خانه » دانستنی ها » معنی گاندو چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی گاندو چیست؟ و مختصر در مورد آن

آشنایی با معنی اصطلاحی و لغوی واژه گاندو

معنی گاندو چیست؟

معنی لغوی گاندو

گاندو، با نام علمی Crocodylus palustris، به معنی تمساح کوتاه پوزه است که او را شکارچی کمین‌ گر نامیده‌اند. در زبان بلوچی گوَنڈ (Gwanḍ) به معنی کوتاه و کوچک‌جثه است و گونڈو Gwanḍo یعنی «کوتاهه» که به پوزه کوتاه این جاندار اشاره دارد. واژه گونڈ به احتمال زیاد وام‌واژه‌ای است از زبان سندی در بلوچی.

معنی اصطلاحی گاندو

در ایران، به گاندو ” تمساح ایرانی ” نیز گفته می شود. گاندو نوعی کروکودیل بومی شبه‌قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور، و همچنین پرشمارترین کروکودیل در هندوستان است.

سریال گاندو

گاندو نام مجموعه تلویزیونی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه تلویزیون ایران، به کارگردانی جواد افشار، سریالی اجتماعی اکشن و جنایی است که برای پخش در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ تهیه و تولید شد. نخستین قسمت این سریال ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ از شبکه سه تلویزیون ایران پخش شد.

پیشنهادی: درباره معنی و مفهوم کلمات انیس و مونس
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. محمود دهقانی

    با درود و عرض ادب من مدت هاست واژه ” گاندو” را در رابطه با یک فیلم و سریال می شنوم. به عنوان کسی که با زبان اردو خوب آشناست، می پرسم آیا این واژه هم معنا با واژه “گاندو” اردوست. چون واژه گاندو در میان اردو زبانان همسنگ با “مخنس” در زبان عربی است. فارسی آن هم به معنی مفعول می باشد. از این که بسیار پوست کنده پرسشم را نوشتم از کارگردان ارجمند جواد افشار پوزش می خواهم. با ارادت و اخلاص محمود دهقانی

  2. حرفی که دوستمون گفتند در واقع صحیح است لفظ گاندو در واقع کلمه ای فحش است که در زبان اردو وجود دارد و چون این واژه اولین بار در بلوچستان ایران به تمساح پوزه کوتاه به عنوان یک کلمه ی فحش گفته شده است کسانی که آن را نقل کرده اند گمان کرده اند که نام این تمساح پوزه کوتاه در بلوچی گاندو است که در واقع استعمال کننده آن را به عنوان ناسزا به آن موجود به کار برده است و رفته رفته همان لفظ ناسزا به عنوان اسم این موجود مشهور شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *