جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم فارسی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب فارسی چهارم شیر و موش صفحه ۱۱۴، ۱۲۱، ۱۲۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی چهارم درس پانزدهم شیر و موش ( پاسخ گام به گام )
درست و نادرست درس پانزدهم ص ۱۱۴
۱- شیر، خطای موش را بخشید.
📗 پاسخ: درست
۲- صیاد برای شکار شیر، دام نهاده بود.
📗 پاسخ: نادرست
۳- فقط افراد قوی میتوانند به دیگران کمک کنند.
📗 پاسخ: نادرست
درک مطلب ص ۱۱۴
۱- موش برای رهایی از چنگال شیر چه کرد؟
📗 پاسخ: گریه کرد و به التماس افتاد و از شیر تعریف کرد و به اشتباه خودش اعتراف کرد و از شیر درخواست بخشش کرد.
۲- چرا موش به کمک شیر رفت؟
📗 پاسخ: میخواست خوبی که شیر در حق او کرده بود، جبران کند. شیر وقتی موش گرفتار او بود، خطا و اشتباهش را بخشیده بود، وقتی موش، شیر را گرفتار در دام دید، نیکی شیر در حق خودش را جبران کرد.
۳- شخصیت شیر و موش را با هم مقایسه کنید و شباهتها و تفاوتهای آنها را بیان کنید.
📗 پاسخ:
شباهتها: هر دو مهربان و خیرخواه بودند، کمک به دیگران برایشان مهم بود و از موقعیتی که داشتند سوء استفاده نمیکردند.
تفاوتها: شیر آرام و باقدرت ـ موش بازیگوش و قدرشناس
۴- با خواندن شعر چه پندی گرفتید؟
📗 پاسخ: نتیجه کار هر کس به خود او بازمیگردد. خوبی کند، خوبی میبیند و بدی کند بدی. ضرب المثلی در این مورد هست که میگوید: هر چه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی.
واژهآموزی ص ۱۱۴
سبزهزار جایی است که پر از سبزه است.
گندمزار مزرعهای است که در آن گندم روییده است.
نیزار جایی است که نی روییده است.
حالا شما بگویید:
نمکزار جایی است که 📗 پاسخ: پوشیده از نمک است.
چمنزار جایی است که 📗 پاسخ: با چمن پوشیده شده است.
گلزار جایی است که 📗 پاسخ: پر از گُل است.
درک و دریافت ص ۱۲۱
۱- در ابتدای داستان، چرا با اینکه نین درسش را خوانده بود، نتیجهی خوبی نگرفته بود؟
📗 پاسخ: با دقت و تمرکز کافی نخوانده بود برای همین به خوبی در ذهنش جای نگرفته بود.
۲- خانم ژرمن بیشتر وقت خود را به چه کاری مشغول بود؟
📗 پاسخ: به مراقبت و نگهداری از گلهای باغچهاش.
۳- چرا با اینکه خانم ژرمن به نین گفته بود تا هر بار یکی از مرواریدها را کنار بگذارد، او برای همهی مرواریدها درس را تکرار کرد؟
📗 پاسخ: میخواست بفهمد که مرواریدها سحرآمیز هستند یا نه، برای همین برای تک تک مرواریدها درسش را مرور کرد.
۴- با وجود موفّقیت نین، چه مسئلهای باعث نگرانی او در مدرسه شده بود؟
📗 پاسخ: فکر میکرد دارد همه را گول میزند، موفّقیت در درسهایش را به خاطر داشتن مرواریدهای سحرآمیز میدانست و میترسید روزی که آنها را از دست بدهد، دوباره مثل سابق بشود و این مسئله باعث نگرانیاش شده بود.
۵- به نظر شما مروارید اصلی چه چیزی بود؟
📗 پاسخ: درس خواندن در مکان مناسب، با دقت و تمرکز بسیار و تکرار درس تا خوب در ذهن جای گیرد.
۶- جملههای زیر را با توجّه به متن داستان، مرتّب کنید: (پاسخها با رنگ سبز)
¨ نین فکر میکرد علّت موفّقیت او مرواریدهای سرخ هستند و غمگین بود. ← ۶
¨ خانم ژرمن هفت مروارید به نین داد. ← ۲
¨ نین درس را بلد نبود و معلّم او را دعوا کرد. ← ۱
¨ بر عکس همیشه، نین به جای اینکه به باغ برود به اتاقش رفت و در آنجا درس خواند. ← ۳
¨ خانم ژرمن به او گفت: «علّت موفّقیت تو این است که با دقّت درست را خواندهای.» ← ۷
¨ حالا دیگر وقتی معلّم از نین درس میپرسید، پرسشها را از اوّل تا آخر بلد بود. ← ۵
¨ نین مرواریدها را در دست گرفت و به تعداد آنها درسش را مرور کرد. ← ۴
مَثَل ص ۱۲۲
مثلی را که در شعر «شیر و موش» بود، پیدا کنید و در گروه دربارهی مفهوم آن گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: «با دُمِ شیر بازی کردن» در مورد کسی به کار میرود که کار خطرناکی انجام میدهد و از عاقبت انجام آن کار بیخبر است.
مفهوم شعر «شیر و موش» تو را یاد کدام یک از مثلهای زیر میاندازد؟
از هر دست بدهی از همان دست هم میگیری.
هر که بامش بیش برفش بیشتر.
📗 پاسخ: «از هر دست بدهی از همان دست هم میگیری». یعنی هر عملی نتیجهای دارد که به خود انسان برمیگردد خوب باشد یا بد.