خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آرزو بر جوانان عیب نیست ” + توضیح

معنی ضرب المثل ” آرزو بر جوانان عیب نیست ” + توضیح

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل آرزو بر جوانان عیب نیست 🤴

آرزو بر جوانان عیب نیست

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل آرزو بر جوانان عیب نیست یعنی چه؟ 

۱- یعنی بر آرزو کردن های جوانان عیب نگیرید؛ آنها با قدرت جوانی و همت بالایشان توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند.

۲- عیب نبودن آرزو بر جوانان در مقابل آرزو کردن پیران قرار دارد زیرا آنان که جوانی شان را از دست داده اند دیگر نمی توانند با عزم و اراده جدی به انجام کارهای بزرگ بپردازند اما جوانان این توانایی را دارند به همین دلیل اگر آرزوی آنها در ظاهر بزرگ و دست نیافتنی بود ولی ارزش بالایی داشت، حتما با تلاش به آن خواهند رسید.

آیا واقعا آرزو کردن بر جوانان عیب نیست؟

۳- درست است که آرزو بر جوانان عیب نیست اما این آرزو کردن ها باید کنترل شود؛ اگر جوانان ایام طلایی جوانی شان را صرف آرزوهای بلند و دست نیافتنی کنند، نه تنها به آنها نخواهند رسید بلکه جوانی شان هم به پای آرزوهای برآورده نشده شان از دست خواهد رفت.

آن آرزویی عیب نیست که جوان برای رسیدن به آن تلاش بسیار کند. درواقع آن یک آرزوی صرف نیست؛ بلکه هدف اوست. البته آرزویی باشد که اگر به آن برسد حتما برایش خیر زیادی داشته باشد و اگر هم نتوانست برسد چیزی را از دست نداده باشد.

۴- گاهی جوانی آرزو می کند که پزشک ماهری شود و به مردم خدمت کند اما اطرافیانش که این آرزو را دست نیافتنی می بینند بر او عیب می گیرند و مسخره اش می کنند. و گاهی همین مسخره کردن ها باعث می شود آن جوان دیگر برای آرزوی بزرگش تلاشی نکند و جدید جدی آن آرزو برای همیشه دست نیافتنی شود… .

متناسب با شخصیتی که جوانِ آرزو کننده دارد معلوم می شود که آیا آرزویش تنها در حد خیال و وهم است یا اینکه واقعا قصد دارد برای رسیدن به آن تلاش کند. اگر جزء دسته دوم بود مانع پیشرفتشان نشوید؛ آرزو بر آنها  عیب نیست … .

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *