خانه » شیمی و فیزیک » برم Br 35، عنصری از جدول تناوبی

برم Br 35، عنصری از جدول تناوبی

همه چیز درباره عنصر برم (Br)

عنصر برم Br 35، عنصری از جدول تناوبی

برم ، (به انگلیسی : Bromine) با علامت اختصاری Br و عدد اتمی ۳۵، عنصری از جدول تناوبی در دسته نافلزها است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

برم یکی از عناصرشیمیایی جدول تناوبی است . برم که عنصری هالوژن است، در حرارت اتاق به صورت مایع قرمز رنگ فراری می‌باشد که با کلر و ید واکنش پذیری دارد. این عنصر در حالت مایع برای بافت های بدن انسان مضر و بخار آن چشم و گلو را تحریک می‌کند.

فراوان ترين منبع برم آب دريا است كه در آن به صورت برميد سديم نمک وجود دارد، گرچه كلريد سديم يا نمک معمولي در مقادير بسيار بيشتری يافت مي شود. از آن جهت كه اين عنصر به اندازه كلر فعال نيست مي توان با افزودن گاز كلر به آب دريا آن را از تركيباتش جدا كرد.

شناسنامه برم

عدد اتمی:۳۵

جرم اتمی:۷۹.۹۰۴

نقطه ذوب : C° -۷.۱

نقطه جوش : C° ۵۹.۲۵

شعاع اتمی : Å ۱.۱۲

ظرفیت: ۷

رنگ: قرمز قهوه ای

حالت استاندارد: مایع

نام گروه: ۱۷

انرژی یونیزاسیون: Kj/mol 1142.7

شکل الکترونی: ۴P 5 2 1s22s2p63s23 p63d 104s

شعاع یونی : Å ۱.۹۶

الکترونگاتیوی:۲.۹۶

حالت اکسیداسیون: ±۱,۵

دانسیته: ۳.۱۱۹

گرمای فروپاشی : Kj/mol 5.286

گرمای تبخیر : Kj/mol 15.438

گرمای ویژه: J/g Ko 0.473

دوره تناوبی:۴

تاریخچه برم

در سال ۱۸۲۶ بالار کشف جدیدی را اعلام کرد، مایعی بود به رنگ سرخ تیره، با بویی زننده که از تأثیر کلر بر آب های شور مونت پلیه به دست می‌آمد. در این ناحیه قبلاً نمک را نخستین بار استخراج کرده بودند.

ویژگی های برم

برم تنها عنصر غیر فلز مایع در حرارت اتاق است. این عنصر ، مایعی سنگین ، سیال و قهوه‌ای متمایل به قرمز است که براحتی در دما و فشار استاندارد تبخیر می‌شود ( رنگ آن شبیه دی‌اکسید نیتروژن است) و بوی بسیار ناخوشایندی دارد. برم که هالوژن می‌باشد، از نظر شیمیایی مثل کلر اما با فعالیتی کمتر است، (اما بهرحال از ید فعال‌تر است.) برم در آب یا دی‌سولفید کربن بسیار قابل حل بوده ، تولید محلولی قرمز رنگ می‌کند. این عنصر براحتی با عناصر زیادی پیوند برقرار کرده ، از قدرت سفید کنندگی بالایی برخوردار است.

برم بسیار واکنشگر و عامل اکسید کننده قوی در حضور آب است. این عنصر علاوه بر هیدروکربن های معطر ،کتون ها و اسیدها ، (اینها با اضافه شدن و یا بوسیله جایگزینی با برم ترکیب می‌شوند) ، به‌شدت با آمین ها ، آلکین ها و فنل ها واکنش نشان می‌دهند. برم بی‌آب نسبت به برم همراه آب ، با بسیاری از عناصر و فلزات کمتر واکنش انجام می‌دهد. اما برم خشک به‌شدت با آلومینیوم ، تیتانیوم ، جیوه ، فلزات قلیایی و قلیایی خاکی واکنش دارد.

کاربردهای برم

برم (برومین) عنصری برای تولید انواع گسترده ای از ترکیبات برم که در صنعت و کشاورزی کاربرد دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر سنتی بیشترین کاربرد برم در تولید دی‌برمید اتیلین بود که بعنوان عامل محلول ضد ضربه در بنزین های سرب دار (که به سوخت اتومبیل می‌افزایند) استفاده می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل ملاحظات زیست محیطی از رده خارج شده است.

بعلاوه در ساختن برومید اتیلن، سنتز مواد آلی، رنگ بری، خالص سازی آب، حلال، مایع آتش خاموش کن، کند کننده آتش برای پلاستیک ها، رنگ ها( ارغوانی سلطنتی، بروموتیمول آبی)، مواد دارویی، گندزدایی، صنایع فیلم و عکاسی، انواع آفت کش ها (علف کش، قارچ کش، نماتدکش ) استفاده می شود.

اثرات برم بر روی سلامتی

برم عنصری است که به طور طبیعی در بسیاری از مواد غیرآلی وجود دارد. اما انسان سال ها قبل شناسایی برم آلی موجود در محیط زیست را آغاز کرد. این برم ها، ترکیباتی هستند که طبیعی نبوده و برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر می باشند.

انسان می تواند برم آلی را از راه پوست، غذا و تنفس جذب کند. برم آلی در حشره کش ها کاربرد بسیاری دارد و برای کشتن حشرات و آفات دیگربه کار می رود. اما این حشره کش ها تنها برای جانوران مضر نیستند بلکه برای جانوران بزرگتر هم خطرناک هستند. در بسیاری موارد این حشره کش ها برای انسان هم سمی هستند.

مهم ترین عارضه ای که توسط آلاینده های حاوی برم آلی ایجاد می شود، اختلال سیستم عصبی و ایجاد جهش در ماده ژنتیکی است. اما برم آلی می تواند باعث آسیب اندام هایی مانند کبد، کلیه، شش ها، طحال و اختلالات معده و روده می شود. بعضی از انواع برم آلی مانند اتیلن برمین هم می توانند باعث سرطان شوند.

برم غیرآلی در طبیعت وجود دارد اما با وجود این که به طور طبیعی وجود دارد اما انسان مقدار آن را در طبیعت زیاد کرده است. انسان از طریق غذا و آب آشامیدنی مقدار زیادی از برم غیرآلی را جذب می کند. این برم به سیستم عصبی و غده تیرویید آسیب می رساند.

اثرات زیست محیطی برم

برم آلی، به خاطر صدمه زدن به جانداران به عنوان ماده گندزا به کار می رود. وقتی برم در گلخانه ها و مزارع مورد استفاده قرار گیرد، به آسانی وارد آبهای سطحی می شود که برای دافنی ها، ماهی ها، خرچنگ ها و جلبک ها بسیار مضر است.

برم آلی به پستانداران آسیب می رساند به ویژه وقتی در بدن صید آنها تجمع یافته باشد. مهمترین اثر آن روی جانوران، صدمات عصبی و در مرحله بعد آسیب DNA است که احتمال سرطان را هم افزایش می دهد.

جذب برم آلی از راه غذا، تنفس و پوست صورت می گیرد. وقتی برم آلی تجزیه شود، برم غیرآلی به وجود می آید. جذب مقدار زیادی از برم غیر آلی به سیستم عصبی آسیب می رساند. در گذشته که برم آلی در غذای گاوها زیاد بود، مقدار زیادی برم وار بدن انسان می شد. برای جلوگیری از آلودگی انسان ها هزاران گاو و خوک کشته شدند. گاوها دچار بیماری های کبد، کوری و اختلالات رشد، اختلالات ایمنی، کم شیری و نازایی می شدند.

هشدار

برم عنصری به‌شدت سمی بوده ، لمس یا استنشاق آن بیشتر از مقادیر بسیار کم (۱۰ppm) می‌تواند موجب مشکلات سلامتی آنی و مرگ شود. برم باعث تحریک چشم و گلو شده ، بعد از تماس با پوست منجر به سوزشهای دردناک می‌گردد. استفاده نابجا از این عنصر سلامتی را جدا” به خطر انداخته ، لذا به حداکثر هشدارهای ایمنی نیاز است.

پیشنهادی: همه چیز درباره عنصر تیتانیم

عنصر برم _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *