خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” سرش به سنگ خورد “

معنی ضرب المثل ” سرش به سنگ خورد “

درباره معنی و مفهوم ضرب المثل سرش به سنگ خورد 🤕

سرش به سنگ خورد

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

سرش به سنگ خورد یعنی چه؟

۱- یعنی در زندگی با مانع (موانعی) رو به رو شد که آن موانع سبب متنبّه شدن و هوشیار گردیدن او گشت.

۲- وقتی کسی مدتی در غفلت و بی خبری به سر می برد و در مسیر اشتباهی قدم بر می دارد، سپس یک حادثه یا اتفاق باعث بیدار شدن او از خواب غفلت می گردد این ضرب المثل را برایش به کار می برند.

مثلا: فلانی گوشش به نصیحت های پدرش بدهکار نبود. هر چه پدرش می گفت با این رفقایت نگرد تو را هم مثل خودشان بی ادب می کنند گوش نمی کرد! حالا که دوستانش به او خیانت کرده اند، سرش به سنگ خورده و بسیار پشیمان است که چرا زودتر به حرف های پدرش گوش نداده است.

۳- کنایه از پی بردن شخص به اشتباهات خویش و پشیمان گشتن.

معمولا اگر زندگی یکنواخت باشد شاید انسان نتواند تجارب جدیدی بیاموزد. گاهی افراد در سختی ها کارآزموده می گردند. می گویند درصد تصادفات در بزرگراه هایی که صاف و هموار هستند بیشتر از درصد تصادفات در جاده های پیچ و در پیچ و ناهموار است؛ چرا که راننده ها اغلب در جاده های صاف بدون توجه رانندگی کرده و مسیر یکنواختی را طی میکنند و برخی در اثر خواب آلودگی متاسفانه تصادف می کنند.

اما جاده ای که سخت است مثل جاده چالوس، راننده تمام حواسش را جمع می کند تا به سلامت به مقصد برسد. در همین شرایط سخت رانندگی است که راننده کارآزموده می شود.

زندگی هم همینطور است. گاهی انقدر در اشتباهاتمان غرق می شویم و همان مسیر را طی می کنیم و خیال می کنیم مسیر درستی را می رویم درحالیکه که گاهی موانعی بر سر راهمان قرار می گیرند. آنجاست که به اصطلاح سرمان به سنگ می خورد و حواسمان را بیشتر جمع می کنیم تا دوباره آن اشتباه را مرتکب نشویم.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره پشیمانی

اختصاصی-دانشچی

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *