خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” زیر کاسه نیم کاسه ای است “

معنی ضرب المثل ” زیر کاسه نیم کاسه ای است “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل زیر کاسه نیم کاسه ای است 🍜

زیر کاسه نیم کاسه ای است

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی از کتاب فارسی یازدهم آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

زیر کاسه نیم کاسه ای است کنایه از چیست؟

۱- یعنی بوی نیرنگ و فریب می آید.

۲- اگر کسی کاری انجام دهد که ظاهرا خوب اما مشکوک باشد، مخاطب با قرائنی که از آن عمل و شخص انجام دهنده به دست می آورد، احتمال می دهد که فریب یا خیانتی در کار باشد. در اینصورت این ضرب المثل را به کار می برد.

۳- همان طور که اگر زیر کاسه ای بزرگ، کاسه کوچکی قرار بگیرد کسی متوجه نمی شود، برخی کارها هم همین طور است. ظاهرا مشکلی ندارد اما در پشت پرده، کارهای خلافی در حال انجام شدن است که فقط یک مخاطب زیرک و باهوشی را می طلبد که بوی خیانت را استشمام کند و پی به ظاهرسازی منافقان ببرد.

ریشه ضرب المثل

در قدیم الایام که مردم یخچال یا وسیله ای که از مواد غذایی محافظت کند نداشتند، برخی مواد خوراکی را زیر کاسه می گذاشتند که از شر جانورهای موذی یا گرد و غبار و … در امان باشد. به این صورت که مواد غذایی را در کاسه ای کوچک می ریختند و روی آن را کاسه ای بزرگتر بصورت وارونه قرار می دادند. که در بیشتر موارد کسی حواسش نبود که زیر این کاسه، نیم کاسه ای هم وجود دارد.

اما کسانی که به کارهای آشپزخانه و خانه داری واردتر بودند، می دانستند که معمولا کاسه ها را پس از شستن و خشک کردن، روی هم می گذارند. به این شکل که هر کاسه روی کاسه ای دیگر بود. حال اگر کاسه ای بر خلاف شکل همیشگی اش بصورت وارونه میشد، مخاطب باهوش می فهمید که حتما چیزی را زیر این کاسه گذاشته اند وگرنه کاسه ها را که کسی وارونه نمی گذارد!

اینچنین بود که پی به امور مخفیانه آشپزخانه می بردند!

حالا هم اگر کسی بخواهد کاری را از دیگران مخفی کند ولی ظاهر کارش طوری باشد که دیگران تقریبا می فهمند که او دارد کلک می زند، می گویند نیم کاسه ای زیر کاسه است!

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره فریب دادن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. مثل یهودیا که دو تا کلاه میذارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *