خانه » مذهبی و دینی » منظور از عبارت ” کما کتب علی الذین من قبلکم “

منظور از عبارت ” کما کتب علی الذین من قبلکم “

آشنایی با مفهوم آیه کما کتب علی الذین من قبلکم درباره روزه

کما کتب علی الذین من قبلکم

در ادامه با معنی و مفهوم این آیه شریفه از کتاب پیام های آسمان هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آیه کما کتب علی الذین من قبلکم

آیه کامل: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ (۱۸۳ – بقره)

معنی: ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.

مفهوم آیه

منظور از کتب علیکم الصیام، واجب شدن روزه است.

در ادامه می فرماید: کما کتب علی الذین من قبلکم؛ یعنی همان طور که بر امت های قبل از شما هم روزه واجب شده بود.

سپس به یکی از آثار روزه اشاره می کند: لعلکم تتقون؛ یعنی تقوا و پیرهیزکاری یکی از آثار روزه گرفتن است.

روزه در ادیان گذشته

روزه در یهود:

به معنای خودداری از آشامیدن و خوردن است که در زبان عبری به آن تَعَنیت می گویند. روزه دو حالت دارد: روزه شخصی و روزه جمعی
روزه شخصی را در هنگام استغفار و توبه کردن از گناه می گیرند و روزه جمعی را هنگامی که به مصیبتی گرفتار آیند یا به هنگام دعا برای قوم، اعیاد و… می گیرند.

یهودیان روزه مستحب و روزه واجب دارند.

🔹 روزه های واجب یهودیان عبارتند از:

۱- مهمترین روزه نزد یهودیان، روزه یوم کیپور است که بنابر اعتقاد یهود، با هدف بخشش گناهان انجام می‌شود و تنها روزه‌ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات است. یهودیان جهان در طول این شبانه‌روز، ازغروب تا غروب، روزهٔ بیست‌وپنج ساعته گرفته و از انجام هر کاری دست کشیده و تمام وقت در کنیساها، به عبادت می‌پردازند.

۲- روزه هایی که به مناسبت ويرانی اورشليم گرفته می شود مانند: روزه گدريا ـ روزه دهم طبت ـ روزه هفدهم تموز ـ روزه نهم آو.

🔹 روزه های مستحب یهودیان عبارتند از:

♦ در روزهای ویژه از سال به ویژه ماه ایلول و در روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزه گرفته می‌شود.

♦ روزهای آدینه ماه نو عبری (روز قبل از حلول ماه قمری).

♦ عروس و داماد در روز عروسی یا روز قبل از آن به مناسبت شروع زندگی جدید و به منظور توبه از گناهان گذشته در صورت امکان روزه می‌گیرند.

♦ کسی که خواب آشفته‌ای دیده است و آن را نشان بدی می‌داند، روز بعد به خاطر کفاره گناهان و رفع مصیبت روزه می‌گیرد.

♦ برخی رسم دارند که در سالروز درگذشت والدین خود یا سالروز درگذشت علمای عالی‌ رتبه دینی روزه بگیرند.

♦ در حوادث خاصی مانند زمین‌ لرزه یا بروز خشکسالی و نظایر آن، بنا به حکم مرجع دینی، روزه جماعتی بر یهودیان منطقه‌ای خاص مقرر می‌شود.

روزه در مسیحیت:

مسیحیان مانند پیروان دیگر ادیان، به روزه معتقد هستند، اما روزه این فرقه دارای قوانین و شرایط خاص و ثابت نیست. آن ها آزادند در هر زمان و به هر اندازه به صورت فردی و جمعی روزه بگیرند. تنها نکته قابل توجه در انجیل این است که روزه ریاکارانه، قابل قبول نیست.

در انجیل متی آمده است که عیسی روزه ریاکاران را تقبیح می کرده است:

و چون روزه می گیرید، چون ریاکاران کشیده رو نباشید که چهره خویش را درهم می کشند تا در نظر مردم روزه دار نمایند، به درستی به شما می گویم که ایشان اجر خود را گرفته اند. لیکن تو هرگاه روزه می گیری، سر خود را چرب کن و روی خویش را بشوی تا در نظر مردم روزه دار ننمایی. بلکه در نظر پدر خود که پدر تو نهان را می داند و آشکارا تو را جزا خواهد داد.

اگرچه آیین روزه در فرقه های مختلف مسیحیت متفاوت است اما به طور کلی می توان روزه های مهم مسیحیان را این گونه فهرست کرد:

♦ روزه روز جمعه قبل از عید پاک که در قرن دوم متداول بود.

♦ روزه غیرکامل دوشنبه تا پنجشنبه هفته مقدس

♦ روزه چهل روز قبل از عید پاک

♦ روزه چهل روز قبل از هفته مقدس

♦ روزه چهارشنبه و جمعه هر هفته؛ به مناسبت روز توطئه یهودیان برای دست گیری عیسی و روز جمعه به دلیل به صلیب کشیدن عیسی علیه السلام.

♦ روزه های فصلی.

♦ روزه، به عنوان کفاره گناهان.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *