خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آنچه دلم خواست نه آن شد “

معنی ضرب المثل ” آنچه دلم خواست نه آن شد “

همه چیز درباره ضرب المثل آنچه دلم خواست نه آن شد، آنچه خدا خواست همان شد 📿

معنی آنچه دلم خواست نه آن شد

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آنچه دلم خواست نه آن شد، آنچه خدا خواست همان شد چیست؟

۱- یعنی همان که خداوند آن را مصلحت انسان می داند، اتفاق می افتد. چرا که گاهی آرزوها و خواسته های قلبی ما نه تنها به نفع ما نیستند، بلکه به ضرر ما نیز تمام خواهند شد. خداوند اگر خیر بنده اش را بخواهد، در آن موقعیت زمانی، یا خواسته بنده اش را برآورده نمی کند و به تاخیر می اندازد، یا به جای آن، مسیر دیگری پیش رویش می گذارد تا خطر کمتری نسبت به مسیرهای دیگر داشته باشد.

۲- افراد در موقعیت های مختلف این ضرب المثل را به کار می برند و حالات روحی هرکدام متفاوت است. مثلا:

کسی قصد مسافرت به کشور دیگری را داشته اما موانعی پیش آمد که نتوانست سفر کند. این فرد در جواب کسی که از علت نرفتن او به مسافرت سوال می کند، با ناراحتی این ضرب المثل را به کار می برد. تا بگوید خداوند مانع من شد. چه بسا ناراضی و شاکی باشد.

اما شخص دیگری را در نظر بگیرید که یک موقعیت شغلی را از دست می دهد و ناراحت می شود. او هم این ضرب المثل را به کار می برد ولی نه به قصد شکایت به خداوند! بلکه با خود می گوید حتما خداوند خیر و صلاح مرا بهتر از خودم می داند که این شغل برایم جور نشد.

البته در بسیاری از موارد، پس از مدتی خداوند به انسان می فهماند که به چه دلیل بوده که کارش انجام نشده است. و قطعا انسان نیز بعدها می فهمد که خیر و صلاحش در انجام آن کار نبوده است. مهم این است که در همان ابتدا که هیچ چیز برای انسان روشن نیست، صبر کند و از خدا بخواهد راه درست را به او نشان دهد.

۳- یعنی درست است که من خواسته دیگری داشتم، اما خداوند آن خواسته را به صلاح من ندید.

پیشنهادی: ضرب المثل با خدا

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *