خانه » ضرب المثل ایرانی » گسترش ضرب المثل ” باد آورده را باد می برد ” + داستان و انشا

گسترش ضرب المثل ” باد آورده را باد می برد ” + داستان و انشا

داستان، انشا و معنی ضرب المثل ” باد آورده را باد می برد ” 💨

گسترش ضرب المثل باد آورده را باد می برد

در این پست با معنی، انشا و داستانی در مورد ضرب المثل ایرانی باد آورده را باد می برد ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معانی ضرب المثل باد آورده را باد می‌برد

۱- یعنی مالی که بدون زحمت به دست آمده باشد، برکت ندارد.

۲- مال و ثروت باد آورده چون به دیگری تعلق داشته است، همیشه دستخوش باد حوادث می‌شود.

۳- کاربرد ضرب المثل باد آورده را باد می‌برد در زمان‌هایی است که مالی را از جایی به دست می‌آوریم که برای آن زحمتی کشیده نشده، به همین دلیل این مال ماندگاری ندارد و به سبب حوادث مختلف از دست می‌رود.

۴- حدیث درباره باد اورده را باد میبرد: عن ابی عبدالله (ع) لمّا دخَلَ علَیهِ قَومٌ مِن أهلِ خُراسانَ فقالَ ابتِداءً: مَن جَمَعَ مالًا مِن مَهاوِشَ أذهَبَهُ اللّهُ فی نَهابِرَ، فقالوا: جُعِلنا فِداکَ، لا نَفهَمُ هذا الکلامَ، فقالَ علیه السلام: «هر مال که از باد آید بدم بشود». چون عدّه‌اى از مردم خراسان خدمت امام صادق(ع) رسیدند، بى‌مقدمه فرمود: هر کس مالى را از «مهاوش» به دست آورد، خداوند آن را در «نهابر» از بین ببرد. عرض کردند: فدایت شویم، این جمله را نمى‌فهمیم. حضرت [به فارسى] فرمود: «هر مال که از باد آید به دَم بشود»

ایموجی این ضرب المثل 💨✅💨❌

باد آورده را باد می‌برد به انگلیسی

Easy come easy go

داستان کوتاه در مورد ضرب المثل

آورده شده که خسرو پرویز ارتش بسیار بزرگی را تشکیل داده و به امپراتوری کشور روم حمله می‌کند. مدتی نمی‌گذرد که دلاوران ایرانی، پایتخت روم را فتح می‌کنند. گفته شده است که رومی‌ها به سرعت تمام ثروت و طلا و جواهرات کشورشان را از ترس اینکه به دست ایرانی‌ها نیفتد را در صندوق‌هایی جاسازی کرده و داخل کشتی می‌گذارند تا به نقاط دور‌تر برود. آنها این کار را به امید این انجام می‌دادند که فرمانروای کشور روم در فرصتی مناسب آن‌ها را بدست آورد.

چند دقیقه بعد از اینکه کشتی‌ها روانه‌ی دریا شدند، از شانس بدشان هوا طوفانی شد و کشتی از مسیرش منحرف شد. طوفان و بارش باران به شدت زیاد بود و ناخدای کشتی تمام سعی و تلاشش را کرد تا بتواند کشی را از غرق شدن نجات دهد و آن را به جای امن ببرد.

خلاصه بعد از چند ساعت، بارش باران قطع شد و کشتی سالم به خشکی رسید. نیروهایی که داخل کشتی بودند بسیار شادمان شدند و فکر می‌کردند که طلا و جواهرات کشورشان را از چشم نیروهای ایران دور نگه داشتند. اما آن کشتی دقیقاً وارد مرز ایران شده بود.

مرزداران ایران از دور کشتی را مشاهده کردند و حالت نظامی به خود گرفتند تا اگر خطری مرز را تهدید کرد بلافاصله کشتی را با خاک یکسان کنند. اما وقتی نزدیک ساحل شد متوجه شدند که کشتی پر از طلا و جواهر است. سربازان ایرانی با خوشحالی اموال داخل کشتی را مصادره کردند و جشن بزرگی به راه انداختند.

خسرو پرویز از این اتفاق بسار خوشحال شد و فرمان داد که تمام این طلا و جواهرات را به خزانه‌ی مملکت تحویل دهند. هنور چند ماهی از این جشن و خوشحالی نگذشته بود که یکروز به خسرو پرویز اطلاع دادند که از خزانه‌ی مملکت دزدی شده است و اموال داخل آن به سرقت رفته است.

شاه ایران دستور داد تا تمام نقاط کشور را به دنبال دزد بگردند، اما نتوانستند که دزد را دستگیر کنند.خسرو پرویز رو به همسرش می‌کند و می‌گوید که مال باد آورده را باد می‌برد. از آن دوران تا به امروز اگر پول یا ثروتی بدون زحمت به کسی برسد، ضرب‌المثل باد آورده را باد می‌برد برایش بکار می‌برند.

انشا در مورد این ضرب المثل

در زمان‌های گذشته جایی از این دنیای شلوغ و پر رفت و آمد جوانی در حال گذر از کوچه ها بود و از روی بیکاری سنگی کوچکی را با پای خود به بازی گرفته بود. چنان که می رفت ناگهان اسکناس پولی را باد به صورت آن جوان مانند شلاقی فرود آورد.

پسرک که از درد صورتش را گرفته بود و چشمانش را از درد بسته بود ابتدا متوجه پول نشد اما هم اینکه چشمان خود را باز کرد پول  را دید. بسیار هیجان زده شد و سریع پول را برداشت و از آنجا دور شد. پسرک خدا را بابت پولی که باد برایش هدیه آورده بود زیر لب شکر می گفت و با خود می گفت که امروز روز شانس او است و امروز را می تواند با این پول به خوش گذرانی بپردازد.

در حالی که با پول در دستش بازی می‌کرد به سمت بازار شهر رفت تا آنجا برای خود خرید کند. او به مغازه‌ای رفت وهمه لوازمی که برای خوش‌گذرنی لازم داشت، انتخاب کرد. پسرک  پول خود را روی پیشخوان مغازه گذاشت اما هم اینکه فروشنده قصد داشت پول را بردارد باد دوباره وزید و پول را با خود برد و پسرک ماند و پول بر باد رفت و با خود گفت پولی را که باد بیاورد باد نیز خواهد برد.

آنجا بود که به فکر کار افتاد تا پولی را که به دست می آورد حاصل تلاش و دست رنج خودش باشد زیرا که همیشه گفته اند مال حلال باز می‌گردد، اما پولی را که به آسانی به دست بیاوریم به همان آسانی از دست می‌دهیم.

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

8 دیدگاه

  1. عالییییییییییییییی

  2. چیش. خنده داره زهرا😐
    انشا عالی. بود✔️✔️✔️

  3. خیلی ممنون💕
    عالی بود

  4. ساده بود 😐☹
    نبود ؟؟

  5. خیلی 😐😐😐🥴خودم برم بنویسم🚶

  6. بعله🗿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *