب رتبه برای شرکت نوعی مزیت به حساب می آید.

ثبت نام درسامانه ستاد و اخذ توکن

ثبت نام درسامانه ستاد و اخذ توکن

سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که با نشانی اینترنتی Setadiran.ir شناخته می شود، یکی از سامانه هایی است که از سوی دولت و به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به افراد، راه اندازی شده است. سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یکی از سامانه هایی است که از سوی دولت و به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به افراد راه اندازی شده است.

افراد و کاربران پس از آن که مراحل ثبت نام و احراز هویت در این سامانه را پشت سر بگذارند می توانند از تمامی خدمات سامانه ستاد مانند دریافت توکن ستاد ایران برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های رسمی و دولتی بهره مند شوند.

اخذ گواهی ایمنی

در هر پروژه مهمترین مورد بعد از مسائل فنی که توسط عوامل اجرایی پروژه رعایت می شود اصول ایمنی است. در این راستا صلاحیت همه عوامل اجرایی پروژه باید مورد تأیید باشد. به این منظور شرکت های پیمانکاری جهت ورود به مناقصات و اکثر قراردادهایشان با کارفرمایان باید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را دریافت نمایند.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران گواهینامه‌ای برای تمامی پیمانکاران حقیقی و حقوقی است و از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای پیمانکاران واجد شرایط صادر می شود. این گواهینامه پس از طی مراحلی ازجمله آموزش کارفرمایی، آموزش کارگری، اخذ گواهینامه های مربوطه، تایید صلاحیت کارشناس حفاظت فنی و در نهایت با تأیید ایمنی فرایند آن ها در بازرسی، توسط کمیته تشخیص صلاحیت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه برای پیمانکار صادر می شود.

اخذ گواهی ایمنی

اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از اداره کار

گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری توسط اداره کار برای شرکت های متقاضی که واجد شرایط هستند صادر می شود. شرکت ها و پیمانکارانی که در اساسنامه یک یا چند موضوع ثبت شده در زیر ثبت کرده باشند، باید اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار نمایند.

  1. امور آشپزخانه و رستوران
  2. تعمیر و نگهداری شامل تعمیر و نگهداری وسایل اداری (به غیر از رایانه) خدمات فنی خودرو و موارد مشابه
  3. حمل و نقل
  4. خدمات عمومی: تنظیمات، نامه رسانی، پیشخدمتی، آبدارخانه، پاسخگویی تلفنی و موارد مشابه، پشتیبانی، تامین نیرو
  5. نگهداری و خدمات فضای سبز
  6. امور چاپ و تکثیر
  7. امور تاسیساتی: تعمیر و نگهداری و بهره برداری از تاسیسات برودتی و حرارتی و موارد مشابه

شرکت های پیمانکار متقاضی گواهینامه باید توسط اداره کار استان خودشان (محلی که آدرس ثبتی اساسنامه درج شده است.) اقدام به بارگزاری مدارک در سامانه اداره کار کرده و پیگیری پرونده را کنند تا احراز صلاحیت توسط بازرس اداره کار (از دفتر شرکت بازدید می شود)، انجام شود. در نهایت احراز صلاحیت پیمانکار توسط کمیته فنی، تشخیص داده و گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکار صادر گردد.

ثبت برند یا علامت تجاری

اولین گام برای شروع فعالیت تجاری، انتخاب نام تجاری و ثبت علامت تجاری است. هدف از این کار تمایز خدمات یا محصولات شما از سایر رقبا است. همچنین مشتریان، شما را به این نام خواهند شناخت. ثبت علامت تجاری معیاری برای شناساندن شما در بازارهای ملی و جهانی است. اولین کار بعد از انتخاب نام تجاری، ثبت برند یا علامت تجاری شما است. باید آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی به ثبت رساند تا از نظر قانونی رسمیت یابید.

ثبت برند یا علامت تجاری

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می‌شود. دارنده‌ی آن می‌تواند به تجارت در عرصه‌ی واردات و صادرات کالا بپردازد.

ثبت نارین با فعالیت از سال ۱۳۸۴ تا کنون و با داشتن کارشناسان با تجربه، مشاور شما در زمینه امور ثبتی و رتبه بندی شرکت ها است. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *