خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” تا کور شود هر آنکه نتوان دید “

معنی ضرب المثل ” تا کور شود هر آنکه نتوان دید “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل تا کور شود هر آنکه نتوان دید 👀+ داستان

تا کور شود هر آنکه نتوان دید

در ادامه با معنی و مفهوم و داستان این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی تا کور شود هر آنکه نتوان دید چیست؟

۱- یعنی کسی که حسود است و با دیدن خوشی و موفقیت دیگران ناراحت عصبانی می شود، همان بهتر که کور شود و چیزی نبیند!

۲- معمولا این ضرب المثل را در جواب فرد طعنه زننده ای به کار می برند که در زندگی دیگران دخالت کرده و چشم دیدن خوشحالی آن ها را ندارد.

داستان ضرب المثل

در کنار برکه ای زیبا، لاک پشت جوانی با دسته ای از پرندگان زندگی می کرد. پس از مدتی، بر اثر گرمای زیاد، آب آن برکه خشک شد و پرندگان تصمیم گرفتند به منطقه دیگری کوچ کنند. البته این اوضاع خیلی برای لاک پشت سخت نبود چرا که می توانست به راحتی در خشکی زندگی کند اما مشکلی که پیش می آمد، دوری او از دوستان پرنده اش بود.

از این رو پرندگان که نمی توانستند دوری لاک پشت را تحمل کنند، قرار گذاشتند که لاک پشت را نیز با خود به برکه جدید ببرند. چوب بزرگی را به لاک پشت داده و گفتند: این چوب را در دهانت بگیر و مراقب باش که هیچ حرفی نزنی و چوب را سفت در دهانت نگه داری. ما هم دو طرف چوب را می گیریم و تو را با خود می بریم.

بالاخره پرندگان از دو طرف چوب گرفتند و لاک پشت را درحالیکه چوب را محکم در دهانش گرفته بود، با خود به پرواز در آوردند. در میانه راه، هرکسی که آنها را می دید، یا می خندید یا طعنه می زد که: لاک پشت را چه به این کارها! تا به حال لاک پشت در آسمان ندیده بودیم!

نیش و کنایه ها انقدر زیاد شد که در نهایت، لاک پشت عصبانی شده و دهانش را باز کرد که بگوید: تا کور شود هر آنکه نتواند دید! همین که دهانش را باز کرد، از آن بالا پرت شد پایین و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

خلاصه اینکه این جمله را برای کسانی که طعنه می زنند و تاب دیدن موفقیت دیگران را ندارند، به کار می برند.

ضرب المثل درباره حسودی

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *