خانه » ورزشی » تحقیق در مورد ورزش بیسبال + ابعاد زمین و اصطلاحات آن

تحقیق در مورد ورزش بیسبال + ابعاد زمین و اصطلاحات آن

همه چیز درباره ورزش بیسبال و اصطلاحات آن

تحقیق در مورد ورزش بیسبال

ورزش بیسبال چیست؟

ورزش بیسبال ( به انگلیسی: Baseball) نوعی ورزش تیمی است که ابزار آن چوب (چُفته) و توپ است که توسط ۹ بازیکن در یک زمین چمن انجام می‌شود. ورزش بیسبال در قرن ۱۹ از ورزش انگلیسی کریکت اتخاذ شده است. در ادامه بیشتر با این ورزش آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

بیسبال ورزش ملی آمریکا است. به‌طور سنتی، در یکی از روزهای هر فصل حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این ورزش شرکت می‌جسته‌است. شرکت وی به این ترتیب بود که یک توپ بیسبال را در محوطه بازی می‌انداخت و به این وسیله اولین مسابقه دوره‌ای فصل را در واشینگتن می‌گشود.

چون اغلب آمریکاییان بیس‌بال بازی کردند تقریباً همه آنان به این بازی کاملاً آشنا هستند. اغلب مدارس و دانشکده‌ها تیم‌های بیسبال مخصوص خود را دارند. بیسبال، ورزش متداول میدان‌های ورزش و زمین‌های خالی در بعد از ظهرهای تابستان است.

بیسبال یک ورزش دسته‌جمعی است که در هر دسته ۹ نفر شرکت می‌کنند. یک مسابقه معمولی در ۹ دوره انجام می‌گیرد اما اگر در خاتمه این ۹ دوره نتیجه امتیازات طرفین مساوی باشد، دوره‌هایی به بازی اضافه می‌شود. در هر دوره بازیکن‌های یک دسته به نوبت چفته را در اختیار دارند تا آنکه بازیکنان «سوخته» پیدا کنند.

تاریخچه ورزش بیسبال

شاید هیچ‌کس را نتوان به تحقیق مخترع بیسبال دانست. این بازی خود به خود از بازی‌های متداول پیشین ناشی شده‌است. بیس‌بال از بازی‌های متعددی که با چوب و توپ بازی می‌شدند اشتقاق پیدا کرده‌است.

از جمله این بازی‌ها می‌توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیائی اُینا را نام برد. نخستین مسابقه ورزش مدرن بیس‌بال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیدا کرد. نخستین تیم کاملاً حرفه‌ای بیس‌بال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

در کوپرزتاون نیویورک سالن بیسبال مشهوری قرار دارد و آن را برای این در این محل ساخته‌اند که یکی از بنیان‌گذاران بزرگ بیسبال به نام ابنر دبلدی در آن محل ابعاد محوطه بیسبال را در سال ۱۸۳۹ طرح‌ریزی کرد. اما بازی‌هایی شبیه بیسبال سال‌های پیش از ۱۸۳۹ متداول بوده‌است.

زمین بیسبال

اصطلاحات ورزش بیسبال

⇐ بت

در بیس بال بت استوانه ای است از جنس های متفاوت چوب، آلومینیوم و یا الیاژی از فلزات تا بتر بتواند توپی را که توسط پیچر پرتاب می شود توسط آن بزند و ضربه زدن به رانر برای کسب امتیاز تبدیل شود . وزن و اندازه بت برای سنین مختلف متفاوت است.

ظاهر بت به چند قسمت تقسیم می شود :

– بارل : قسمت ضخیم و محلی که توپ به آن برخورد می کند . این قسمت در زدن ضربه نقش اساسی دارد و به نقطه شیرین نیز معروف است .

– هندل : که بعد از قسمت ضخیم و به عنوان قسمت باریک و دسته است، از قسمت ضخیم نازکتر است و بتر به راحتی انگشتان خود را دور دسته قرار می دهد گاهی اوقات دور دسته را لاستیک یا پارچه می پوشاند تا دست راحتتر باشد .

– نوپ: قسمت پهن انتهایی دسته که باعث می شود بت از دست بتر سر نخورد . در بیس بال حرفه ای بازیکنان مجاز نیستند با بت های غیر چوبی بازی کنند، این بدان علت است که توپ با برخورد به این آلیاژها مسافت بیشتری را می پیماید و در بازیهای غیر حرفه ای بازی را از هیجان خارج می کند و هم می تواند آسیب رسان برای ورزشگاه و تماشا چی باشد و خسارت به بار آورد.

