خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید “

معنی ضرب المثل ” دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید 🤪

دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید یعنی چه؟

۱- یعنی کسانی که افرادی را شبیه به خودشان در رفتار و عملکرد می بینند لذت می برند.

۲- زمانی این ضرب المثل را به کار می برند که کسی بعد از مدت ها همدم خود را بیابد و از این که اشتراکات اخلاقی دارند لذت ببرد.

۳- کسی که کسی را از بین تمام آدم ها انتخاب کند و او را مناسب دوستی با خود بداند، این ضرب المثل شامل حالش می شود.

داستان و ریشه ضرب المثل

حکایت شده است که روزی حکیم و دانشمند بزرگی با شاگردانش در مسیر خانه حرکت می کردند. در کل مسیر، شاگردان مشغول پرسیدن سوالاتشان بودند و استاد نیز به آنها جواب می داد تا اینکه دیوانه ای از راه رسید.

دیوانه بدون توجه به تمام افراد، تنها سمت حکیم رفت و با او دست داد و شروع کرد به حرف زدن با او. تمام کلماتش نامفهوم بود اما حکیم با آن که متوجه نمی شد ولی به خوبی به حرف های دیوانه گوش می سپرد.

چند دقیقه ای به همین منوال گذشت. دیوانه پشت سر هم حرف می زد و حکیم هم همچنان گوش می داد. تا آنکه دیوانه روی حکیم را بوسید و از او خداحافظی کرد. شاگردان از این رفتار تعجب کردند.

نزدیک خانه حکیم که رسیدند، حکیم رو به شاگردانش گفت: بیایید به خانه ام و برای حال بد من دارویی بسازید. در خانه، حکیم نام چند دارو را برد و گفت این ها را باهم ترکیب کنید.

یکی از شاگردان پرسید: آیا این همان دارویی نیست که برای درمان دیوانگان تجویز می کنید؟ حکیم گفت آری. شاگرد دوباره پرسید: اما شما که دچار جنون نشده اید. برای چه میخواهید؟

حکیم گفت: آن دیوانه ای را که در کوچه دیدید تنها به سمت من آمد و به من توجه کرد. این یعنی او از من خوشش آمده زیرا من را شبیه به خودش دانسته است. می خواهم قبل از آن که به جنون گرفتار شوم این دارو را بخورم! این است که می گویند: دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید!

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *