خانه » دانش و فناوری » همه چیز در مورد برند مایکروسافت

همه چیز در مورد برند مایکروسافت

معرفی برند مایکروسافت و محصولات آن

همه چیز در مورد برند مایکروسافت

شرکت مایکروسافت (Microsoft) توسط بیل گیتس و پل آلن که دوست دوران کودکی یکدیگر بودند در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد و فعالیت خود را با تولید و فروش نرم‌افزار کامپایلر زبان بیسیک برای کامپیوتر Altair 8800 آغاز نمود. همچنین در اواسط دهه ۱۹۸۰ با طراحی سیستم ‌عامل داس، توانست بازار سیستم‌های عامل رایانه‌های شخصی را به دست بگیرد.

دفتر مرکزی این ابر شرکت چند ملیتی در شهر ردموند، ایالت واشینگتن قرار دارد. گفتنی است مایکروسافت بیشترین شهرت خود را با سیستم‌عامل‌های ویندوز و محصولات نرم‌افزاری همچون آفیس به دست آورد.

تاریخچه برند مایکروسافت

پائول آلن و بیل گیتس با شور و شوق فراوانی برای رایانه برنامه‌نویسی می‌کردند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودند. در ژانویه ۱۹۷۵، سامانه‌های تله میتری ( Micro Instrumentation and Telemetry Systems, MITS) به نام آلتیر ۸۸۰۰ از شرکت میکرو تولید شد. پائول آلن متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای التیر ۸۸۰۰، Basic بسازند. رایانه التیر ۸۸۰۰ (Altair 8800) حاصل خلاقیت اد رابرتز (Ed Roberts)، مهندس بازنشسته نیروی هوایی آمریکا بود؛ و پس از تماس با بیل گیتس آن‌ها از این شرکت تقاضای استخدام کردند. پائول آلن به عنوان شبیه‌ساز و بیل گیتس به عنوان مترجم استخدام شدند.

پس از تولید Basic، میکرو دستگاه آتاری Basic را تولید کرد و بازاریابی کرد. سرانجام در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵، شرکت مایکروسافت با مدیر عاملی بیل گیتس تأسیس شد. در اوت ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله اسکی در ژاپن توافق کرد و در نتیجه اولین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تأسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشینگتن در ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

مایکروسافت با سیستم عامل خود در سال ۱۹۸۰ یعنی زنیکس، وارد بازار کار سیستم عامل شد. سپس مایکروسافت سیستم عامل MS-DOS را تولید کرد. سرانجام مایکروسافت در مذاکرات با تحقیقات دیجیتال شکست خورد و در نوامبر ۱۹۸۰ سیستم عامل جدیدی با نام CP/M تولید کرد که در آینده در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین با عرضه‌ی ماوس مخصوص به خود در سال ۱۹۸۳ به بازار سخت‌افزار نیز راه یافت. مایکروسافت با درآمدهای بسیارش ۲۱۰ شرکت را خرید و هم چنین یک بخش چاپ و نشر به نام مایکروسافت پرس تولید کرد. سرانجام پائول آلن در ماه فوریه پس از مبتلا شدن به بیماری هاج کین استعفاء داد.

در ۱۹۹۴ مایکروسافت انکارتا را به راه انداخت که نخستین دانشنامه قابل اجرا روی کامپیوتر بود. مایکروسافت با همکاری دریم ورکس در سال ۱۹۹۵ برای تولید سرگرمی‌های چندمنظوره یک شرکت جدید تأسیس کردند. پیش از ارائه ویندوز ۹۵، مایکروسافت یک شرکت تجارت محور قلمداد می‌شد اما ویندوز ۹۵ موجب شد که دیگر آن را یک شرکت مشتری محور بدانند. در سپتامبر ۱۹۹۵ دولت چین ویندوز را به عنوان سیستم‌عامل رسمی کشورش انتخاب کرد و از مایکروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برایشان آماده کند.

اواسط دهه ۹۰ (میلادی) بیل گیتس تصمیم گرفت مایکروسافت را وارد دنیای اینترنت کند و “MSN” به وجود آمد. این یک سرویس آنلاین بود که قرار بود با آمریکن آنلاین (Aol) رقابت کند. بعد با همکاری ان‌بی‌سی، ایستگاه کابلی خبری «MSNBC» و مجلهٔ آنلاین «Slate» به سردبیری مایکل کینسلی را تأسیس نمود. راه‌اندازی وب‌تی‌وی که امکان اتصال تلویزیون به شبکه را فراهم می‌کرد، از دیگر اقدامات مایکروسافت در سال ۱۹۹۶ بود.

در آوریل سال  ۲۰۱۴ مایکروسافت شرکت فنلاندی تولید تلفن همراه نوکیا را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار برای ده سال خرید. بدین ترتیب به تولید گوشی‌های تلفن همراه نوکیا و باتری گوشی مایکروسافت پرداخت. گفتنی است تلفن‌های همراه نوکیا پس از ورود گوشی‌های هوشمند به ویژه سامسونگ و آیفون، به سرعت از رده خارج شدند.

فعالیت و محصولات مایکروسافت

شرکت مایکروسافت علاوه بر بازار سیستم‌عامل و نرم‌افزار اداری در حوزه‌های دیگری مثل شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی “MSNBC”، سایت اینترنتی «ام‌اس‌ان» و دانشنامه چندرسانه‌ای انکارتا فعالیت دارد. همچنین این شرکت به تولید سخت‌افزار کامپیوتر مانند ساخت موس، ایکس‌باکس، ایکس‌باکس ۳۶۰ و zune نیز می‌پردازد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *