خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” خود را به موش مردگی زدن “

معنی ضرب المثل ” خود را به موش مردگی زدن “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل خود را به موش مردگی زدن 🐀

خود را به موش مردگی زدن

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

خود را به موش مردگی زدن کنایه از چیست؟

حتما دیدید بعضی ها که کار اشتباهی انجام دادن و مقصر هستن، برای اینکه کسی دعوا یا سرزنششون نکنه، یه چهره بسیار مظلومی به خود می گیرن و انقدر خوب نقش بازی می کنن که کسی اینارو می بینه دلش به حالش می سوزه حتی اگه بدونه که این شخص مقصره!

حالا کسانی که باهوش و زیرک اند سریع متوجه میشن که اینا خودشونو به اون راه زدن! و برای اینکه حقشونو از اینا بگیرن، دیگران رو مجاب می کنند که اون داره خودشو به موش مردگی میزنه؛ گول ظاهرش رو نخورید. وگرنه ایم همون آدم سابقه!

پس این ضرب المثل را به کسی می گویند که با ظاهر مظلومانه خویش می خواهد مجازاتش نکند یا حتی گاهی با این ظاهرسازی عوام فریبانه به کسی تهمت می زند و یا گناه خودش را به گردن دیگری می اندازد.

یا به کسی می گویند که خودش را خسته و کسل نشان می دهد تا از زیر کارها در رود.

مثلا: دوست شما در کار گروهی هیچ فعالیتی نمی کند و ادعا دارد که کار را بلد نیست یا حالش خوب نیست درحالیکه چند دقیقه پیش از همه سرحال و بانشاط تر بود. بقیه که از بهانه های او خبر دارند، سریع می گویند: خودت را به موش مردگی نزن. پاشو کار کن.

یا کسی پسریچه شما را کتک زده تا شما را میبیند می زند زیر گریه یا این کار را به گردن کس دیگری می اندازد. اینجاست که می گویند او خودش را به موش مردگی زده تا کسی تنبیهش نکند.

خودتو به موش مردگی نزن

Stop playing innocent

ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *