خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” اگر کاه از تو نیست کاهدان از تو است “

معنی ضرب المثل ” اگر کاه از تو نیست کاهدان از تو است “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل اگر کاه از تو نیست کاهدان از تو است

اگر کاه از تو نیست کاهدان از تو است

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی اگر کاه از تو نیست کاهدان از تو است چیست؟

۱- این ضرب المثل را در جایی به کار می برند که کسی بیش از حد پرخوری می‌کند. اصطلاحا می گویند ” شکم‌ بارگی“. مخصوصا در جایی که غذا را خود فرد تهیه نکرده باشد و کسی او را مهمان کرده است؛ در این صورت دیگران به او می گویند درست است که غذا برای تو نیست ولی این شکم که مال توست! انقدر پُرش نکن که پشیمان شوی!

۲- کاه همان خوراک چارپایان است و کاهدان یعنی انباری که خوراک چارپایان در آن نگهداری می شود. در این ضرب المثل، شکم افراد پرخور و بی ملاحظه، به کاهدان تشبیه شده است که هرچیزی را بی دقت در آن وارد کرده و پرش می کند.

نکته درباره به کار بردن ضرب المثل ها

دقت کنید که درست است که شما در زندگی در جایگاه های مختلفی قرار می گیرید که می توانید در آن لحظه ضرب المثل مناسب حالت اشخاص و آن محیط پیدا کنید و بگویید؛ اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

درست است این ضرب المثل را برخی افراد که با هم صمیمی اند و شوخی می کنند ممکن است به هم بگویند و ناراحت هم نشوند ولی همه اینطور نیستند. آدم های مودب و فرهیخته قبل از سخن گفتن حتما فکر می کنند و کلمات مناسب به کار می برند.

مثلا فرض کنید یک مهمانی بزرگ دعوت شده اید و در کنارتان یکی از اقوام میزبان نشسته و بیش از حد غذا می خورد. اینجا نمی توان چنین ضرب المثلی را به کار برد. کمی آداب اجتماعی سخن گفتن را رعایت کنیم هرچند دیگران بلد نباشند. چرا که با گفتن این مَثل شخص گمان می کند او را به یک چهارپا تشبیه کرده اید. در کل برای هرکسی این اصطلاح را به کار نبرید. 👀

پیشنهادی: ضرب المثل با کاه

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *