خانه » ادبیات » راه‌های درست مبارزه با خشم نابجا

راه‌های درست مبارزه با خشم نابجا

آشنایی با راه های مقابله و مبارزه با خشم و عصبانیت های نابجا

راه‌های درست مبارزه با خشم نابجا

در این پست با انواع خشم و راه های مقابله و مبارزه با خشم نابجا (متناسب با کتاب فارسی هشتم) آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

خشم چیست و راه های مقابله با آن

خشم یا عصبانیت، واکنشی است که در موقعیت های تنش زا در انسان نمود یافته و گاهی سبب بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب می شود. دو نوع خشم داریم:

  • خشم بجا و درست
  • خشم نابجا و نادرست

مثلا خشم صحیح در جایی است که انسان تاب تحمل ظلم را نداشته باشد و وقتی ببیند کسی به دیگران ظلم کرده و حق آن ها را ناجوانمردانه غصب می کند، خشمگین می شود و می خواهد کمک کند.

اما خشم نابجا در جایی است که انگیزه های درست انسانی وجود ندارد. غالبا از روی هوای نفس و خودخواهی های انسان صورت می گیرد و حتی اصلا به آنچه که سبب ایجاد این خشم شده به درستی نیندیشیده و الّا اگر خوب فکر می کرد اصلا عصبانی نمی شد.

این نوع خشم ها بیشتر در جوانان مخصوص در زمان بلوغ اتفاق می افتد. در این سن آنها به دنبال نشان دادن خود و موفقیت هایشان هستند. اگر کسی مانع آنها شود یا به آنها انتقاد کند سریع واکنش نشان می دهند بدون آنکه بخواهند به خوبی در آن سخن تأمل کنند.

برای مقابله با خشم بیجا راه حل هایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

راه های مبارزه با خشم نابجا

۱- اول از همه به خود مطلب بیندیشید. ببینید آیا ارزش دارد که خود را به خاطرش خشمگین کرده و آرامشتان را بهم بریزید؟ بسیاری از مسائل با اندکی سکوت و پاسخ ندادن حل می شوند.
چه بسا اگر به خوبی در مسئله ای که شما را عصبانی کرده بیندیشید می بینید که اصلا ارزش نداشت که روی آن تمرکز کرده و عصبانی شوید!

مثلا در بسیاری از موقعیت های زندگی مان افرادی را می بینیم که از آزار و اذیت کردن ما لذت می برند! اصلا دوست دارند که ما عصبانی شویم! بهترین و سوزاننده ترین کار برای این افراد، بی محلی کردن و توجه نکردن به آنهاست. گویی که هیچ کسی را در بَرِمان نمی بینیم! 😁

۲- وقتی عصبانی می شوید و می خواهید حرفی بزنید از ۱ تا ۵ ثانیه بشمارید و بعد صحبت کنید. این روش را هربار که عصبانی شدید به کار بگیرید. دفعه بعد از ۱ تا ۱۰ ثانیه. دفعه دیگر از ۱ تا ۱۵ و … کم کم عادت می کنید که سریع واکنش نشان ندهید. این روش برای تمرین صبوری موثر است.

۳- آب خنک بنوشید! وقتی عصبانی می شوید بدون هیچ صحبتی یک لیوان آب خنک بنوشید. نشد؟ دو لیوان! این راه نیز موثر است.

۴- نفس عمیق بکشید. البته این روش به تنهایی موثر نیست. سعی کنید حتما در کنارش ورزش کنید و فعالیت بدنی سالم داشته باشید تا این انرژی ای که از خشم در بدن شما ایجاد شده در راه درستش تخلیه شود!

۵- در همه این موارد اگر دیدید قضیه دارد بحرانی می شوید حتما حتما آن فضا را ترک کنید. البته طوری ترک کنید که به شخصیت خودتان لطمه ای وارد نشود. مثل با فریاد و فحش و صدمه زدن به دیگران همراه نباشد! مثلا می توانید بگویید من در فرصت دیگری صحبت می کنم. یا من الان باید بروم. یا اگر نمی شد چیزی بگویید بی صدا آن جا را ترک کنید. حتما موثر است و نمی گذارد عصبانیتتان تشدید شود.

۶- فکر انتقام گرفتن را از سرتان بیرون کنید چون با این کار بزرگترین صدمه را به خودتان وارد کرده اید! کسی که انتقام می گیرد فکر می کند آن لحظه خودش را تخلیه کرده و دیگر می تواند نفس راحت بکشد اما باید بگویم که سخت در اشتباه است!

از اولین لحظه ای که فکر انتقام گرفتن در سر فرد ایجاد می شود تا آن لحظه ای که حتی انتقام هم می گیرد، تمام آرامش او بهم ریخته و تمرکزش برای انجام کارهای زندگی اش از دست می رود. اگر خدایی نکرده انتقام بگیرد اثر این کار مدت ها در روح و روانش باقی مانده و رنگ آرامش از زندگی اش می رود و عصبانیت هایش بیشتر و بیشتر می شود تااینکه یک روز سر عقل آید و کارهای اشتباهش را جبران کند.

اما آن آرامشی که در گذشت کردن و پرداختن به امور مهم است، در هیچ چیزی نیست! یکبار امتحان کنید!

بیشتر بخوانید: درباره خشم و عصبانیت

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *