خانه » اجتماعی » تحقیق در مورد محیط کار و ارتباطات انسانی

تحقیق در مورد محیط کار و ارتباطات انسانی

درباره محیط کار و اصول ارتباطات انسانی

تحقیق در مورد محیط کار و ارتباطات انسانی

در این پست با مقاله محیط کار و ارتباطات انسانی از کتاب الزامات محیط کار دهم فنی و حرفه ای  آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که ساعت‌های بسیاری با هم در ارتباط هستند. ارتباط انسان‌ها با یکدیگر در هر مکانی که باشند، خانه باشد یا محیط کار یا درون اجتماع در فضای آن محیط تأثیر می‌گذارد. این ارتباطات می‌تواند باعث موفقیت یا سقوط افراد و اجتماع شود.

دانستن روش درست برقرارکردن ارتباط با یکدیگر مطلبی است که در این تحقیق به آن می‌پردازیم.

محیط کار و ارتباطات انسانی

بیشتر افراد دوست دارند در محل کار خود دوستانی قابل اعتماد و آگاه به امور داشته باشند تا در مواقع برخورد با مشکلات کاری و یا حتی شخصی با آنها مشورت کنند و با هم‌فکری، راه‌حل مناسب را پیدا کنند.

داشتن دوست خوب بسیار پسندیده است اما باید توجه کرد که داشتن روابط دوستانه، باعث حواس‌پرتی و آسیب رسیدن به انجام درست کار نگردد.

داشتن روابط کاری مستحکم باعث می‌شود همه افراد برای موفقیت گروهی تلاش کنند و حتی وظایفی بیش از آنچه بر عهده آنهاست انجام دهند و از درگیری و اختلاف نظرهایی که ممکن است به‌وجود بیاید، جلوگیری می‌شود که همه اینها باعث رضایت شغلی کارکنان و افزایش بهره‌وری در کار می‌گردد.

برای رسیدن به این منظور، باید روابط کاری، متعادل، هدفمند و آگاهانه باشد. به چند اصل مهم در این رابطه اشاره می‌شود.

اصول ارتباطات انسانی

۱- سپاسگزاری از دیگران

قدردانی از دیگران همیشه اثر خوبی بر دوستی‌ها می‌گذارد. وقتی کسی کاری انجام می‌دهد که در موفقیت یک گروه تأثیر می‌گذارد، قدردانی و تشکر از او تنها باشد یا در جمع، به او اطمینان و آرامش می‌بخشد و می‌تواند او و دیگران را تشویق به تلاش بیشتر برای آینده کاری بهتر کند.

گاهی رفتار و عمل فردی انتقاد و تذکر لازم دارد. اگرچه انتقاد از مواردی است که باید کم اتفاق بیفتد ولی در مواردی که واقعاً برای پیشرفت کار و جلوگیری از خسارت، ضروری است باید به صورت یک نصیحت سازنده از یک دوست قابل اعتماد بیان شود.

۲- ملاقات حضوری با دوستان

ملاقات با همکاران و دوستان حس اهمیت داشتن برای یکدیگر را تقویت می‌کند و در نتیجه هنگام انجام کارهای سخت تلاش بیشتر آنها را بدون ناراحتی به دنبال خواهد داشت.

۳- توجه کامل به حرف‌های طرف مقابل

هنگام ملاقات با دوست و همکار باید همه حواس انسان متوجه او باشد. او باید بفهمد که دیدارش، باعث خوشحالی همکار و دوستش شده است. صحبت کردن با تلفن همراه یا کار با رایانه هنگام ملاقات با دیگران احساس ناخوشایند کم‌اهمیت بودن را به طرف مقابل منتقل می‌کند و این به ارتباطات انسانی لطمه می‌زند.

۴- به خاطر داشتن رویدادهای مهم

به یاد داشتن تاریخ رویدادهای مهم زندگی دوستان و همکارانی که نقش مهمی در زندگی و محل کار انسان دارند، یکی از روش‌های ساده و مؤثر در برقراری ارتباطات انسانی خوب است. سالگرد تولد، سالگرد آغاز همکاری، و… از جمله رویدادهای مهم هستند.

یک تبریک ساده، یک پیامک کوتاه، یا در بعضی موارد، تهیه هدیه‌ای کوچک تأثیر مثبتی در پایداری و استحکام روابط دوستانه دارد.

۵- آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به دوستان و از خودگذشتگی

همان‌طور که از دوستان توقع یاری رساندن در شرایط دشوار وجود دارد، هنگام ایجاد مشکل برای آنها نیز باید آمادگی برای یاری رساندن به آنها وجود داشته باشد. داشتن روحیه کمک‌رسانی در هر دو طرف در ایجاد ارتباطات انسانی سازنده و رشد و موفقیت شغلی تأثیر خوبی دارد.

گاهی هم لازم است بدون درخواست دیگران، داوطلبانه به آنها کمک کرد. این عمل هم باعث تشویق دیگران به از خودگذشتگی می‌شود که تأثیر مثبتی بر محیط کار دارد، و هم شرایط سخت را آسان خواهد کرد.

۶- پذیرش اشتباهات

پذیرش اشتباه و تلاش برای جبران کردن آن، نه تنها باعث از بین رفتن موقعیت شغلی نمی‌شود بلکه به محکم شدن روابط کاری با دیگران کمک می‌کند.

۷- اعتماد کردن به دیگران

به قابلیت دیگران برای انجام کار باید اطمینان کرد، ولی انتظار بیش از حد از آنها نباید داشت. باور کردن یک فرد باعث تشویق او به انجام کار می‌شود و از ناامیدی او جلوگیری می‌کند.

۸- داشتن اطلاعات کافی از دوستان

شناخت سلیقه، علاقه و تجربه‌های دیگران، و استفاده از این اطلاعات در فرصت مناسب، در برقراری ارتباطات قوی با آنها بسیار مؤثر است.

۹- مراقبت از کلام و رفتار

رفتار و کلام انسان تأثیر بسیاری بر اعتبار انسان دارد. عمل به قول‌های داده شده باعث اعتماد افراد به یکدیگر و در نتیجه باعث پیشرفت کار می‌شود.

از طرفی، عده‌ای به سخنان انسان‌ها گوش می‌دهند تا ایرادی یا انتقادی در آن بیابند و در فرصت مناسب استفاده کنند؛ یا بعضی سخنان باعث ایجاد سوء تفاهم می‌شود، برای جلوگیری از این مسائل باید قبل از صحبت‌ کردن در مورد کلماتی که به‌کار می‌رود خوب فکر کرد و با انتخاب کلمات ساده و روان، موضوع را بیان کرد.

همچنین در گفت‌وگوها باید به نظرات و تفکرات دیگران به دقت گوش سپرد تا اگر سوء تفاهمی ایجاد شده، برطرف گردد.

۱۰- بردباری و حفظ آبروی دیگران

در شرایط دشوار و اشتباه کردن افراد، صبر و بردباری و حفظ آرامش نقش زیادی در پیدا کردن راه‌حل و عبور از بحران دارد.

از طرفی حفظ آبروی شخصی که اشتباه را مرتکب شده، و کوچک شمردن آن اشتباه، فرد را مطمئن می‌سازد که فرصت جبران و حل مشکل را دارد؛ و در نتیجه علاوه بر آسان‌ شدن دشواری‌های کاری و یافتن راه‌حل مناسب، روابط دوستانه هم مستحکم می‌شود.

پیشنهادی: آشنایی با مهارت های کاریابی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *