جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب فارسی هشتم یاد حسین(ع) صفحه ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی هشتم درس چهاردهم یاد حسین(ع) ( پاسخ گام به گام )
شعر «یاد حسین(ع)» ص ۹۹
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «یاد حسین(ع)» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
خودارزیابی درس چهاردهم ص ۱۰۰
۱- در متن درس، به نام کدام حماسهسازان واقعۀ کربلا اشاره شده است؟
📗 پاسخ: امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر(ع).
۲- چرا حضرت عباس یکی از اسوههای جوانمردی در واقعۀ کربلا شمرده میشوند؟
📗 پاسخ: حضرت عباس(ع) جوان برومندی بودند که در مقابل دشمنان اهل بیت(ع) ایستادند و با شجاعت و دلاوری خود را به کنار رود فرات رساندند تا برای اهل حرم آب بیاورند و بدون اینکه جرعهای بنوشند تا رفع عطش کنند، مشک آب را پر کردند و در راه بازگشت، تشنهلب به شهادت رسیدند.
۳- به نظر شما چگونه میتوان یاد شهدای واقعۀ کربلا را زنده نگه داشت؟
📗 پاسخ: با آگاهی از حقیقت ماجرا و هدف شهدای واقعه کربلا، و تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها و پیروی از روش زندگی آنها و ادامه راه آن بزرگواران.
فعّالیتهای نوشتاری ص ۱۰۱
۱- واژههای متضاد را از متن درس بیابید و آنها را کنار یکدیگر بنویسید.
📗 پاسخ: خشک ≠ تَر ـ بحر ≠ بر ـ بزرگ ≠ کوچک ـ اکبر ≠ اصغر ـ سیراب ≠ تشنه
۲- در مصراع اوّل بیت چهارم درس، گروههای اسمی را بیابید و نوع وابستههای هر یک را مشخّص کنید.
📗 پاسخ: لب خشک ← لب (هسته) ـ خشک (وابسته پسین ـ صفت بیانی)
📗 پاسخ: دل سوخته ← دل (هسته) ـ سوخته (وابسته پسین ـ صفت بیانی)
📗 پاسخ: دیده تر ← دیده (هسته) ـ تر (وابسته پسین ـ صفت بیانی)
۳- از متن درس، یک جناس بیابید.
📗 پاسخ: تر ـ بر
۴- از متن درس، سه گروه اسمی بیابید که در آنها صفت اشاره به کار رفته باشد.
📗 پاسخ: آن روز ـ آن خسرو ـ آن بر
فرصتی برای اندیشیدن ص ۱۰۶
۱- دو متن روانخوانی «آقا مهدی» و «شوق آموختن» را از نظر محتوا و پیام، با هم مقایسه کنید.
📗 پاسخ: هر دو متن درباره جنگ است.
متن «آقا مهدی» درباره فرماندهای مردمدار و مهربان است که حضور او در خط مقدم نبرد و انجام مسئولیتهایش هم او را از توجه به مردم سرزمینش غافل نمیکند و با عشق و امید در برابر دشمن میایستد.
متن «شوق آموختن» درباره اسرای جنگی و تحمل سختیهای اسارت و برنامههای ایشان برای حفظ روحیه و امید به زندگی و گذراندن عمر پرفایده است.
پیام هر دو متن ایجاد انگیزه در شرایط دشوار است. نقاشی و نوشتههای کودکان برای رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه، روحیه و انگیزه مبارزه ایجاد میکند. و آموزش و تلاش برای یادگیری قرآن و علوم مختلف به اسرا برای تحمل سختیهای اسارت روحیه و انگیزه میدهد. سخنان افرادی که پشتیبان انسان هستند همیشه میتواند باعث پیشرفت انسان در همه مراحل زندگی شود.
۲- چه عواملی میتواند شوق آموختن را در نوجوانان ایرانی، تقویت کند؟
📗 پاسخ: ایجاد انگیزههای بیرونی و درونی در نوجوانان با آگاهی دادن به آنان در مورد سرنوشت افراد عالم و دانشمند، تقویت استعدادهای نهفته نوجوانان، فراهم کردن شرایط آموختن و پرورش علوم مورد علاقه آنان، از بین بردن شرایط استرسزا، آموزش مقابله با افکار منفی در شرایط سخت، آموزش تبدیل کردن شکستها به موفقیت و پیشرفت و…
جواب درسهای بعدی فارسی هشتم دانلود PDF کتاب فارسی هشتم