جواب به سوالات و فعالیت درس هفتم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفتم کتاب نگارش سوم کارِ نیک صفحات ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس هفتم کارِ نیک ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس هفتم
۱- اوّل یک بار متن درس را برای خودت بخوان، بعد کتاب را ببند و کلمههایی را که به یاد میآوری، در زیر بنویس.
📗 پاسخ: فرمانروا، تصمیم، معمولی، عجب، باصفایی، بادقّت، گودال، خاک نرم، گردو، تعجّب، موضوع، ناراحت، بکاریم
۲- متن درس را بخوان، همهی جملههایی را که فرمانروا به پیرمرد گفت، جدا کن و بنویس.
📗 پاسخ:
«از این همه کار، خسته نمیشوی؟ این کارها، کار جوانان است. تازه، چند سال طول میکشد تا درخت گردو، بزرگ شود و میوه بدهد و آن وقت هم که معلوم نیست، تو زنده باشی!»
جوز، ده سال عمر میخواهد که قوی گردد و به بار آید
فرمانروا گفت: «آیا تو از این موضوع ناراحت نیستی؟»
فرمانروا با شنیدن این جمله، به پیرمرد آفرین گفت و به فکر فرو رفت.
۳- مانند نمونه، به این قسمت از کلمه، یک جزء دیگر اضافه کن، تا کلمهی معنیداری ساخته شود.
سر | + | زمین | ← | سرزمین |
پناه | ← | سرپناه | ||
کارگر | ← | سرکارگر | ||
آشپز | ← | سرآشپز |
املا، بیاموز و بگو
۱- با توجّه به متن، جاهای خالی را با کلمههای مناسب، کامل کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
در زمانهای دور، فرمانروایی زندگی میکرد که خیلی دوست داشت از حال همهی مردم، باخبر باشد. برای همین، یک روز تصمیم گرفت به شهرهای مختلف برود. همانطور که درختها و سبزهها را نگاه میکرد، از دور پیرمردی را دید که در حال کاشتن گردو است. پیرمرد با دقّت، گودالی در زمین میکَند.
۲- مانند نمونه کامل کن.
کلمه | اَم | ـَـ م | کلمه | اَش | ـَـ ش |
مزرعه | مزرعهام | ـــــــ | بیل | ـــــــ | بیلَش |
عمر | ـــــــ | عمرم | میوه | میوهاش | ـــــــ |
وسایل | ـــــــ | وسایلم | محصول | ـــــــ | محصولش |
سبزه | سبزهام | ـــــــ | لانه | لانهاش | ـــــــ |
۳- دور کلمههایی که زمان آینده را نشان میدهند، خط بکش. (پاسخ ها با رنگ سبز)
خواهد گفت – درو کرد – کاشته بودید – میرفت – خواهی شنید – گفته است – میخواهم بخوابم
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر خوش خط و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: نابرده رنج، گنج میسّر نمیشود مزد آن گرفت، جان برادر که کار کرد
۲- جملههای نامرتّب را مرتّب کن.
الف) فکر ـ ما ـ در ـ باشیم ـ باید ـ هم ـ به ـ دیگران ـ زندگی
📗 پاسخ: ما باید در زندگی به فکر دیگران هم باشیم.
ب) محبّت ـ با ـ شما ـ کنید ـ به ـ مهربان ـ دیگران ـ تا ـ نیز ـ آنها ـ باشند.
📗 پاسخ: به دیگران محبت کنید تا آنها نیز با شما مهربان باشند.
۳- جدول را کامل کن.
کارهای خوب | ||||||
ف | د | ا | ک | ا | ر | ی |
ب | ر | د | ب | ا | ر | ی |
ر | ا | ز | د | ا | ر | ی |
نگارش
بندهای زیر را بخوان و برای هر یک، موضوع مناسب بنویس. (پاسخ ها با رنگ سبز)
موضوع: نقّاشی فاطمه
فاطمه دفتر نقّاشیاش را باز کرد. او میخواست یک نقّاشی قشنگ بکشد و آن را کنار عکس پدر بگذارد. عکس پدر توی تاقچه بود. پدر جلوی مسجد خرّمشهر ایستاده بود و لبخند میزد. خانههای اطراف او ویران شده بودند. فاطمه با خودش گفت: «چطور است عکس پدر را بکشم.» بعد خوب به عکس پدر نگاه کرد. پدر تفنگ داشت. قمقمه داشت. سربند داشت و پوتین پوشیده بود.
موضوع: تاریخچه مدرسه
مدرسههای امروزی در ایران، از حدود صد و پنجاه سال پیش پدید آمدهاند. ابتدا تعدادشان کم بود. چون مردم به مکتبخانه عادت داشتند، آن را بهتر از مدرسه میدانستند. کمکم به تعداد مدرسهها اضافه شد و کتابهای درسی نوشته شد. از آن زمان، مدرسهها تغییر زیادی کردهاند و باز هم تغییر خواهند کرد.
فعّالیتهای تکمیلی
۱- با توجّه به کلمهای که داده شده است، جمله را بازنویسی کن.
امسال دانشآموزانِ کلاس سوم ابتدایی، خوب درس میخوانند.
الف)📗 پاسخ: سال گذشته دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی خوب درس میخواندند. (سال گذشته)
ب) 📗 پاسخ: سال آینده، دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی خوب درس خواهند خواند. (سال آینده)
۲- جملهها را به ترتیب اتّفاقات داستان پری کوچولو، مرتّب و شمارهگذاری کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
۱– پری کوچولو و مادرش در آسمان زندگی میکردند.
۲– یک روز که پری کوچولو با مادرش به زمین آمد، او را گم کرد.
۳– خاله خرگوشه لباسی را که بافته بود، به تن پری کوچولو پوشاند.
۴– گربه با پری کوچولو بازی میکرد و مواظب بود که او سرما نخورد.
۵– پری کوچولو با خوشحالی رنگینکمان را گرفت و به آسمان برگشت.
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم