خانه » دانستنی ها » امتحان نهایی چیست و چگونه برای امتحان نهایی درس بخوانیم؟

امتحان نهایی چیست و چگونه برای امتحان نهایی درس بخوانیم؟

راهنمای مطالعه و درس خواندن برای امتحان نهایی

راهنمای مطالعه و درس خواندن برای امتحان نهایی

از آنجایی که عملکرد دانش‌آموزان در امتحان نهایی بر نمرات و معدل کلی آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ بنابراین نمرات خوب شانس پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های موردنظر را افزایش می‌دهد. به همین علت اکثر دانش‌آموزان می‌پرسند چگونه برای امتحان نهایی درس بخوانیم؟ موفقیت در امتحانات نهایی، نیازمند آگاهی از اصول کلی درس‌خواندن و برنامه‌ریزی برای این نوع امتحانات است. در این مطلب به شما پاسخ خواهیم داد که امتحان نهایی چیست و چگونه برای امتحان نهایی بخوانیم.

امتحان نهایی به چه امتحانی گفته می‌شود؟

امتحانات نهایی با برنامه هم‌زمان و سوال‌های يكسان بین همه دانش‌آموزان یک مقطع برگزار می‌شود. عوامل اجرايي امتحانات كه از طرف ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق مشخص می‌شوند، این امتحانات را برگزار می‌کنند. در امتحانات نهايی، برگزاری امتحان به‌صورت حوزه‌ای و تصحيح اوراق به‌صورت متمركز انجام می‌شود. به این معنی که برگه‌های امتحانی در مکانی مشخص توسط دبیرانی غیر از دبیر کلاس تصحیح می‌شوند.

امتحانات نهایی برای چه پایه هایی است؟

هر ساله آموزش و پرورش به‌منظور سنجش یادگیری دانش‌آموزان و اتمام تحصیل در مقاطع مختلف، اقدام به برگزاری آزمون امتحانات نهایی می‌کند. امتحانات نهایی در پایان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود.

معمولا آزمون پایه ششم مدارس ابتدایی به‌صورت نهایی منطقه‌ای و پایه نهم به‌صورت نهایی استانی است. با‌توجه‌به تاثیر نمرات امتحانات نهایی نهم در انتخاب رشته، کسب نمره بالا در این آزمون‌ها بسیار مهم است. امتحان نهایی دوازدهم به‌صورت نهایی کشوری برگزار می‌شود.

امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم نیز به‌صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. طبق اعلام آموزش و پرورش، در سال های آینده نمرات کسب شده در امتحان نهایی دهم و یازدهم نیز بر سوابق تحصیلی تاثیرگذار است. برای موفقیت در امتحان نهایی، دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنند. بهتر است از کتاب‌هایی استفاده شود که در فهم بهتر مطالب به دانش‌آموزان موثر باشد. به‌طورمثال، قیمت کتاب ماجراهای من و درسام مناسب است و به دانش‌آموزان در تسلط به منابع امتحانی کمک می‌کند.

اصول درس خواندن برای امتحان نهایی چیست؟

در پاسخ این سوال که چگونه برای امتحان نهایی درس بخوانیم سه اصل کلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • مفهومی خواندن
  • انتخاب درست منبع درس
  • بررسی سوالات سال‌های گذشته

در کنار این اصول می‌توانید از منابع کمکی که قیمت مناسبی دارند و هزینه بالایی به شما تحمیل نمی‌کنند نیز کمک بگیرید. کافی است قیمت کتاب‌هایی مانند قیمت فرمول بیست گاج را بررسی کنید تا گزینه مناسب را بیابید. در ادامه سه اصل درس خواندن برای امتحان نهایی را شرح می‌دهیم.

برای موفقیت در امتحان نهایی، مفهومی درس بخوانید!

کوتاه‌ترین پاسخ به این سوال که چگونه برای امتحان نهایی بخوانیم این است که مفهومی درس بخوانید. شاید زیاد جمله «برای کنکور و نهایی باید مفهومی درس بخوانید» را شنیده باشید. مفهومی خواندن دروس یعنی عمیق خواندن! به‌طوری‌که درس را کاملا متوجه شوید و صرفا حفظ نکنید. در مفهومی درس خواندن برخلاف روش حفظی، اینکه دانستن ترتیب جملات کتاب مهم نیست، بلکه ما به دنبال مفهوم کلی آن درس هستیم. مفهومی درس خواندن به شما قدرت تحلیل درس را می‌دهد که این روند با تست‌زنی بسیار، تثبیت می‌شود.

برای مثال، در تست‌ها و سوالات هر چقدر شکل و نحوه سوالات تغییر کند، باز هم می‌توانید پاسخ دهید و سردرگم نشوید. در حقیقت می‌توانید مطالبی را که آموخته‌اید، در حل سوالات به‌کار ببندید و مهارت و توانایی حل مسئله را به دست آورید. در کنکور ۳۰ الی ۴۰ درصد سوالات را برای اولین بار خواهید دید؛ بنابراین درس خواندن مفهومی، بهترین انتخاب برای پشت سر گذاشتن چنین سوالاتی است. توجه داشته باشید که مفهومی خواندن باید پایه مطالعه شما، هم برای نهایی و هم برای کنکور باشد و سپس روش‌های خاص مطالعه هر درس به آن اضافه شود. در زمینه مفهومی خواندن استفاده از کتاب‌هایی مانند کتاب غول امتحان مبتکران به شما کمک می‌کند.

انتخاب درست منبع درسی؛ مهم‌ترین اصل موفقیت در امتحانات نهایی

حال که دانستیم برای امتحان نهایی چگونه بخوانیم باید اصلی‌ترین منبع درسی را بشناسیم. اولین و بهترین مرجع برای امتحانات نهایی، کتاب درسی است. کتاب درسی، اصلی‌ترین منبع شما است که باید صفر تا صد آن را یاد بگیرید. شاید فکر کنید کتاب درسی آسان است یا مطالب را به‌خوبی توضیح نداده‌ است؛ اما تا تسلط کافی بر متن کتاب و تمرینات آن نداشته باشید، نمی‌توانید از پس امتحانات نهایی بر بیایید. سعی کنید متن کتاب درسی را به‌خوبی آنالیز کنید و از روش‌هایی مثل حاشیه‌نویسی غافل نشوید. همچنین همه تمرینات کتاب را حل و بررسی کنید. بیشتر سوالات امتحانات نهایی از تمرینات کتاب سرچشمه می‌گیرند.

کتاب‌ درسی، اصلی‌ترین منبع امتحان نهایی

بررسی سوالات سال‌های گذشته برای موفقیت در امتحان نهایی، ضروری است

ساده‌ترین روش برای این‌که بدانید سوالات امتحان نهایی چگونه است، بررسی سوالات سال‌های گذشته است. اگر می‌خواهید دید درستی نسبت به روش مطالعه برای امتحانات نهایی هر درس پیدا کنید، سوالات سال‌های گذشته را بررسی کنید. البته نحوه استفاده از این سوالات به دو صورت است:

  1. شما می‌توانید برای هر کتاب، همزمان با مطالعه و پیشروی‌ خود در طی سال، سوالات را به‌صورت درس به درس حل و بررسی کنید.
  2. شما می‌توانید بعد از پایان مطالعه کل دروس کتاب، در ماه‌های نزدیک به امتحان، سوالات را به‌صورت کلی حل و بررسی کنید.

سعی کنید سوالات نهایی، به‌خصوص سوالات سال قبل را در هر سه نوبت به‌طوردقیق بررسی کنید و مباحث پر تکرار و نکات مهم را در کتاب درسی یادداشت کنید. شاید عجیب به‌نظر برسد اما مهم‌ترین قسمت سوالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته، بخش پاسخنامه آن است.

در قسمت پاسخنامه مشاهده خواهید کرد که کلیدواژه‌های مهم برای پاسخ به هر سوال، مشخص شده است. شما نیز حتما این کلمات را در کتاب درسی خود مشخص کنید تا در زمان مطالعه یا مرور بدانید که تاکید مصحح بر چه کلماتی است و آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارید.

نکات مهم برنامه‌ریزی برای امتحان نهایی چیست؟

تدوین یک برنامه مطالعاتی منسجم و واقع‌بینانه، بی‌شک یکی از حیاتی‌ترین قدم‌ها در مسیر دستیابی به موفقیت در امتحانات نهایی است. از‌این‌رو کلیدی‌ترین جنبه‌های اهمیت برنامه‌ریزی، در چند نکته کلیدی خلاصه می‌شوند:

  • توزیع عادلانه زمان مطالعه بین دروس مختلف، با‌توجه‌به اهمیت و حجم مطالب هر بخش
  • تمرکز کافی بر هر درس به‌منظور پوشش کامل و دقیق مطالب که مهارت‌های تحلیلی و درک عمیق شما را تقویت می‌کند.
  • تاکید بر فهم و تحلیل مطالب در مقابل حفظ کردن صرف که باعث می‌شود اطلاعات به‌صورت پایدار در ذهن شما باقی بمانند.
  • کاهش استرس و فشار زمانی ناشی از امتحانات که از طریق یک برنامه منظم و منسجم امکان‌پذیر است.
  • ایجاد حس آرامش و اعتماد به‌نفس در مواجهه با چالش‌های امتحانی

برنامه‌ریزی مطالعاتی موثر به شما امکان می‌دهد تا با تمرکز کامل و آمادگی عمیق، گام‌های استوار و محکمی را به‌سوی موفقیت در امتحانات بردارید.

ضرورت برنامه‌ریزی برای امتحان نهایی

بهره‌گیری از تکنیک‌ها و منابع به‌روز؛ اصل مهم در درس خواندن برای امتحان نهایی

مفهومی خواندن، انتخاب درست منبع درس و بررسی سوالات سال‌های گذشته سه اصل اساسی درس خواندن برای امتحانات نهایی هستند. در کنار رعایت این اصول، برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است.

شما می‌توانید برای تهیه کتاب‌های درسی مناسب، به فروشگاه‌های معتبر مانند ماز مارکت مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی دغدغه‌های دانش‌آموزان در خرید کتاب‌هایی با منابع به‌روز، دریافت بیشترین تخفیف، ارسال سریع، ضمانت بازگشت و دسترسی آسان را رفع کرده است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *