خانه » دانستنی ها » معنی مازوت چیست؟ همه چیز در مورد آن

معنی مازوت چیست؟ همه چیز در مورد آن

همه چیز در مورد مازوت

معنی مازوت چیست؟ همه چیز در مورد آن

معنی مازوت چیست؟

در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید مازوت یا نفت کوره (به انگلیسی: Mazut) حاصل می‌شود و آن را به دلیل رنگ سیاهی که دارد با نام نفت سیاه نیز می‌شناسند. مازوت ارزان‌ترین ماده سوختنی است و به عنوان سوخت در کوره‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزلی دریایی، حمام‌ها و برخی از نیروگاه‌ها کاربرد دارد.

کاربرد مازوت 

سوخت مازوت کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از:

داخلی: روغن گرمایشی

هنگامی که زمستان در خانه هستید، ممکن است زمانی فرا برسد که احساس کنید باید از سیستم گرمایشی خود استفاده نمایید. بسیاری از افراد برای انجام این کار از روغن گرمایشی استفاده می‌کنند. روغن گرمایش خانگی رایج‌ترین نوع مازوت در محیط‌های خانگی است و دو نوع مختلف دارد که معمولاً به عنوان نفت سفید یا روغن گرمایش خانگی شناخته می‌شوند. همچنین در قرن نوزدهم برای روشن کردن خانه‌ها و چراغ‌های خیابانی به عنوان روغن لامپ استفاده می‌شد.

تجاری: سوخت دیزل برای ناوگان

علاوه بر روغن گرمایشی برای خانه‌ها، همین روغن می‌تواند به صورت تجاری برای مشاغل نیز استفاده شود. رایج‌ترین کاربرد نفت کوره در صنایع تجاری، دیزل است. این سوخت معمولاً در موتورهای دیزلی از جمله ماشین‌آلات و وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

سوخت تجاری بخش مهمی از عملیات تجاری است که بدون آن، حمل‌ و نقل با مشکل مواجه می‌شود و سود آن متضرر می‌گردد. تجارت ملی و بین‌المللی مایه حیات بسیاری از صنایع تجاری است، به این معنی که سوخت دیزل نقش بزرگی در رساندن نان ما به نانوایان، سبزیجات ما به خواربارفروشان، لوازم ضروری ما در سوپرمارکت‌ها و مد ما به فروشگاه‌های لباس بازی می‌کند.

کشاورزی و ساخت‌وساز: روغن موتور دیزلی و گازی قرمز

مانند صنایع تجاری، کشاورزی برای انجام کار، از عدل‌بندی یونجه گرفته تا برداشت، به شدت به وسایل نقلیه متکی است. با این حال، نوع دیگری از سوخت در این صنعت وجود دارد، یعنی نفت گاز یا “دیزل قرمز”.

نفت گاز  معمولاً در وسایل نقلیه و ماشین‌آلات ساختمانی و کشاورزی مانند بیل مکانیکی، جرثقیل، تراکتور و کمباین استفاده می‌شود. اساساً، این سوخت بسیار شبیه به دیزل جاده “دیزل سفید” است، اما یک رنگ قرمز به آن اضافه شده است تا در صورت سوءاستفاده قابل تشخیص باشد.

مزایای مازوت

با وجود گزینه‌های مختلف انرژی، چرا بسیاری از مردم مازوت را به عنوان سوختی برای تولید گرما، برق یا حرکت انتخاب می‌کنند؟ در اینجا برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نفت کوره ذکر شده است:

مقرون‌به‌صرفه: مازوت یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای گرم‌کردن خانه محسوب می‌شود.

ایمن: روغن مازوت به اندازه غیر انفجاری بودن آن سطح خطر را ندارد و فقط در یک سیستم کوره پیشرفته مشتعل می‌شود، به این معنی که اگر نشتی وجود داشته باشد، هنگام قرار گرفتن در معرض شعله منفجر نمی‌شود. این عامل باعث می‌شود که روغن گرمایش در بین بسیاری از خانواده‌ها محبوبیت خاصی پیدا کند زیرا آرامش خاطر را تضمین می‌کند.

کارآمد: اگرچه سوخت‌های فسیلی و روغن‌ها برای محیط‌زیست مضر در نظر گرفته می‌شوند و ما باید در صورت امکان کاهش آن را در نظر بگیریم، اما بیشتر روغن‌های کوره در واقع یک منبع انرژی بسیار کارآمد هستند. روغن دیزل نیز در مقایسه با بنزین کارآمدتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، یک سیستم مازوت می‌تواند بازده مناسبی را در سرمایه‌گذاری به شما بدهد.

گرم‌تر: اگر از روغن مازوت برای اهداف گرمایشی استفاده می‌کنید، شعله حرارت روغن در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد می‌سوزد به این معنی که خانه را خیلی سریع‌تر از سیستم‌های برقی یا گازی گرم می‌کند.

محبوب: به دلیل محبوبیت، نفت کوره برای مدت طولانی مورد تقاضا خواهد بود. از گرم‌کردن خانه‌ها تا اداره، ناوگان تجاری، بخش‌های خانگی، تجاری، کشاورزی، ساختمانی، صنعتی و دریایی برای سال‌های آینده به نفت کوره نیاز دارند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *