جواب به سوالات و فعالیت درس دوازدهم فارسی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوازدهم کتاب فارسی چهارم اتّفاقِ ساده صفحه ۹۵، ۹۶، ۱۰۱ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی چهارم درس دوازدهم اتّفاقِ ساده ( پاسخ گام به گام )
درست و نادرست درس دوازدهم ص ۹۵
۱- نامه از جبههی جنوب آمده بود.
📗 پاسخ: درست
۲- مادر از شدّت ناراحتی به گریه افتاد.
📗 پاسخ: نادرست
درک مطلب ص ۹۶
۱- نویسندهی نامه که بود؟
📗 پاسخ: پدر خانواده (یا پسر دیگر خانواده) که در جبهههای جنگ بود.
۲- چه موضوعی در نامه باعث خوشحالی مادر شد؟
📗 پاسخ: در نامه نوشته شده بود که به زودی دیدارها تازه میشود.
۳- در بخش زیر منظور از «قطره» چیست؟
«یک قطره از دل من / بر روی دفتر افتاد.»
📗 پاسخ: اشک چشمان پسر.
۴- چرا وقتی مادر نامه میخواند، باران آرام و بیصدا ماند؟
📗 پاسخ: شنیدن نامه آنقدر مهم بود که دیگر کسی صدای باران پشت شیشه را نمیشنید و فکر و ذهن همه، متوجه مطالب نامه بود. شاید باران هم سکوت کرده بود که از مطالب نامه باخبر شود.
دانش زبانی ص ۹۶
جملههای زیر را بخوانید.
برادر خوبم آمد.
معلّم مهربان رفت.
دانشآموزان زرنگ دویدند.
حالا به نمودار جملهها دقّت کنید. در گروه گفتوگو کنید و به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
این جملهها از چند قسمت تشکیل شدهاند؟ چرا؟
📗 پاسخ: از دو قسمت تشکیل شدهاند. چون یک قسمت اصلی دارند که اگر حذف شود، جمله ناقص میشود و معنای کاملی نمیدهد و یک قسمت دیگر هم دارد که توضیحی است درباره همان قسمت اصلی.
چرا کلمههای «آمد، رفت، دویدند» بالای نمودار هستند؟
📗 پاسخ: چون این کلمات قسمت اصلی جملهها را تشکیل میدهند و اگر حذف شوند جمله ناقص میشود، برای همین در قسمت بالای نمودار قرار گرفتهاند ولی کلمات پایین نمودار در صورت حذف شدن، فقط توضیحات جمله کم میشود و همچنان جمله دارای معنای کامل میباشد.
درک و دریافت ص ۱۰۱
۱- مهمترین ویژگی نویسندهی کتاب «قصّههای خوب برای بچّههای خوب» را بیان کنید.
📗 پاسخ: علاقه زیاد او به کتاب خواندن و یاد گرفتن و دانستن مطالب فراوانی که در دنیا وجود دارد.
۲- چرا از نظر شخصیت اصلی متن، کتابفروشی مانند بهشت بود؟
📗 پاسخ: زیرا از کودکی آرزوی داشتن و خواندن کتابهای مختلف را در سر داشت ولی برایش مقدور نبود، وقتی وارد کتابفروشی شد، آرزوی شیرینش را برآورده شده دید و احساس کرد وارد بهشت شده است.
۳- از نظر شما کتابفروشی مانند چیست؟
📗 پاسخ: دنیای پرپیچ و خم دانش که با یادگیری علوم و استفاده صحیح از آموختهها، میتوان از پلههای ترقی و پیشرفت بالا رفت و با استفاده نادرست از آن میتوان به بیراهه رفت و سقوط کرد.
۴- چرا نویسندهی کتاب «قصّههای خوب برای بچّههای خوب» به فکر نوشتن این کتاب افتاد؟
📗 پاسخ: چون کتابها و داستانهای آموزنده زیادی خوانده بود که میدانست برای کودکان قابل درک نیست و نمیتوانند از آنها استفاده کنند، تصمیم گرفت همان داستانها را به زبانی ساده بیان کند تا کودکان هم بخوانند و بیاموزند.
۵- کدام قسمتهای متن نشاندهندهی علاقهی زیاد نویسنده به کتاب خواندن است؟
📗 پاسخ: حسرت خوردن او به خاطر فقر و ساعتها گریه کردنش وقتی دید پسر خالهی پدرش که همسن او بود و سواد نداشت، کتابهای گلستان و بوستان سعدی را دارد ولی او با اینکه سواد دارد از این کتابها محروم است، نشانهی علاقه زیاد نویسنده به کتاب خواندن بود.
۶- با توجّه به داستان «دیدن خوبیها»، جملهها را به ترتیب رویدادها شمارهگذاری کنید: (پاسخها با رنگ سبز)
¨ حضرت عیسی(ع) گفت: «چیزهایی هم بود که شما ندیدید.» ← ۴
¨ هر یک از یاران چیزی گفتند. ← ۳
¨ آن حضرت فرمود: «با هر چه روبهرو میشوید، فقط بدیها و زشتیها را نبینید.» ← ۶
¨ حضرت عیسی(ع) و یارانش لاشهی سگی را دیدند. ← ۱
¨ این سگ تا زنده بود، حیوان باوفایی بود. ← ۵
¨ حضرت عیسی(ع) به همراهانش گفت: «دربارهی آنچه دیدید، فکر کنید.» ← ۲