در داخل بت ها آلیاژی به خاطر این که بتها سبک ساخته شوند و نیروی وارده از توپ در آنها گرفته شود و نیروی بتر به خوبی انتقال داده شود از گازی مخصوص و یا از ماده هایی نظیر چوب پنبه استفاده می شود.

در ساخت بتهای چوبی معمولاً از چوبهای رختهای افرا، راش، گردوی آمریکایی و زبان گنجشک استفاده می شود . بری بانز بتر معروف و صاحب نام میجرلیگ از بتی با جنس چوب درخت افرا استفاده می کرد، در بازی های حرفه ای اکثر بازیکنان برای خود بت مخصوص دارند که از نظر اندازه و وزن با فیزیک آنها متناسب است.

در گذشته اغلب بتها دست ساز و با اندازه و وزنی ثابت ساخته می شده ولی امروزه با ماشینها و تکنولوژی بالا تهیه می شود . اندازه بت در طول و قطر با اینچ مقیاس می شود و وزن آن با ( oz )، در مبحث انتخاب بت مناسب در این مورد بیشتر صحبت می شود، رنگ بت متفاوت است. متاسفانه در برخی از کشورها تصور ذهنی مردم نسبت به بت مناسب نبوده، و استفاده از آن را در درگیری ها و خشونت دیده اند.

⇐ بتر

به شخصی اطلاق می شود که با بت در محل بتر باکس نزدیک بیس خانه برای زدن توپ پرتاپ شده توسط پیچر می ایستد و در این زمان عضو تیم حمله است.

بتر باید زمانی که در بتر باکس می ایستد استرس را از خود دور کند و با تمرکز منتظر پرتاب پیچر و توپ خوب و دلخواهش برای زدن باشد، نه زود بت را بچرخاند و نه دیر و در تمرینات باید قدرت و سرعت خود را برای یک ضربه ایده آل و دلخواه افزایش دهد.

هدف بتر باید رساندن خود و یا یارش به امتیاز باشد که این امر با راهبردهای مختلفی همراه است که بتر باید در تمرینات انجام دهد . درانتخاب بت دقت کند و بتی رات برای چرخاندن مد نظر قرار دهد که درصد موفقیتش برای بهتر ضربه زدن بیشتر باشد.

بتر رانر به فردی اطلاق میشود که بعد از ضربه زدن به توپ در حال دویدن به بیس باول باشد و تا زمانی که به بیس اول نرسیده بتر رانر است بعد از اینکه به بیس اول رسید در اصطلاح رانر گفته میشود تمام تلاش بتر رانر باید این باشد که خود را به بیس اول برساند زیرا د رغیر اینصورت او اوت شده و به رانر برای کسب امتیاز تبدیل نمیشود.

مکانی است در دو طرف بیس خانه به صورت مستطیل شکل و به طول ۵۲/۱ و عرض ۰۲/۱ که بتر در آنجا می ایستد تا توپ پرتاپ شده توسط پیچر را بزند . بتر برای ضربه زدن نباید پایش را از منطقه به بیرون بگذارد و تنها با اجازه داور میتواند از این محدوده بیرون برود.

ورزش بیسبال

⇐ بتینگ

عملی است که یک بتر بعنوان بازیکن تیم مهاجم به تنهایی در مقابل مدافعان انجام میدهد و به معنی ضربه زدن توپ پرتاب شده توسط پیچر است و با این کار به حمله و مبارزه با تیم مهاجم برای کسب امتیاز خودش و یارانش می پردازد.

⇐ بتینگ اوریج

میانگین بتینگ د رآمار بیس بال برای شناخت عملکرد بتر بسیار موثر است . این آما را هنری چاودیک در ورزش کریکت اختراع کرد.

⇐ بتینگ گلاو

دستکش بتر یکی از تجهیزات بتر است که برای سهولت در کار با بت تمرکز بیشتر برای گرفتن و سرنخوردن بت استفاده میشود و اکثراً از نوع چرم یا فوم خوب است و نازک و راحت.

⇐ بتینگ تی

وسیله ای است از جنس فلز و پلاستیک که در فسمت بالای آن از لاستیک یا فن راستفاده میشود برای بازی و یا تمرین تی بال توپ را روی این پایه میگذارند و با بت به آن ضربع میزنند این وسیله هم د رتمرین برای بتینگ و هم برای بازی تی بال است .

⇐ تی بال

بازی تی بال شکل ساده بازی بیس بال برای دختران و پسران ۶ تا ۱۲ سال است که آنها را قادر به یادگیری و تمرین مهارتهایی نظیر : ضربه زدن – پرتاب کردن – گرفتن توپ و دویدن در یک محیط و بازی دوستانه که متناسب با اندازه و توانایی آنها هست میسازد.

هدف اصلی در بازی تی بال مشابه بیس بال است.

۱-هر تیم به نوبت به توپ ضربه میزند و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب میکند برنده خواهد بود . ۲- امتیاز زمانی کسب میشود که یک بازیکن ضربه زننده بدون اینکه آوت شود بتواند تمام ایستگاههای بازی را لمس کند.

در بازی تی بال شخصی به نام پیچر وجود ندارد بلکه وسیله ای وجود دارد که توپ را روی آن میگذارند و هر بتر با زدن توپ روی آنب ازی را آغاز می کند این وسیله تی نام دارد.

ابعاد زمین بازی کوچکتر از زمین بیس بال است این بازی از سال ۱۹۴۰ اجرا شده و در سال ۱۹۷۰ توسط دکتر دایتون هوبس ثبت شد. بیشتر قوانین بازی بیس بال بصورت تعدیل شده اجرا میشود به طور مثال بیس دزدی وجود ندارد و توپها نیز از توپ بیس بال نرم تر هستند تا آسیبی به بازیکنان نرسد.

ارتفاع تی بال برای هر بازیکنی با شرایط بدنی اش متفاوت است و تی بال ورزش ایده آلی برای مدارس می باشد هدف اصلی آن این است که تمام بچه هایی که میخواهند بازی کنند بتوانند در این ورزش شرکت دهند.

توپ بیسبال

⇐ بانت

در بیس بال بانت ضربه ای آهسته و فنی است که بتر ها در زدن توپها برای استراتژی بازی به کا رمیبرند در بانت زدن بتر بت را بالای همپلیت در استرایک زون نگه میدارد و توپی که توسط پیچر پرتاب شده را به آهستگی و به طور فنی به درون زمین میزنند.

⇐ سوئینگ

این اصطلاح به عمل چرخاندن بت توسط بتر اطلاق میشود که در صورت چرخاندن بت و نزدن توپ استرایک اعلام میشود و در غیر اینصورت اگر توپ را بزنند و توپ در منطقه بازی باشد ادامه بازی باید انجام شود.

⇐ هیت

در بیس بال و به خصوص آمار آن هیت بله ضربه ای دلالت میشود که بتر با اطمینان توسط آن به بیس اول برساد رسیدن بتر به بیس اول با ارور یا اشتباه مدافعان هیت منصوب نمیشود. هیتی که توسط آن بتر به بیس اول برسد یک سینگل محسوب میشود لازم به ذکر است که هوم ران نیز یک هیت محسوب میشود.

⇐ هوم ران

در بیس بال هوم ران به ضربه ای که گفته میشود که توسط بتر .زده شده و او بتواند با این ضربه تمام بیس ها را بدود و به بیس خانه ودر آمار به اختصار با (hr) نشان داده می شود. در تیم ها بازیکنانی که هوم ران میزنند به ستارگان تیم معروف هستند. این افراد در میجر لیگ مشهور و باآنها قراردادهای مالی کلانی بسته می شوند.

⇐ اینینگ

واحد زمانی بازی بیسبال “اینینگ” Inning هست. هر بازی از ۹ اینینگ تشکیل میشه. هر اینینگ هم دو نیمه دارد. در نیمه اول هر اینینگ تیم مهمان حمله میکند و تیم میزبان دفاع میکند و در نیمه دوم هر اینینگ تیم میزبان حمله میکند و تیم میزبان دفاع میکند.

ابعاد زمین بیسبال

زمین بیسبال از دو قسمت اوتفیلد (Outfield) و اینفیلد (Infield) تشکیل شده است. مساحت این زمین، تقریباً دو برابر زمین فوتبال است و از ۳ بیس (base) و بیس خانه (Home plate) تشکیل می شود. فاصله بین هربیس ۲۷/۴ متر بوده و فاصله فرد پرتابکننده تا بیسِ خانه ۱۸/۵ متر هست. همینطور چهار داور در بازی حضور دارند و هریک از آن‌ها در کنار یک بیس قرار میگیرد.

پیشنهادی: همه چیز درباره ورزش بدمینتون

منبع: ویکی پدیا

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. فاصله بین هربیس دقیقا ۹۰ فوت (۹۰ft) و فاصله فرد پرتابکننده تا بیسِ خانه دقیقا باید ۶۰ فوت (۶۰ft) باشه که میشه دقیقا ۱۸.۲۸۸ متر که شما نوشتین ۱۸.۵ متر لطفا اصلاح کنید.من ورزش مورد علاقم بیسبال و خیلی تحقیقات راجبش کردم و اینم بگم ابعاد زمین بیسبال و چیزای دیگه رو به متر نمیگن به فوت و اینچ میگن چون به هر حال آمریکایی ها این استاندارد هارو مشخص میکنند.

  2. دمت گرم که گفتی بهمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *