خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” اندازه نگهدار که اندازه نکوست “

معنی ضرب المثل ” اندازه نگهدار که اندازه نکوست “

آشنایی با معنی اندازه نگهدار که اندازه نکوست ⏳ *** هم لایق دوشمن است و هم لایق دوست

معنی ضرب المثل اندازه نگهدار که اندازه نکوست

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی اندازه نگهدار که اندازه نکوست یعنی چه؟

۱- یعنی نه زیاده روی کن نه کم کاری. بلکه در هر کاری اعتدال و میانه روی را حفظ کن.

۲- اعتدال در زندگی آنقدر مهم است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: خیرُ الامورِ اَوسَطها، بهترین کارها میانه بودن و در حد اعتدال بودن آنهاست.

۳- اعتدال مسئله ای مهم است حتی در دوستی یا دشمنی کردن با افراد هم باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: با دوست خود در حد اعتدال دوستی کن شاید روزی دشمن تو گردد و با دشمن خود نیز در اعتدال دشمنی کن شاید روزی دوست تو گردد.

طبق این حدیث اگر انسان حد و مرزی دوستی را حفظ نکند و پارا فراتر از آن بگذارد قطعا پشیمان خواهد شد. مثلا دوستانی که بیش از حد با یکدیگر صمیمی می شوند و اسرار مگوی خود را به همدیگر می گویند، اگر روزی با یکدیگر دشمن شوند ممکن است رازهایشان فاش شود و آبرویشان برود.

همچنین انسان اگر با دشمنش بیش از حد دشمنی کند و احترام او را نگه ندارد، شاید روزگاری بر حسب یک اتفاق با هم دوست شوند و آنگاه شرم می کند که به چشمان او نگاه کند. آدم هیچ گاه نباید پل های پشت سرش را خراب کند.

۴- انسانی که در کارهایش افراط و تفریط نمیکند، هیچ گاه افسوس نمی خورد.

۵- چه بسیار افراط و تفریط هایی که زندگی هارا بهم ریخته است؛ افراط (زیاده روی)  همچون : گوشی بدست گرفتن های زیاد و غرق شدن در فضای مجازی، توجه بیش از حد به غیر اعضای خانواده، توجه زیاد به یکی از فرزندان و نادیده گرفتن بقیه، پرخوری و … . تفریط (کم کاری) همچون: خسیس بودن و خرج نکردن برای اهل خانواده، اهمیت ندادن به سلامتی بدن، ورزش نکردن، با مردم ارتباط نداشتن و … .

پیشنهادی: همین بخشیدن‌‌ها مرا به این روز انداخته

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *