خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات ششم دریا، نعمت خداوندی

پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات ششم دریا، نعمت خداوندی

جواب به سوالات و فعالیت درس هجدهم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات ششم دریا، نعمت خداوندی

پاسخگویی به سوالات درس هجدهم کتاب مطالعات اجتماعی ششم دریا، نعمت خداوندی صفحات ۹۰، ۹۲، ۹۳، ۹۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس هجدهم دریا، نعمت خداوندی ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس هجدهم

یک کره‌ی جغرافیایی یا نقشه‌ی جهان‌نما به کلاس بیاورید و به کمک معلّم، مسیر کشتیرانی از خلیج فارس و تنگه‌ی هرمز تا اقیانوس‌ها را دنبال کنید. کشورهای مهم نفت‌خیز اطراف خلیج فارس را به یکدیگر نشان دهید.

پاسخ این مورد به عهده‌ی دانش‌آموز است.

 

فعّالیت ۲ 

چرا خلیج فارس از دیرباز مورد توجه کشورهای قدرتمند بوده است و آنها همواره در پی نفوذ به این منطقه هستند؟ در کلاس گفت‌وگو کنید.

📗 پاسخ: یکی از مهم‌ترین دلایل اهمّیت خلیج فارس، وجود منابع سرشار نفت و گاز است. مقدار این منابع در خلیج فارس آن‌قدر زیاد است که به این منطقه «انبار نفت جهان» می‌گویند. نفت و گاز از کف خلیج فارس در ناحیه‌ی کم‌عمق نزدیک به ساحل استخراج می‌شود.

 

فعّالیت ۳

یک کنسرو ماهی را به کلاس بیاورید و با راهنمایی معلّم برچسب مشخّصات (تاریخ مصرف، نوع ماهی، طریقه‌ی مصرف، محلّ تولید و …) آن را بررسی کنید. چگونه می‌توانیم کنسرو ماهی فاسد شده را تشخیص بدهیم؟

📗 پاسخ: نوع ماهی به کار رفته در تن ماهی معمولاً ماهی تن (هوور تکه‌ای روشن) است. برای مصرف تن ماهی باید حداقل آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش، بجوشانیم. محلّ تولید آن کارخانه‌ای در جنوب کشور است.

درب کنسرو ماهی فاسد شده، در اثر فعالیت باکتری‌ها، باد می‌کند. اگر ۲۰ دقیقه تن را جوشاندیم و درب آن باد نکرد، به این معنی است که تن ماهی ما سالم است.

 

فعّالیت ۴

همفکری کنید و ده شغل را فهرست کنید که با دریا سر و کار دارد.

📗 پاسخ: ماهیگیری، کشتیرانی، غوّاصی، استخراج نفت، کشتی‌سازی، ملوانی، بارگیری کشتی‌ها، سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، قایقرانی تفریحی.

یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و پاسخ دهید.

 

فعّالیت ۵

الف – فرض کنید شما و دوستانتان برنده‌ی جایزه‌ی سفر دو روزه به دریا شده‌اید؛ اما محلّ دقیق آن را باید خودتان انتخاب کنید. با همفکری یکدیگر مکانی را روی نقشه انتخاب کنید و برای نظر خود دلیل بیاورید.

📗 پاسخ: من جزیره‌ی هرمز را انتخاب می‌کنم. چون در تلویزیون تصاویر درّه‌ی رنگین‌کمان را دیدم و از زیبایی خاک‌های رنگی آنجا لذّت بردم. دوست دارم به آن جزیره بروم تا هم این درّه‌ی زیبا و هم صنایع دستی مردم آنجا را ببینم.

ب – به این دو تصویر، توجه و پرس‌وجو کنید هر یک از این سازمان‌ها چه وظیفه‌ای دارند و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟

📗 پاسخ:

سازمان شیلات ایران:

این سازمان زیرمجموعه‌ی وزارت جهاد کشاورزی است و وظایف زیر را به عهده دارد:

– برنامه‌ریزی و نظارت برای بهره‌برداری پایدار از دریاها و آبزیان

– حفاظت از آبزیان و تلاش برای پرورش آنان

– تهیه‌ی تجهیزات صیادی و پرورش آبزیان

– فروش انحصاری خاویار

سازمان بنادر و دریانوردی:

یکی از سازمان‌های دولتی است که به امور بنادر و دریانوردی می‌پردازد. وظایف آن شامل موارد زیر است:

– مدیریت امور بندری و تجاری

– اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل و نقل کالا در محوطه بنادر

– ثبت کشتی‌ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی

– تحقیق و مطالعه در امور بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی

 

فعّالیت ۶

یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

الف – با راهنمایی معلّم و به طور گروهی پوستری درباره‌ی حفاظت از دریا طراحی و رنگ‌آمیزی کنید و روی آن یک پیام هشدار بنویسید.

پاسخ این مورد به عهده‌ی دانش‌آموز است.

ب – همفکری کنید و فعّالیت‌هایی را که به محیط زیست دریا آسیب می‌رساند ، بیان کنید. اگر شما مسئول یک منطقه‌ی ساحلی بودید برای حفظ دریا  این نعمت خداوندی  چه کارهایی می‌کردید؟

📗 پاسخ:

فعّالیت‌هایی که به محیط زیست دریا آسیب می‌رساند:

– رها کردن زباله در دریا یا سواحل

– رها کردن فاضلاب کارخانه‌ها به داخل دریا

– احداث کارخانه‌های پرورش ماهی در نزدیکی دریا

– غرق شدن نفت‌کش‌ها در دریاها

– صید بیش از حد ماهی از دریا

اگر من مسئول یک منطقه‌ی ساحلی بودم، در همه جای ساحل پوسترهایی نصب می‌کردم تا گردشگران ببینند رها کردن زباله در دریا باعث مرگ چندین هزار ماهی می‌شود. برنامه‌هایی برای فرهنگ‌سازی جمع کردن زباله‌های ساحل تدارک می‌دیدم. اجازه‌ی ساخت هیچ‌گونه کارخانه یا کارگاهی را در نزدیکی دریا نمی‌دادم. اجازه‌ی ورود آب‌های آلوده به دریا نمی‌دادم. قانونی برای مقاوم‌سازی نفتکش‌ها قرار میدادم تا از نشت نفت به داخل دریا جلوگیری شود. اجازه‌ی صید به صیادان در فصل‌های مجاز می‌دادم و مقدار مشخصی برای صید تعیین می‌کردم.
جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی ششم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *