خانه » بررسی و معرفی » عوامل موثر در افزایش قیمت استیل

عوامل موثر در افزایش قیمت استیل

افزایش قیمت استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در افزایش قیمت استیل

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت استیل و فولاد

اکثر صنایعی که در چشم انداز خود افزایش قیمت مواد اولیه را پیش بینی می‌کنند، بخش اصلی هزینه‌های خود را به خرید مواد اولیه و پر کردن انبار اختصاص می‌دهند تا از فشار تورمی در امان باشند و قدرت رقابت بیشتری در بازار هدف داشته باشند. بنابراین برای هر فعالیت اقتصادی و به خصوص تولیدی شناخت عوامل تأثیر گذار در قیمت مواد اولیه بسیار مهم و به نوعی برگ برنده آن برند می‌باشد که می‌تواند با حاشیه سود ثابت و کاهش هزینه‌های تولید مشتریان بیشتری را جذب نماید.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا اولین دلیل تغییرات قیمت استیل می‌باشد. در مقیاس جهانی با شروع رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و افزایش تقاضای مواد اولیه قیمت مواد اولیه فلزی افزایش می‌یابد که این مهم با توجه به برخی مولفه‌های تأثیرگذار مانند قیمت استیل صادراتی، باعث افزایش قیمت استیل در کشور نیز می‌گردد. در دوران رکود اقتصادی با کاهش تقاضا در کشورهای مصرف کننده استیل روبرو می‌شویم این روند برعکس و قیمت‌های جهانی کاهش می‌یابد.

روابط بین الملل و تحریم‌ها

همانطور که می‌دانیم روابط بین الملل و تحریم‌ها می‌تواند قیمت استیل را تا حدود زیادی افزایش دهد. با توجه به رشد صنایع مولد، میزان تقاضا رشد چشمگیری داشته است و این تقاضا همراه با عدم واردات محصولات آلیاژی باعث افزایش قیمت‌ها می‌گردد. فولادهای خاص فقط در خارج از کشور تولید می‌شوند که از آن جمله می‌توان به فولادهای گرمکار و استیل ۳۰۴ اشاره نمود. بنابراین با توجه به عدم ورود محصولات به صورت عمده، صنعت ایران با کمبود در برخی محصولات رو به رو می‌گردد و این کاهش عرضه عاملی برای افزایش قیمت‌ها می‌باشد که در سال ۱۳۹۹ شاهد آن بودیم.

روند قیمت فولاد در ماه‌های اخیر همچون کالاهای دیگر مانند دلار، سکه و طلا سیری صعودی داشته و همین مورد باعث افزایش هزینه‌های بسیاری از صنایع وابسته شده است.

قیمت‌های جهانی آلیاژها

باتوجه به اینکه قیمت فرآورده‌های اصلی فولاد و هزینه‌های جاری کارخانجات تولید فولاد به جز نیروی انسانی بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌گردد. عامل مهم دیگر در تعیین نرخ استیل، قیمت دلار در داخل کشور می‌باشد که در واقع قیمت سنگ آهن و عناصر دیگر نظیر کروم، نیکل و … از حاصل ضرب قیمت جهانی آن در قیمت دلار بدست می‌آید. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت دلار تأثیر مستقیم در قیمت محصولات آلیاژی دارد و با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در دهه‌های اخیر قیمت استیل نیز افزایش چشمگیری داشته است به طوری که طبق آمار بدست آمده قیمت متوسط انواع فولاد در سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰% افزایش را تجربه نموده است.

دیگر عوامل

از عوامل دیگری که در قیمت استنلس استیل تأثیر دارد می‌توان به جنس آلیاژ که متأثر از عناصر بکار رفته در تولید آن است اشاره نمود. استیل ها از عناصر و آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود. این عناصر هر کدام خواص و تاثیر گذاری متفاوتی دارند. این عناصر با اضافه شدن به آهن تشکیل استنلس استیل را می دهند و که علاوه بر خواص بر قیمت استیل نیز تاثیر گذارند. به عنوان مثال ورق استیل ۳۰۴ و میلگرد استیل ۳۰۴ که دارای درصد بالایی از کروم و نیکل می‌باشند هم دارای قیمت‌های بالاتری هستند و هم با تغییر قیمت عناصر اصلی آن‌ها به دلایل مختلف قیمت این محصولات نیز می‌تواند تغییر کند. آلیاژهایی مانند فسفر و گوگرد قیمت بالاتری نسبت به سایر آلیاژ دارند و پر واضح است که فولادهای پر آلیاژ قیمتی بالاتر دارند.

عامل دیگری که در قیمت استیل تأثیر بسزایی دارد کیفیت استنلس استیل و برند تولید کننده آن است. مسلماً کیفیت بالاتر استیل در صنایع مختلف باعث افزایش طول عمر محصولات می‌گردد و همچنین در صورتی که استیل مورد استفاده برای تجهیزات، ماشین آلات یا ساخت قالب استفاده شود، موجب افزایش تیراژ تولید محصول اصلی و بهینه سازی خط تولید می‌گردد.

یکی از عوامل موثر دیگر میزان استیل درخواستی می‌باشد که می‌تواند در حجم و مقدار کم و یا به صورت تناژ خریداری شود که مسلماً در خریدهای بزرگ و به صورت تناژ حاشیه سود کم می‌شود و برای تولیدکنندگان که یک فلز لستیل را به صورت روتین مصرف می‌کنند خریداری مقدار بیشتری از آن به صرفه تر به نظر می‌رسد.

قیمت گذاری دستوری

موارد فوق در کنار تصمیمات ارگان‌های دولتی مانند قیمت گذاری دستوری و یا مجوز صادرات بخشی از استیل و فولاد تولیدی به کارخانجات تولیدکننده و همچنین تصمیمات سیاسی و اقتصادی دیگر که توسط دولت و مجلس به خصوص در بودجه بندی سالانه نمایان می‌گردد، همگی تأثیر بسزایی در قیمت فولاد و استیل دارد. قیمت فولاد و استنلس استیل تجارت آلیاژ روازنه با توجه به این مولفه ها بروز رسانی می شود.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *