خانه » دانستنی ها » لنت ترمز چیست؟ بهترین زمان تعویض آن

لنت ترمز چیست؟ بهترین زمان تعویض آن

بهترین زمان تعویض لنت ترمز دیسکی و کفشکی (کاسه ای)

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

لنت‌های ترمز بخشی ضروری از عملکرد سیستم ترمز خودرو شما هستند که وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را برعهده دارند. بدون لنت ترمز کارآمد، رانندگی ماشین شما ایمن نیست. لنت‌های ترمز استفاده شده در تمام خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین در طول زمان نیاز به تعویض دارند و لنت ترمز فرسوده می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و ممکن است عوارض جانبی شدیدتری نسبت به جلب توجه همه در تقاطع‌ها از طریق صدای ناهنجار ایجاد کند.

به عنوان مثال، هنگامی که لنت ترمز شما از یک نقطه خاص فرسوده می‌شود، هر بار که ترمز می‌کنید، این قسمت از لنت که دیگر دارای مواد اصطکاکی نیست، در برابر روتورها ساییده می شود و صدا می کند و احتمالا به روتورها آسیب می زند.

علاوه بر این، گرمای تولید شده از سنگ زنی فلز روی فلز که هنگام فشار دادن لنت های فرسوده روی روتور اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند روتور را منحرف کرده و شکاف دهد. با این حال، تعویض نکردن لنت ترمز می‌تواند به این قطعات آسیب برساند و نیاز به تعمیرات مکرر داشته باشد.

تعویض لنت ترمز در بهترین زمان و بازرسی منظم سیستم ترمز می تواند به شما کمک کند تا بیشترین عمر را از تمام قطعات آن ببرید و از تعمیرات ترمز گران قیمت و قابل پیشگیری جلوگیری کنید.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز چیست؟

لنت‌های ترمز قطعاتی هستند که در خودروسازی و دیگر صنایع استفاده می‌شوند. این محصولات شامل صفحات پشتی فولادی به همراه مواد اصطکاک هستند. انرژی جنبشی خودرو از طریق اصطکاک توسط لنت ترمز به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. هنگام اعمال ترمزها، دو لنت توسط کالیپر بهم چسبیده می‌شوند یا آن‌ها را روی روتور چرخان فشار می‌دهد تا سرعت ماشین کم شده و متوقف شود.

لنت ترمز به این صورت عمل می‌کند که وقتی بر روی پدال ترمز فشار وارد می‌کنید، کالیپرها شروع به بسته شدن می‌کنند و روتورها را از دو طرف فشار می‌دهند. این عمل سبب اصطکاک شده و باعث می‌شود چرخ‌ها کندتر بچرخند تا زمانی که کاملاً متوقف شوند. لنت ترمز سطوح قابل جابجایی هستند که کالیپرها برای تماس با روتورها در طول این فرآیند استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از لنت ترمز مانند لنت ترمز ارگانیک، نیمه فلزی و سرامیکی وجود دارد که هرکدام مزیت‌های متفاوتی در مقایسه با یکدیگر دارند. اما لنت‌های ترمز خودروی شما چه از مواد فلزی، ارگانیک، سرامیکی یا کامپوزیت ساخته شده باشند، با هر بار استفاده، مقدار کمی از مواد را از دست می‌دهند.

در نهایت، آنها نازک می‌شوند، به این معنی که نمی‌توانند گرمای ناشی از اصطکاک را به‌طور مؤثری تولید کنند، که باعث کاهش توانایی آن‌ها در توقف سریع خودرو می‌شود و به طور بالقوه فاصله‌های مورد نیاز برای این کار را افزایش می‌دهد. در نهایت، آنها به طور کامل فرسوده می‌شوند، که می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات باشد.

افزایش طول عمر لنت ترمز

راه‌هایی برای افزایش طول عمر لنت ترمز وجود دارد. یکی از آن‌ها انتخاب نوع مناسب برای وسیله نقلیه شماست. نه تنها انتخاب لنت ترمز مناسب مهم است، بلکه تنظیم سبک رانندگی شما نیز اهمیت دارد. سرعت عامل مهمی در محدود کردن عمر مفید لنت ترمز است. رانندگی سریع و توقف ناگهانی باعث سوختن بسیار سریع لنت ترمز می‌شود. همچنین باید به تعویض منظم روغن ترمز توجه شود زیرا در صورت کثیف شدن روغن پدال ها به درستی کار نمی‌کنند، که بر روی لنت‌ها تأثیر می‌گذارد.

مورد دیگر محموله است که می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر باشد. هر چه وسایل بیشتری در داخل وسیله نقلیه خود داشته باشید، وزن آن بیشتر می‌شود. جرم بیشتر به این معنی است که برای کاهش سرعت و توقف خودرو به قدرت ترمز بیشتری نیاز است.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

اگر متوجه شده‌اید که ترمزهایتان مانند گذشته واکنش نشان نمی‌دهند یا به سرعت عمل نمی‌کند یا بعد از اینکه مدتی در ترافیک رانندگی کرده‌اید احساس پدال‌ها متفاوت می‌شود، ممکن است زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده باشد.

برخی از سیستم‌های ترمز وقتی بیش از حد نازک می‌شوند با جیغ زدن توجه شما را به خود جلب می‌کنند. اگرچه ناخوشایند است، اما معمولاً بی ضرر است. این به دلیل یک خراش فلزی متصل به لنت‌ها است که به عنوان زنگ هشدار عمل می‌کند.

اگر صدا کمتر به صورت جیغ و بیشتر صدای ساییدن باشد، ممکن است لنت‌های یک یا همه چرخ‌ها به طور کلی از بین رفته باشند و استفاده بیشتر از ترمزها می‌تواند باعث آسیب جدی به روتورها شود. این صدایی نیست که بخواهید بشنوید و اگر شنیدید باید فورا برای وسیله نقلیه خود لنت ترمز مناسب تهیه کنید. اما بهتر است قبل از شنیدن چنین هشدارهایی، لنت ها را تعویض نمایید.

عمر لنت ترمز می‌تواند بسیار متفاوت باشد، که به سبک رانندگی شما و اینکه آیا خودرو به طور منظم در مناطق تپه‌ای رانندگی می‌شود یا در ترافیک متراکم بستگی دارد. لنت‌های ترمز زمانی که به حد مجاز سرویس خود رسیدند، که معمولاً حدود ۲.۵ میلیمتر است، باید تعویض شوند.  هزینه با توجه به عوامل متعددی بسیار متفاوت است، بنابراین توصیه می‌کنیم در مورد هزینه تعویض لنت ترمز  قبل از زمانی که نیاز است تحقیق کنید.

چیزی که توصیه نمی‌کنیم این است که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از ظهور اولین علائم هشدار، منتظر تعویض لنت‌های ترمز باشید. از نظر ایمنی، لنت‌های ترمز ماشین از موتور مهمتر هستند. به هر حال، یک موتور ضعیف می‌تواند منجر به خرابی شود. اما اگر ترمزهای نامناسب به درستی عمل نکنند نتیجه می‌تواند تهدید کننده یک زندگی باشد.

در حال حاضر به وضعیت ترمزهای ماشین خود توجه کنید تا از هزینه‌های سنگین تعمیر یا تصادف خودرو جلوگیری نمایید.

زمان تعویض لنت ترمز دیسکی

زمان تعویض لنت ترمز دیسکی

تشخیص سایش طبیعی دیسک ترمز نسبتا آسان است. هنگامی که دیسک فرسوده می‌شود، یک سوراخ در لبه آن ایجاد می‌گردد، زیرا دیسک فقط در جایی که لنت ترمز اعمال می‌شود ساییده خواهد شد. هر چه فرز برجسته‌تر باشد، سایش دیسک بدتر است. کارشناسان برای اندازه‌گیری ضخامت دیسک‌های ترمز از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند. زمانی که لنت‌های ترمز تا ضخامت کمتر از دو میلی‌متر فرسوده شده‌اند، باید تعویض گردند.

بیشتر خودروهای مدرن دارای نشانگرهای سایش هستند تا به رانندگان در زمان تعویض آن هشدار دهند. در سیستم های الکترونیکی، سایش بر این اساس با یک چراغ هشدار در داشبورد نشان داده می‌شود. در نسخه کاملاً مکانیکی، یک پین فلزی در لنت قرار داده شده است که در اثر تماس پین فلزی با فلز دیسک ترمز، صدای ناخوشایندی در هنگام رسیدن به حد سایش ایجاد می‌کند.

بنابراین جنبه مهم در مورد تعویض لنت ترمز دیسکی به اصطلاح “حداقل ضخامت” است. این حداقل ابعادی است که هر دیسک ترمز باید داشته باشد و توسط سازنده مشخص شده است. به اختصار “MIN TH” نامیده می‌شود و می‌توان آن را روی رینگ یا در محفظه دیسک ترمز یافت. دو تا سه میلی متر سایش به طور کلی قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: بهترین لنت ترمز ایرانی

زمان تعویض لنت ترمز کفشکی

زمان تعویض لنت ترمز کفشکی

در خودروهای قدیمی از ترمزهای کاسه‌ای یا کفشکی در هر چهار چرخ استفاده می‌شد، اما در اتومبیل های مدرن و کامیون‌های سبک، آنها فقط روی محور عقب نصب می‌شوند. بیشتر اجزای سیستم ترمز کاسه‌ای یا درام به گونه ای طراحی شده‌اند که عمر طولانی داشته باشند، یکی از این قطعات لنت ترمز کاسه ای (کفشکی) است. ممکن است از خود بپرسید “این لنت چقدر دوام می‌آورد؟” پاسخ واقعی به مدت زمان ماندگاری لنت ترمز کفشکی از وسیله نقلیه‌ای به وسیله نقلیه دیگر و از راننده‌ای به راننده دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر بیشتر در مناطق شهری یا در ترافیک سنگین رفت و آمد می‌کنید، ترمزهای خود را بسیار بیشتر از افرادی که در مناطق روستایی یا بزرگراه ها رانندگی می‌کنند، درگیر می‌کنید. برخی از افراد همچنین تمایل به ترمز سواری دارند، به این معنی که ترمزهای خود را بیشتر از سایر رانندگان فشار می دهند که باعث می‌شود لنت ترمز کفشکی سریعتر فرسوده شود.

به طور کلی انتظار می‌رود در شرایط عادی رانندگی و نگهداری این لنت از ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ مایل بدون نقص کار کنند. این شرایط شامل سبک رانندگی عالی، فرهنگ نگهداری منظم، شرایط خوب جاده، شرایط آب و هوایی مطلوب و غیره است.

علائم زیادی وجود دارد که به شما اطلاع میدهد که چه زمانی باید لنت ترمز کفشکی خودروی خود را تعویض کنید که عبارتند از:

شنیدن صدای ناهنجار

یکی از نشانه‌های اولیه که به شما اطلاع می‌دهد که کفشک‌های ترمز نیاز به تعویض دارند این است که سیستم ترمز هر زمان که ترمز را فشار می‌دهید صدای خراش ایجاد می‌کند.

هنگامی که کفشک‌های ترمز خودرو شما فرسوده می‌شود، اگر به هنگام رانندگی پدال ترمز را فشار دهید، به جای ترمز بی صدا، قسمت فلزی کفشک ترمز که باقی مانده است به قسمت داخلی درام فشار داده می‌شود و در نتیجه صدای خراشیدن ایجاد می‌گردد.

سعی نکنید این وضعیت را مدیریت کنید زیرا ممکن است منجر به آسیب بیشتر به سیستم ترمز خودرو شما شود. اگر به طور مداوم هنگام ترمزگیری صدا می‌شنوید، سعی کنید کفشک‌های ترمز را در اسرع وقت تعویض کنید. اگر از خود می پرسید: “ترمزها بعد از جیرجیر چقدر دوام می آورند؟” بازه زمانی مشخص نیست، زیرا ممکن است دچار شکست غیرمنتظره ترمز شوید. برای جلوگیری از این امر، به دنبال تعویض قطعات معیوب باشید.

بیشتر بدانیم: بهترین برند لنت ترمز

ارتعاشات

وسایل نقلیه با ترمز کاسه‌ای به عنوان ترمزهای عقب، ممکن است هنگامی که کفشک‌های ترمز فرسوده می‌شوند، لرزش ایجاد کنند تا جایی که دیگر نمی‌توان آنها را محکم روی درام فشار داد. ارتعاشات باعث می‌شود که پدال ترمز در هنگام فشار دادن ناسازگار باشد. اگر هنگام گرفتن ترمز وسیله نقلیه خود دچار لرزش شدید شود، به احتمال زیاد نیاز به تعویض کفشک ترمز دارید.

ترمز دستی شل شده

آیا موقعیتی را تجربه کرده‌اید که ترمز دستی وسیله نقلیه خود را می‌کشید، با این حال خودرو هنوز باید کمی حرکت کند تا کاملاً متوقف شود؟ کفشک‌های ترمز احتمالاً در این مورد معیوب هستند و نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز های کفشکی است.

گاهی اوقات، اگر ترمز دستی وسیله نقلیه به کشش شدید نیاز دارد تا به طور موثر کار کند، ممکن است مجبور شوید کفشک‌های ترمز را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تعویض یا تنظیم دارند. همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا کابل ترمز دستی شل شده است یا خیر.

کشیده شدن وسیله نقلیه

اگر هنگام رانندگی خودروی شما به یک سمت پایین می‌آید، نشانه فرسودگی ناهموار کفش‌های ترمز جلو (ساییدگی یک طرفه) است. قبل از اصلاح این وضعیت باید لنت های خودروی خود را عوض کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *