جواب به سوالات و فعالیت درس دهم فارسی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب فارسی هفتم کلاس ادبیات صفحه ۸۹، ۹۳، ۹۵، ۹۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی هفتم درس دهم کلاس ادبیات ( پاسخ گام به گام )
معنی شعر ص ۸۹
📗 پاسخ:
بیت ۱: ای پرنده کوچک، از آشیانه پرواز کن و پریدن را یاد بگیر.
بیت ۲: تا کی میخواهی به بازیهای کودکانه ادامه بدهی؟ وقت آن است که با غرور و ناز راه رفتن در باغ و چمن را یاد بگیری.
بیت ۳: وقتی روزگار مطیع و فرمانبردار تو نمیشود، تو چرا مطیع روزگار شدی؟ مقابله کردن با روزگار را یاد بگیر.
بیت ۴: فقط به این فکر نکن که خطر پیش رو هست یا نه، خوب دیدن را یاد بگیر تا خوب و بد را ببینی (درست زندگی کردن را بیاموز و تجربه کسب کن تا در گرفتاری و غیر آن، خوب زندگی کنی)
بیت ۵: یاد بگیر که روزها به فکر آب و دانه باشی و تلاش کنی و شبها را بخوابی و استراحت کنی (بدان که هر وقتی مناسب انجام کاری است).
معنی شعر شهریار
📗 پاسخ: به راستی که پروین اعتصامی از استعدادهای درخشان ادب فارسی است و میان زنان شاعر تا امروز بینظیر بوده و همتا نداشته است.
خودارزیابی درس دهم ص ۹۳
۱- معلّم، برای تشویق نیما چه کرد؟
📗 پاسخ: در ابتدا به صورت زبانی او را تشویق کرد، بعد کتابی به او داد تا با دقّت بخواند و سپس از او خواست از اشعار خودش بیاورد و برایش بخواند.
۲- دکتر حسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟
📗 پاسخ: هر دو برای زمان ارزش زیادی قائل بودند، از کودکی علاقهمند به آموختن بودند، کتابهای مختلف را مطالعه میکردند و به تحقیق و پژوهش میپرداختند. آیات نورانی قرآن را تلاوت میکردند و به خاطر میسپردند، درباره معانی والای آن تفکر میکردند و سرلوحه و پایه زندگی و اعمالشان قرار میدادند.
برای نظم و نثر ادبیات فارسی ارزش قائل بودند. هیچ فرصتی را برای آموختن از دست نمیدادند، علاوه بر زمینههای علمی به زمینههای فنی و عملی هم علاقه داشتند و در پی آموختن این علوم هم بودند. تلاش خستگیناپذیر آنها در سراسر زندگی برای شکوفایی و پیشرفت کشور قابل تقدیر است.
۳- به نظر شما چرا دکتر حسابی، با «علم بدون عمل» مخالف بود؟
📗 پاسخ: علمی که به آن عمل نشود، مثل آب راکدی میشود که علاوه بر اینکه فایدهای به انسان نمیرساند بلکه ممکن است باعث ضرر هم بشود. علم بدون عمل، رشد و شکوفایی و استقلال برای جامعه و کشور و ثمرهای برای انسانها به همراه نخواهد داشت.
نوشتن ص ۹۵
۱- زمان فعلهای زیر را مشخّص کنید. (پاسخ با رنگ سبز)
خواهم رفت: آینده
مینویسند: حال
گرفته بودی: گذشته
شنیدیم: گذشته
نشسته بودید: گذشته
آمدند: گذشته
۲- پیام، قافیه و ردیف را در «قطعه زیر» بنویسید.
برزگری پند به فرزند داد
کای پسر این پیشه پس از من توراست
هر چه کُنی کشت، همان بدْرَوی
کار بد و نیک چو کوه و صداست
📗 پاسخ: پیام: هر چه به انسان میرسد نتیجه اعمال خود او است.
📗 پاسخ: قافیه: تو را ـ صدا
📗 پاسخ: ردیف: ست ـ ست
۳- با توجّه به متن درس، جای خالی را با کلمه مناسب پرکنید. (پاسخ با رنگ سبز)
– معلّم با همان ……… گرمش ادامه داد: «خیلی عالی است.»
لحن
– اگر با او همسفر میشدی در طول راه ……… زیبای قرآن او را میشنیدی.
تلاوت
۴- در متن زیر غلطهای املایی را پیدا کنید و شکل درست آنها را بنویسید. (پاسخ با رنگ سبز)
مهم این است که در مقابل سختیها تصلیم نشد. اگر انسان در برابر دشواریها بایستد، بر آن چیره میشود، البتّه باید سبر و تاقت را از دست نداد و هیچگاه ناسپاسی نکرد.
تصلیم ← تسلیم
سبر ← صبر
تاقت ← طاقت
معنای شعر گِل و گُل ص ۹۶
📗 پاسخ:
بند ۱: یک شب در مجلسی شنیدم که پیرمرد کفشدوزی با آه و حسرت با پیرزنی چنین میگفت: «یک روز در حمام بودم که یار محبوبی گِل خوشبویی به دستم داد»
بند ۲: با آن گِل، خمیری درست کردم که مثل ابریشم نرم و نیکو بود. بسیار دلپذیر و خوشبو و خوب بود. به او گفتم: «تو مُشک هستی یا عبیر که بوی خوش تو چنین مرا مست کرده است؟
بند ۳: من همه گِلهای عالم را امتحان کردهام ولی مثل تو ندیدم و از بوی تو تعجب میکنم». وقتی گِل این سخنان را شنید، گفت: «من گِل ناچیز و بیمقداری بودم ولی مدّتی با گُل همنشین شدم.
بند ۴: گُل، پرهایش را زیر پای من گسترد و به من افتخار همنشینی با خودش را داد. وقتی مدّتی از عمرم را با گُل گذراندم، صفات و فضایل خوب گل مثل عطر دلانگیزش در من هم اثر کرد و من خوشبو شدم ولی اصل من همان خاک است که از آن به وجود آمدم».
جواب درسهای بعدی فارسی هفتم دانلود PDF کتاب فارسی هفتم