خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی وال ها (نهنگ) و انواعشان

تحقیق درباره زندگی وال ها (نهنگ) و انواعشان

وال ها، بزرگترین حیوانات آبها

وال (نهنگ)

وال یا نَهَنگ پستانداری آبزی است از رده آب‌بازسانان که دمی بلند دارد. پشتش پهن و گوشتالو است و زندگیش را در اقیانوس‌ها می‌گذراند، اگر او را به ساحل بیاورند آن‌قدر به او فشار می‌آید که می‌میرد.بدنش مو نداردبزرگترین حیوان دنیا «وال آبی»است. این اسم به خاطر رنگ آبی این نهنگ هاست.  نوزاد او وقتی به دنیا بیاید بزرگ است.

وال‌ها شبیه ماهی‌ها به نظر می‌رسند، اما از پستانداران هستند. آن‌ها مانند دیگر پستانداران، بچه می‌زایند و به بچه‌های خود شیر می‌دهند. اغلب آن‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. گاه این گروه‌ها به دلایل ناشناخته در ساحل دریا به گل می‌نشینند و می‌میرند. همچنین، نسل بسیار از وال‌ها به دلیل شکار بی‌رویه در خطر نابودی است. .

یک وال آبی ۳۰ متر طول و ۱۷۰ تن وزن دارد که برابر با وزن ۲۵ فیل یا ۲۵۰۰ انسان است . فقط وزن زبان یک وال آبی به سنگینی یک فیل و قلب آن به اندازه ی یک اتومبیل کوچک است. جالب است بدانید که وال های آبی با این هیکل بزرگ،فقط از موجودات بسیار ریز دریاها واقیانوس ها تغذیه می کنند. والهای آبی در خلیج فارس و دریای عمان هم دیده می شوند.

نحوه تنفس وال ها

وال‌ها مانند ما انسان‌ها از پستانداران هستند. بنابراین باید از هوا تنفس کنند. آن‌ها بارها به سطح آب می‌آیند و از راه یک یا دو سوراخ بر بالای سرشان تنفس می‌کنند. یک گونه از وال‌ها به نام وال عنبر، شیرجه‌‌‌زننده‌ی شگفت‌انگیزی است. این وال می‌تواند تا ۲ ساعت نفس خود را نگه دارد و تا ۲ کیلومتر شیرجه برود.

تغذیه وال ها

بزرگ‌ترین وال‌ها با غربال‌کردن آب دریا، غذا به دست می‌آورند. آن‌ها آب را از ردیف‌هایی از صفحه‌های شانه‌مانند می‌گذرانند. پلانکتون‌ها و ماهی‌های کوچک در این شانه‌ها به دام می‌افتند تا وال آن‌ها را ببلعد. برخی وال‌ها، مانند وال عنبر، دندان دارند و ماهی و ماهی‌مرکب می‌خورند.

انواع وال ها

  • وال های دندان دار (Toothed Whales)
  • وال های بالنی (Baleen Whales)

وال های دندان دار

والهای دندان دار همانطور که از اسمشان پیداست، در دهان خود دندان دارند. از دیگر ویژگی های مشترک آنها وجود یک سوراخ بازدم در بالای سر آنهاست در حالی که والهای بالنی دو سوراخ در بالای سر خود دارند. این گونه والها از اندامی به عنوان ملون در سر خود برای متمرکز کردن امواج صوتی خود استفاده می کنند. مغز آنها بزرگ است و عمدتا حیوانات باهوشی محسوب می شوند.

مهم ترین انواع والهای دندان دار عبارتند از:

۱- نهنگ قاتل (Killer Whale):

طول: حداکثر ۹ متر

رنگ: پشت سیاه و شکم سفید، تکه ای زینی شکل برنگ خاکستری در عقب باله پشتی، تکه ای سفیدرنگ درست زیر چشم‌ها

باله پشتی: انحنا به سمت عقب، در وسط بدن، حدود ۱.۸ متر ارتفاع

دم: کوتاه و پف دار

این نهنگ ها بطور گروهی زندگی و حرکت می کنند و قدرتمندترین شکارچی دریا محسوب می‌شوند. غذای آنها را شیرهای دریایی، کوسه ها و سایر حیوانات دریایی تشکیل می دهد. فرزندان تا پایان عمر و حتی پس از بچه دار شدن با والدین خود زندگی می کنند.

۲-عنبرماهی (Sperm Whale):

طول: حداکثر ۱۸ متر

رنگ: خاکستری تیره متمایل به قهوه‌ای

عنبرماهی بزرگترین گوشتخوار دنیا است. شکل منحصر بفرد آنها به علت سر بسیار بزرگ است که یک سوم طول حیوان را تشکیل می دهد. نام خود را از روغن مومی شکلی که در سر حیوان وجود دارد گرفته اند. این روغن کیفیت بسیار بالایی دارد و قبلا به عنوان سوخت چراغ و بعدها به عنوان ماده خوشبو کننده یا روانکار صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این رو این نوع نهنگ در طول تاریخ بسیار بی رحمانه مورد شکار قرار گرفته است. غذای محبوب این نهنگ هشت پایان دریایی است.

۳- پرپواز دال (Dall’s Porpoise):

طول: حداکثر ۲.۲ متر

باله پشتی: کوچک و مثلثی شکل

رنگ: سیاه با تکه های سفید در پهلوه

این نهنگ تنها در اقیانوس آرام شمالی و دریاهای مجاور آن یافت می شود. آنها در تابستان به شمال و در زمستان به جنوب مسافرت می کنند. طول عمر آن تفریبا ۱۳ سال است.

۴- پرپواز بندرگاه (Harbour Porpoise):

طول: حداکثر ۱.۸ متر

باله پشتی: کوچک، مثلثی و همرنگ بدن

رنگ: قهوه‌ای تا خاکستری، روشن تر در قسمت شکم

وال های بالنی

والهای بالنی بجای دندان، دارای صفحاتی برای فیلتر کردن آب دریا و گرفتن موجودات زنده از آن هستند. مشهورترین زیرگونه های این نوع عبارتند از:

۱- نهنگ کوهان دار (Humpback Whale)

طول: تا ۱۶ متر، بدن ضخیم و گوشتالو

رنگ: سیاه تا خاکستری

باله پشتی: در یک سوم انتهای بدن

والهای کوهان دار در تمامی اقیانوس های دنیا یافت می شوند. در گذشته، کشتار بی رحمانه تعداد آنها را تا ۱۶۰۰ عدد کاهش داده بود ولی خوشبختانه تعداد آنها در دهه های اخیر رئو به افزایش گذاشته بطوریکه اکنون بر ۱۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تخمین زده می‌شود. طول عمر این نهنگ حدود ۴۸ سال تخمین زده می شود. نهنگ های کوهان دار کوچکتر طعمه مورد علاقه نهنگ قاتل هستند.

۲- وال آبی (Blue Whale)

طول: تا ۳۰ متر

رنگ: آبی خاکستری

بازدم: تا ارتفاع ۹ متر می رسد.

والهای آبی در تمامی اقیانوس های جهان تردد می کنند. این والها معمولا به تنهایی سفر می کنند و طول مسیر حرکت آنها ممکن است به ۰ ۲۵۰۰ کیلومتر نیز برسد. اصوات بمی که این موجود تولید می کند ممکن است تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری نیز قابل دریافت باشند. لیکن بیشتر صداهای این حیوان فرکانسی پایین تر از حد شنوایی انسان دارند. این گونه اکنون در معرض خطر انقراض است.

دانستنی وال ها: در رگ وال ابى یك انسان میتواند شنا كند.قلب وال از ماشین كوچك بزرگ تر است و اگر انرا كنار یك انسان بگذاریم حدود دو برابر ان ارتفاع دارد.وال آبى هر دو ساعت به روی آب میاد و نفس میگیرد .صداى وال ابی تا ۴۰۰ كیلو متر پخش میشود و ممكن است به ۴۰۰۰ كیلو متر برسد. یك وال بالغ و بزرگ میتواند یك نهنگ قاتل را ببلعد.

بیشتر بخوانید: با زندگی دلفین‌ها آشنا شوید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *