خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی هشتم یاد حسین(ع)

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی هشتم یاد حسین(ع)

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی هشتم یاد حسین(ع)

پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب فارسی هشتم یاد حسین(ع) صفحه ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی هشتم درس چهاردهم یاد حسین(ع) ( پاسخ گام به گام )

شعر «یاد حسین(ع)» ص ۹۹

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «یاد حسین(ع)» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

معنی شعر یاد حسین(ع)

خودارزیابی درس چهاردهم ص ۱۰۰

۱- در متن درس، به نام کدام حماسه‌سازان واقعۀ کربلا اشاره شده است؟

📗 پاسخ: امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر(ع).

۲- چرا حضرت عباس یکی از اسوه‌های جوانمردی در واقعۀ کربلا شمرده می‌شوند؟

📗 پاسخ: حضرت عباس(ع) جوان برومندی بودند که در مقابل دشمنان اهل بیت(ع) ایستادند و با شجاعت و دلاوری خود را به کنار رود فرات رساندند تا برای اهل حرم آب بیاورند و بدون اینکه جرعه‌ای بنوشند تا رفع عطش کنند، مشک آب را پر کردند و در راه بازگشت، تشنه‌لب به شهادت رسیدند.

۳- به نظر شما چگونه می‌توان یاد شهدای واقعۀ کربلا را زنده نگه داشت؟

📗 پاسخ: با آگاهی از حقیقت ماجرا و هدف شهدای واقعه کربلا، و تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها و پیروی از روش زندگی آنها و ادامه راه آن بزرگواران.

فعّالیت‌های نوشتاری ص ۱۰۱

۱- واژه‌های متضاد را از متن درس بیابید و آنها را کنار یکدیگر بنویسید.

📗 پاسخ: خشک ≠ تَر ـ  بحر ≠ بر ـ بزرگ ≠ کوچک ـ اکبر ≠ اصغر ـ سیراب ≠ تشنه

۲- در مصراع اوّل بیت چهارم درس، گروه‌های اسمی را بیابید و نوع وابسته‌های هر یک را مشخّص کنید.

📗 پاسخ: لب خشک ← لب (هسته) ـ خشک (وابسته پسین ـ صفت بیانی)

📗 پاسخ: دل سوخته ← دل (هسته) ـ سوخته (وابسته پسین ـ صفت بیانی)

📗 پاسخ: دیده تر ← دیده (هسته) ـ تر (وابسته پسین ـ صفت بیانی)

۳- از متن درس، یک جناس بیابید.

📗 پاسخ: تر ـ بر

۴- از متن درس، سه گروه اسمی بیابید که در آنها صفت اشاره به کار رفته باشد.

📗 پاسخ: آن روز ـ آن خسرو ـ آن بر

فرصتی برای اندیشیدن ص ۱۰۶

۱- دو متن روان‌خوانی «آقا مهدی» و «شوق آموختن» را از نظر محتوا و پیام، با هم مقایسه کنید.

📗 پاسخ: هر دو متن درباره جنگ است.

متن «آقا مهدی» درباره فرمانده‌ای مردم‌دار و مهربان است که حضور او در خط مقدم نبرد و انجام مسئولیت‌هایش هم او را از توجه به مردم سرزمینش غافل نمی‌کند و با عشق و امید در برابر دشمن می‌ایستد.

متن «شوق آموختن» درباره اسرای جنگی و تحمل سختی‌های اسارت و برنامه‌های ایشان برای حفظ روحیه و امید به زندگی و گذراندن عمر پرفایده است.

پیام هر دو متن ایجاد انگیزه در شرایط دشوار است. نقاشی و نوشته‌های کودکان برای رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه، روحیه و انگیزه مبارزه ایجاد می‌کند. و آموزش و تلاش برای یادگیری قرآن و علوم مختلف به اسرا برای تحمل سختی‌های اسارت روحیه و انگیزه می‌دهد. سخنان افرادی که پشتیبان انسان هستند همیشه می‌تواند باعث پیشرفت انسان در همه مراحل زندگی شود.

۲- چه عواملی می‌تواند شوق آموختن را در نوجوانان ایرانی، تقویت کند؟

📗 پاسخ: ایجاد انگیزه‌های بیرونی و درونی در نوجوانان با آگاهی دادن به آنان در مورد سرنوشت افراد عالم و دانشمند، تقویت استعدادهای نهفته نوجوانان، فراهم کردن شرایط آموختن و پرورش علوم مورد علاقه آنان، از بین بردن شرایط استرس‌زا، آموزش مقابله با افکار منفی در شرایط سخت، آموزش تبدیل کردن شکست‌ها به موفقیت و پیشرفت و…

جواب درس‌های بعدی فارسی هشتم دانلود PDF کتاب فارسی هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *