خانه » دانستنی ها » معنی تروما چیست؟ همه چیز در مورد آن

معنی تروما چیست؟ همه چیز در مورد آن

همه چیز در مورد معنی تروما

معنی تروما چیست؟ همه چیز در مورد آن

معنی تروما چیست؟

در دانش پزشکی تروما به هرگونه آسیب‌دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و یا هر حادثه‌ای که از بیرون به بدن وارد می‌شود، گفته می‌شود. این آسیب‌دیدگی نباید از داخل بدن و با منشأ بیماری باشد. علت این تأکید در این است که برای انجام فوریت‌های پزشکی دستورالعمل‌های خاصی برای بیماران تروما وجود دارد.

به عنوان مثال اگر کسی دچار شوک عصبی یا ناراحتی شدید شده باشد و در اثر آن از هوش برود و یا در اثر یک بیماری از حال برود امدادگر به راحتی امکان جابه‌جا کردن آن را دارد. اما اگر بیمار دچار تروما در اثر ضربه‌ای به ناحیه کمر شده باشد، امدادگر به هیچ عنوان نباید قبل از ثابت کردن اندام‌های متحرک، اقدام به جابه‌جایی کند؛ چرا که ممکن است سبب قطع نخاع فرد آسیب‌دیده شود. به همین دلیل انجام فوریت‌های پزشکی برای بیماران تروما توسط اشخاص ناوارد ممنوع است و فقط نیروهای اورژانس باید نسبت به بهبود وضعیت و انتقال این افراد اقدام کنند.

انواع تروما

تروما به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در شرایط متفاوت با توجه به نوع درمان یا عامل جراحت، آن را دسته‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال:

بر اساس مکانیسم آسیب: ترومای ناشی از حوادث ترافیکی، سقوط، حوادث منزل و….

بر اساس محل آسیب: ترومای شکم، ترومای سر، ترومای سینه، ترومای صورت، ترومای طناب نخاعی و…

بر اساس عامل ایجاد کننده: ترومای نافذ شکم (با شیء بُرَّنده)، ترومای غیرنافذ (بلانت)، ترومای حرارتی یا فشاری (باروتروما) و…

آسیب‌های تروما

تروما چهارمین علت مرگ و میر در جهان و اولین علت مرگ و میر در چهار دهه اول عمر می‌باشد. مرگ و میر ناشی از تروما و جراحت‌های جبران‌ناپذیر آن در دهه‌های نخست عمر بسیار شایع است و بر رقم آن سال به سال افزوده می‌شود.

طبق آمار کارشناسان ۵۰ درصد تروما مربوط به حوادث ترافیکی و رانندگی است. در ایران در هر ۲۰ دقیقه یک نفر دچار صدمات ناشی از تروما به خصوص معلولیت‌های دائمی و یا مرگ و میر می‌شود. این آمار در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته راه‌حلی  به نام سیستم تروما شکل گرفته است. سیستم تروما نظامی برای مدیریت و درمان مناسب مصدوم از صحنه حادثه تا پایان درمان و بازتواني و برگشت مجدد و کارآمد او به جامعه است.

در ایران نیز باید دولت و نیروهای مردمی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فرهنگ‌سازی‌های مناسبی در این زمینه بین مردم ایجاد شود تا عموم مردم نحوه برخورد با بیمار تروما را آموزش ببینند و آسیب‌های کمتری متوجه این بیماران شود. همچنین دولت باید سیستمی تدارک ببیند که تمام مراقبت‌ها و درمان‌های مورد نیاز یک بیمار تروما بدون هیچ مانعی در اختیار آنان قرار بگیرد تا این بیماران هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردند.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *