خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد انواع سمندرها و غذایشان

تحقیق در مورد انواع سمندرها و غذایشان

مختصر در مورد زندگی، انواع و غذای سمندرها

زندگی سمندرها و انواعشان

سمندر جانوری از رده دوزیستان و شاخه طنابداران است. که در این پست با جزئیات، انواع و غذای این جانوران بیشتر آشنا می شوید.

سمندر چیست؟

سمندر جانوریست دوزیست، با بدن دراز و باریک، دم بلند و پاهای کوتاه و پرده‌دار برای شنا کردن دارند. این جانوران از دم قوی خود برای جلو رفتن در آب استفاده می‌کنند.

زندگی سمندرها

• سمندرها مانند قورباغه‌ها پوست نمناکی دارند و در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند. بیشتر سمندرها دوران بلوغ خود را در خشکی می‌گذرانند، ولی بعضی از آن‌ها بیشتر عمرشان در آب زندگی می‌کنند.

• بعضی از سمندرها در آب تخم‌گذاری می‌کنند. بقیهٔ سمندرها در خشکی و در گودی‌های مرطوب زیر درخت‌های قدیمی و سنگ‌ها تخم‌گذاری می‌کنند. مرحلهٔ نوزادی در داخل تخم‌ها سپری می‌شود و سمندرهای کوچک از تخم بیرون می‌آیند. تعداد کمی از سمندرها بچهٔ زنده به دنیا می‌آورند.

• تعداد کمی از نوزادان سمندر هیچ وقت به بلوغ واقعی نمی‌رسند. در این گونه‌ها، جانور بالغ مانند یک نوزاد بزرگ است و مثل نوزادها آبشش پَرمانندی در بیرون سرش دارد. بیشتر سمندرها در غده‌های زیر پوست بدنشان سم‌های لجن مانندی درست می‌کنند. این ماده، مهاجمان را دور می‌کند. بعضی از این سمندرها رنگ روشنی دارند تا دشمنانشان بفهمند که سمی‌اند.

– سمندر ها انواع (گونه) گوناگونی دارند که با مهمترین آنها در اینجا آشنا می شوید.

انواع سمندر

سمندر چینی غول‌پیکر: در میان دوزیستان بزرگترین آن‌هاست این دوزیست در رودهای سرد کوهستان‌های شمال شرقی، مرکزی و جنوبی چین و مرداب‌های اطراف آن‌ها زندگی می‌کند. طول متوسط یک دوزیست بالغ ۱٫۱۴ متر و وزن آن بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است نمونهٔ بزرگ شکار شده طولی برابر ۱٫۸۰ و وزنی برابر ۸٫۶۴ کیلوگرم داشته‌است

سمندر کوتوله: کوچک‌ترین سمندردر ایالت‌های تنسی، کارولینای شمالی و ویرجینیا یافت می‌شود کوچک‌ترین نوع خود می‌باشد. اندازهٔ نمونه‌های بالغ این سمندر بین ۳٫۶۸ تا ۵٫۸۰ سانتی‌متر است.

سمندر کوهستانی لرستانی: گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند. مطابق مصوبه شورای عالی محیط زیست ایران به علت در خطر انقراض بودن نسل این دوزیست، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود.

دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده‌ است. این‌گونه به عنوان یک گونه بومی منحصراً در مرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان یافت می‌شود.

سمندر جویباری ایران: گونه‌ای سمندر از خانواده سمندرهای آسیایی است. این گونه از سمندر را می‌توان در ایران و گاه آذربایجان یافت کرد. زیستگاه طبیعی این جانور، رودخانه‌ها، صخره‌های آهکی و غارها می‌باشد. همچنین محل‌های سکونت آن‌ها رو به نابودی است.

غذای سمندر

• غذای آن‌ها حشره و کرم است. بعضی از سمندرها برای گرفتن طعمه از زبانشان استفاده می‌کنند.

• بچه سمندرهایی که از تخم بیرون می‌آیند، از جانوران کوچک آبزی تغذیه می‌کنند.

• در رابطه با غذای سمندر لرستانی می توان گفت که از حشره‌ها، تخم و لارو آن‌ها، کرم خاکی و بندپایان کوچک تغذیه می‌کند.

معنی سمندر در زبان فارسی چیست؟

سمندر کلمه‌ ایست فارسی که از دو واژه سام به معنای آتش و اندر تشکیل شده‌است. در بسیاری از افسانه‌های کهن ایران، سمندر حیوانی متولد شده از آتش معرفی شده‌است و به همین دلیل، این نام را به آن داده‌اند.

پیشنهادی: مارمولک را بهتر بشناسید!

جمع آوری شده از ویکیپدیا
تحقیق در مورد سمندر غذا و انواع سمندرها _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *