خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” تف سر بالا “

معنی ضرب المثل ” تف سر بالا “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل تف سر بالا 💦+ مثال

تف سر بالا

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ضرب المثل تف سر بالا کنایه از چیست؟

۱- کنایه از کار خطایی است که شخص یا اطرافیانش آن را انجام داده و به ضرر او تمام می شود. (احساس شرمندگی کردن از خود و اطرافیان.)

۲- معنای ظاهری ضرب المثل: کسی که در حالت عادی آب دهان پرتاب می کند، به دلیل جاذبه زمین، مسلما آب دهانش به زمین می افتد! حالا کسی را تصور کنید که سرش را رو به بالا گرفته و به سمت بالا تف می کند! قطعا تف به صورت خودش برمی گردد! در این حالت کسی جز خودش را نمی تواند سرزنش کند!

چه بسا دیگران با دیدن این صحنه او را به تمسخر بگیرند. تف انداختن به کسی، به معنای بی احترامی کردن به اوست. حال اگر انسان این عمل را نسبت به خودش انجام دهد یعنی کمترین ارزشی برای خودش قائل نیست.

معنای کنایی ضرب المثل: یعنی کسی به آدم ها و چیزهایی که به خودش تعلق دارد، توهین کند. در این صورت دود این کار به چشم خودش می رود!

۳- یعنی گله و شکایت از چیزی که ریشه اش به خود انسان باز می گردد.

به مثال های زیر توجه کنید:

پسرم در مهمانی دیشب با هرکس که دعوا می کرد، فحش های زشت می داد. در تربیت او کسی جز خودمان را مقصر نمی دانیم. الحق که تف سر بالا شده برایمان!

تف سر بالا برای ما همین بود که دیروز روی دیوار نوشتیم لعنت بر پدر کسی که جلوی درمان آشغال بریزد. فردایش پسرم موقع بازی با دوستانش هرچه آشغال بود جلوی در ریخته بودند و به ریش ما می خندیدند!

پیشنهادی: ضرب المثل با سر

اختصاصی – دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *