خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه “

معنی ضرب المثل ” از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه 🥅+ داستان

از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه چیست؟

۱- یعنی کار سخت را به آسانی انجام می دهد و کار آسان را به سختی!

۲- معمولا این ضرب المثل را به کسی می گویند که کارهای غیرممکن را به خوبی انجام می دهد اما از عهده کارهای ممکن برنمی آید و آن را سخت و دست نیافتنی می شمارد!

داستان ضرب المثل

مرد ثروتمندی به سخاوتمندی و بزرگی در شهر معروف بود. عده ای برای درخواست کمک مالی به خانه او رفتند. در بدو ورود متوجه شدند که مرد ثروتمند غلام خود را به دلیل انداختن چوب کبریتی که قابل بازیافت بوده، تنبیه می کند، در درخواست خود کمی متزلزل گشتند.

وقتی مرد ثروتمند متوجه آمدن آنها شد، خوشامد گفته و از سبب مراجعه آنها سوال کرد. مراجعین گفتند: حقیقتا ما به یک مشکل مالی برخورد کرده ایم و از شما درخواست کمک داشتیم ولی وقتی دیدیم شما از یک چوب کبریت بی ارزش نمی توانید بگذرید چگونه از دلتان می آید که از مال و ثروت خود بگذرید؟

مرد ثروتمند گفت آن صحنه که دیدی به زندگی شخصی من مربوط است که در آن هرگز اسراف نکرده و همیشه قناعت و صرفه جویی پیشه می کنم اما این درخواستی که داری مربوط به مسئله انفاق و بخشش به نیازمندان است که من هرگز از آن دریغ نمی کنم.

سپس به اتاقی رفت و با کیسه ای پول برگشت. مراجعین با خود گفتند: جالب است! او از سوراخ سوزن رد می شود ولی از در دروازه نه! یعنی پول دادن به دیگران که کار معمولا سختی است را به آسانی انجام می دهد اما کارهای آسان زندگی را بر خود سخت می کند.

اختصاصی-دانشچی

 ضرب المثل با کلمه دروازه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *